Diagnoza funkcjonalna osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2020
Nazwa modułu: | Diagnoza funkcjonalna osób z niepełnosprawnością intelektualną |
---|---|
Kod modułu: | PS_NI_DF_C6 |
Kod programu: | W3-NMPC19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Głównym celem modułu jest zaznajomienie studenta z procesem diagnozowania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Moduł umożliwia zdobycie wiedzy na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzonej w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającej specjalne potrzeby edukacyjne i społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną, umiejętności oceny przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań diagnostycznych, umiejętności posługiwania się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności badawczej (diagnostycznej). Szczegółowe treści modułu przedmiotu odnoszą się do wiedzy z zakresu rozpoznawania podstawowych różnic pomiędzy diagnozą nozologiczną (różnicową) a diagnozą umiejętności funkcjonalnych. Student poznaje cechy, zasady, etapy diagnozy funkcjonalnej, najczęściej wykorzystywane narzędzia standaryzowane, które potrafi analizować, interpretować i wykorzystywać w praktyce, ponadto potrafi konstruować własne narzędzia diagnostyczne do badania wybranych obszarów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu oraz wymaganych zagadnień. |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, diagnostyki pedagogicznej, metodologii badań pedagogicznych/społecznych. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie przydatność metod diagnostycznych w ocenie specyfiki zaburzeń w rozwoju oraz wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci i uczniów oraz czynników środowiskowych wpływających na to funkcjonowanie [PS_NI_DF_C6_1] |
K_W03 [4/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie ocenę skuteczności stosowanych metod wychowania, kształcenia, rehabilitacji, resocjalizacji i socjoterapii [PS_NI_DF_C6_2] |
K_W02 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi konstruować proste narzędzia do diagnozy pedagogicznej osób z niepełnosprawnością intelektualną [PS_NI_DF_C6_3] |
K_U04 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi planować ewaluacje procesu edukacyjno-terapeutycznego dzieci i uczniów z niepełnosprawnością intelektualną [PS_NI_DF_C6_4] |
K_U06 [4/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do dzielenia się wiedzą z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem lub uczniem i jego rodzicami lub opiekunami na rzecz zapewniania mu optymalnych warunków rozwoju w środowisku włączającym [PS_NI_DF_C6_5] |
K_K07 [4/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do zachowania się w sposób profesjonalny, ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań diagnostycznych, terapeutycznych, edukacyjnych, resocjalizacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, pomocowych [PS_NI_DF_C6_6] |
K_K01 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin pisemny [PS_NI_DF_C6_w_1] | Egzamin pisemny o charakterze opisowym, obejmujący znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu. |
PS_NI_DF_C6_1 PS_NI_DF_C6_2 PS_NI_DF_C6_3 |
Kolowium [PS_NI_DF_C6_w_2] | Kolokwium pisemne o charakterze testowym, obejmujące znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu. |
PS_NI_DF_C6_1 PS_NI_DF_C6_2 PS_NI_DF_C6_3 PS_NI_DF_C6_4 PS_NI_DF_C6_5 PS_NI_DF_C6_6 |
Projekt pisemno-praktyczny [PS_NI_DF_C6_w_3] | Zaplanowanie i skonstruowanie narzędzia diagnostycznego dla osoby z wybranym stopniem niepełnosprawności intelektualnej. |
PS_NI_DF_C6_1 PS_NI_DF_C6_2 PS_NI_DF_C6_3 PS_NI_DF_C6_4 PS_NI_DF_C6_5 PS_NI_DF_C6_6 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PS_NI_DF_C6_fns_1] | Metody asymilacji wiedzy: wykład, dyskusja. |
10 | Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą. |
50 | Egzamin pisemny [PS_NI_DF_C6_w_1] |
ćwiczenia [PS_NI_DF_C6_fns_2] | Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy: klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, burza mózgów/giełda pomysłów; metody praktyczne: metody ćwiczebne. |
10 | Studia w oparciu o literaturę przedmiotu, przygotowanie zalecanego materiału na zajęcia. |
20 | Kolowium [PS_NI_DF_C6_w_2] Projekt pisemno-praktyczny [PS_NI_DF_C6_w_3] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |