Programy wychowawcze i profilaktyczne w edukacji
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2020
Nazwa modułu: | Programy wychowawcze i profilaktyczne w edukacji |
---|---|
Kod modułu: | PS_D4_PWP |
Kod programu: | W3-NMPC19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł przedmiotu Programy wychowawcze I profilaktyczne w edukacji umożliwia zdobycie wiedzy z zakresu konstruowania szkolnych programów wychowawczo-profilaktycznych, szczegółowych programów profilaktycznych, ich podstaw prawnych i merytorycznych. W trakcie zajęć student kształtuje umiejętności konstruowania programów I ich wdrażania w systemie edukacji włączającej, poprzez pomysł własny.
Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta. |
Wymagania wstępne: | brak |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie konteksty wychowania: kulturę i współczesne media; istotę programu wychowawczego szkoły; pojęcia stylów i postaw wychowawczych w przedszkolu i szkole, postaw nauczycieli, dzieci i uczniów; cechy środowiska kształcenia i wychowania; zasady życia społecznego i wychowania [PS_D4_PWP_1] |
K_W01 [4/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie uwarunkowania agresji i przemocy w szkole; pojęcia przemocy symbolicznej, przemocy dorosłych i przemocy rówieśniczej; zachowania ryzykowne (tradycyjne i nowoczesne), uwarunkowania podejmowania tych zachowań oraz zachowania ryzykowne online i offline; problematykę uzależnienia i zagrożenia uzależnieniem [PS_D4_PWP_2] |
K_W02 [4/5] |
W zakresie umiejętności społecznych absolwent potrafi rozpoznać relacje społeczne w przedszkolu i grupie przedszkolnej lub w szkole i klasie szkolnej; diagnozować potrzeby, oczekiwania i zasoby podmiotów życia przedszkolnego i szkolnego; określić cele podejmowanych działań wychowawczych w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej, konstruować programy wychowawcze oraz dokonywać ich ewaluacji [PS_D4_PWP_3] |
K_U07 [4/5] K_U08 [5/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi diagnozować zachowania świadczące o wystąpieniu konfliktu w grupie zróżnicowanej; rozpoznać przyczyny agresji i przemocy w przedszkolu i szkole oraz podejmować działania profilaktyczne; odróżnić sprawcę od ofiary przemocy [PS_D4_PWP_4] |
K_U02 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi budować programy kształtowania postaw wobec dzieci i uczniów z
niepełnosprawnościami i relacji rówieśniczych w grupach integracyjnych [PS_D4_PWP_5] |
K_U08 [5/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w przedszkolu i grupie przedszkolnej lub w szkole i klasie szkolnej [PS_D4_PWP_6] |
K_K02 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Kolokwium [PS_D4_PWP_w_1] | forma pisemna; znajomość treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu |
PS_D4_PWP_1 PS_D4_PWP_2 |
Projekt [PS_D4_PWP_w_2] | Skonstruowanie i wdrożenie programu wychowawczo-profilaktycznego w systemie edukacji włączającej – projekt grupowy |
PS_D4_PWP_3 PS_D4_PWP_4 PS_D4_PWP_5 PS_D4_PWP_6 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [PS_D4_PWP_fns_1] | Metody podające
metody aktywizujące
metody gier dydaktycznych
metoda projektu |
20 | Zapoznanie i przyswojenie literatury przedmiotu, przepisów prawa oświatowego, przygotowanie i realizacja projektu grupowego |
40 | Kolokwium [PS_D4_PWP_w_1] Projekt [PS_D4_PWP_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |