Praktyka zawodowa (specjalnościowa_ASD) wakacyjna po IV r.
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2020
Nazwa modułu: | Praktyka zawodowa (specjalnościowa_ASD) wakacyjna po IV r. |
---|---|
Kod modułu: | PS_ASD_PW_E3 |
Kod programu: | W3-NMPC19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | W trakcie praktyki wakacyjnej student doskonaleni swoje umiejętności nauczycielskie zdobyte w toku studiów i w czasie poprzednio odbywanych praktyk, zapoznaje się z całokształtem i specyfiką działalności placówki oraz samodzielnie prowadzi zajęcia pod opieką nauczyciela-opiekuna, zgodnie z ustalonym harmonogramem praktyki. Zakładane efekty planuje się osiągnąć dzięki:
- aktywnemu uczestnictwu studentów w codziennej działalności placówek edukacyjnych,, których wychowankami/podopiecznymi są osoby ze spektrum autyzmu Studenci zrealizują w tych placówkach 90 godzin zajęć (4 tygodnie = 20 dni);
- samodzielnej pracy studentów. |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, dydaktyki specjalnej oraz metodyk nauczania dla osób ze spektrum autyzmu na różnych etapach edukacji. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zadania charakterystyczne dla przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają [PS_ASD_PW_E3_1] |
K_W10 [5/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie organizację, statut i plan pracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz program wychowawczo-profilaktyczny [PS_ASD_PW_E3_2] |
K_W09 [5/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych
i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich [PS_ASD_PW_E3_3] |
K_U01 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego,
sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk [PS_ASD_PW_E3_4] |
K_U06 [4/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. [PS_ASD_PW_E3_5] |
K_K07 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Raport z praktyk [PS_ASD_PW_E3_w_1] | Raport z praktyk powinien zwierać opis podstaw prawnych oraz organizacyjnych działalności placówki w której student odbywał praktykę. Student ma zamieścić w nim cele programowe, opisać metody zaobserwowane w placówce. Do raportu powinien być dołączony plan i konspekty zajęć z osobami ze spektrum autyzmu. |
PS_ASD_PW_E3_1 PS_ASD_PW_E3_2 PS_ASD_PW_E3_3 PS_ASD_PW_E3_4 PS_ASD_PW_E3_5 |
Analiza dokumentacji [PS_ASD_PW_E3_w_2] | Student dokonuje oceny zgromadzonej dokumentacji dotyczącej organizacji edukacji dla uczniów ze spektrum autyzmu. Przedstawia własne spostrzeżenia dotyczące stosowanych metod i procedur oraz dobrych praktyk. Dokonuje ewaluacji własnej pracy (analiza i ocena treści zamieszczonych w samodzielnie skonstruowanych scenariuszach) |
PS_ASD_PW_E3_1 PS_ASD_PW_E3_2 PS_ASD_PW_E3_3 PS_ASD_PW_E3_4 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
praktyka [PS_ASD_PW_E3_fns_1] | Metody praktyczne: metody ćwiczebne, metody zadań wytwórczych. Nauczyciel akademicki w ramach konsultacji organizuje 2 spotkania przed rozpoczęciem praktyki. Podczas pierwszego zaznajamia studentów z programem praktyki, trybem jej odbywania oraz zaliczania, typami placówek, w których praktyka może być realizowana. Podczas drugiego spotkania omawia ze studentami szczegółowe zasady przebiegu i prowadzenia dokumentacji praktyki oraz ustala termin zaliczenia praktyki (złożenia kompletnej dokumentacji, uzyskania wpisu do indeksu). Nauczyciel akademicki sprawuje nadzór merytoryczny i organizacyjny nad przebiegiem praktyk, a w szczególności czuwa nad zgodnością realizacji praktyki z jej programem i celami, poprzez dokonywanie hospitacji osobistych bądź telefonicznych. |
90 | Student zapoznaje się z zalecaną literaturą przedmiotu. W pierwszym tygodniu realizacji praktyki student powinien przedstawić szczegółowy plan realizacji praktyki nauczycielowi akademickiemu - opiekunowi, z zaznaczeniem dni i godzin przebywania w placówce oraz numeru telefonu do placówki - zgłoszenie e-mailowe, pocztowe, bądź telefoniczne. W trakcie trwania praktyki student realizuje zadania ustalone z opiekunem praktyk w placówce m.in. opracowuje scenariusze prowadzonych i współprowadzonych zajęć z osobami ze spektrum autyzmu, dokonuje analizy dokumentacji pracy placówki, wypełnia arkusze obserwacji zajęć, prowadzi dzienniczek praktyk. Po zakończeniu praktyk przygotowuje raport. Ponad to przedstawia w formie pisemnej własne spostrzeżenia dotyczące stosowanych metod i procedur oraz dobrych praktyk. Dokonuje ewaluacji własnej pracy (analiza i ocena treści zamieszczonych w samodzielnie skonstruowanych scenariuszach). Dokonuje ewaluacji własnej pracy (analiza i ocena treści zamieszczonych w samodzielnie opracowanych scenariuszach, planie działań itp.). |
90 | Raport z praktyk [PS_ASD_PW_E3_w_1] Analiza dokumentacji [PS_ASD_PW_E3_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |