Społeczne i kulturowe aspekty autyzmu
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2020
Nazwa modułu: | Społeczne i kulturowe aspekty autyzmu |
---|---|
Kod modułu: | PS_ASD_SK_E1 |
Kod programu: | W3-NMPC19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Moduł Społeczno – kulturowe konteksty autyzmu ukazuje złożoność problematyki zaburzeń ze spektrum autyzmu na tle przemian społeczno – kulturowych. Treści modułu obejmują następujące zagadnienia: historyczny kontekst badań nad autyzmem, zaburzenia ze spektrum na tle zmian społecznych, wizerunek osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kulturze popularnej, wiedza potoczna a wiedza naukowa na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu. Omówione zostaną również zagadnienia kampanii społecznych oraz projektów skierowanych do osób z tym rodzajem zaburzeń oraz ich rodzin. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie pracy pisemnej oraz wymaganych zagadnień. |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz kulturowe aspekty tych zaburzeń; klasyfikacje medyczne (ICD i DSM) oraz klasyfikację funkcjonalną ICF jako odzwierciedlenie przemian w zakresie spostrzegania zaburzeń ze spektrum autyzmu; różne podejścia do edukacji i terapii dzieci, uczniów i osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kontekście przemian społeczno - kulturowych [PS_ASD_SK_E1_1] |
K_W01 [4/5] K_W02 [5/5] |
W zakresie umiejętności społecznych absolwent potrafi określić psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz kulturowe aspekty tych zaburzeń; analizować zaburzenia autystyczne w klasyfikacjach medycznych (ICD i DSM) oraz klasyfikacji funkcjonalnej (ICF); analizować różne podejścia do edukacji terapii dzieci i uczniów i osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kontekście przemian społeczno - kulturowych [PS_ASD_SK_E1_2] |
K_U01 [4/5] K_U02 [4/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym oraz wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych [PS_ASD_SK_E1_3] |
K_K03 [4/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych. [PS_ASD_SK_E1_4] |
K_K06 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin [PS_ASD_SK_E1_w_1] | Egzamin pisemny obejmujący znaczną część treści /działań zmierzających do osiągnięcia efektów uczenia się w obrębie realizowanego przedmiotu |
PS_ASD_SK_E1_1 PS_ASD_SK_E1_2 |
Zaliczenie pisemne [PS_ASD_SK_E1_w_2] | Praca pisemna na temat współczesnych problemów osób ze spektrum autyzmu i ich rodzin. |
PS_ASD_SK_E1_1 PS_ASD_SK_E1_2 PS_ASD_SK_E1_3 PS_ASD_SK_E1_4 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PS_ASD_SK_E1_fns_1] | Metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja) |
10 | Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą. |
50 | Egzamin [PS_ASD_SK_E1_w_1] |
ćwiczenia [PS_ASD_SK_E1_fns_2] | Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy, metoda sytuacyjna, burza mózgów). |
10 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej; studia w oparciu o literaturę przedmiotu oraz wiedzę zdobytą w trakcie praktyk pedagogicznych. Przygotowanie się do paneli dyskusyjnych |
20 | Zaliczenie pisemne [PS_ASD_SK_E1_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |