Kształcenie nauczycieli: moduł 3 - Psychologia - warsztaty Kierunek studiów: Filologia angielska
Kod programu: W1-S1FA19.2021

Nazwa modułu: Kształcenie nauczycieli: moduł 3 - Psychologia - warsztaty
Kod modułu: W1-FA-NX-S1-PSW-3
Kod programu: W1-S1FA19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Warsztaty psychologiczne zintegrowane z praktyką psychologiczno-pedagogiczną. Celem modułu jest dyskusja z doświadczonym nauczycielem akademickim nad spostrzeżeniami poczynionymi przez studentów podczas praktyki w instytucjach edukacyjnych.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie przedmiotów wchodzących w skład modułu kształcenia nauczyciela w pierwszym semestrze.
Literatura podstawowa:
Podana w sylabusie.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest gotów do autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym; [NX-S1-WPS-2_K_1]
FAN1_KO5 [2/5]
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych. [NX-S1-WPS-2_K_2]
FAN1_U07 [2/5]
Jest gotów do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej. [NX-S1-WPS-2_K_3]
FAN1_KO7 [2/5]
Potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się; [NX-S1-WPS-2_U_1]
FAN1_U03 [2/5]
Potrafi identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań; [NX-S1-WPS-2_U_2]
FAN1_U03 [2/5]
Potrafi radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami; [NX-S1-WPS-2_U_3]
FAN1_U02 [2/5]
Potrafi zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób. [NX-S1-WPS-2_U_4]
FAN1_U18 [2/5]
Potrafi obserwować procesy rozwojowe uczniów; [NX-S1-WPS-2_U_5]
FAN1_U01 [2/5]
Potrafi obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania; [NX-S1-WPS-2_U_6]
FAN1_U01 [2/5]
Potrafi obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania; [NX-S1-WPS-2_U_7]
FAN1_U01 [2/5]
Potrafi skutecznie i świadomie komunikować się; [NX-S1-WPS-2_U_8]
FAN1_U15 [2/5]
Potrafi porozumieć się w sytuacji konfliktowej; [NX-S1-WPS-2_U_9]
FAN1_U02 [2/5]
Zna i rozumie: podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego; [NX-S1-WPS-2_W_1]
FAN1_W01 [2/5]
Zna i rozumie: proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społecznoemocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia; [NX-S1-WPS-2_W_2]
FAN1_W02 [2/5]
Zna i rozumie: teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych ; [NX-S1-WPS-2_W_3]
FA1_W12 [2/5]
Zna i rozumie proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami [NX-S1-WPS-2_W_4]
FAN1_W06 [2/5]
Zna i rozumie: zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe. [NX-S1-WPS-2_W_5]
FAN1_W03 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Prezentacje [NX-S1-WPS-2_w_1]
Ciągła ocena pracy i zaangażowania studentów podczas zajęć warsztatowych. Zaliczenie na podstawie prezentacji studentów.
NX-S1-WPS-2_K_1 NX-S1-WPS-2_K_2 NX-S1-WPS-2_K_3 NX-S1-WPS-2_U_1 NX-S1-WPS-2_U_2 NX-S1-WPS-2_U_3 NX-S1-WPS-2_U_4 NX-S1-WPS-2_U_5 NX-S1-WPS-2_U_6 NX-S1-WPS-2_U_7 NX-S1-WPS-2_U_8 NX-S1-WPS-2_U_9 NX-S1-WPS-2_W_1 NX-S1-WPS-2_W_2 NX-S1-WPS-2_W_3 NX-S1-WPS-2_W_4 NX-S1-WPS-2_W_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
warsztat [NX-S1-WPS-2_fs_1]
Ćwiczenia warsztatowe z uwzględnieniem pracy indywidualnej, pracy grupowej i prezentacji przygotowywanych przez studentów.
30
Przygotowanie do zajęć.
30 Prezentacje [NX-S1-WPS-2_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)