Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2020
Nazwa modułu: | Diagnostyka w pedagogice specjalnej |
---|---|
Kod modułu: | PS_C6_DPS |
Kod programu: | W3-NMPC19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Opis: | Moduł umożliwia studentowi nabycie rozszerzonej wiedzy z zakresu diagnozy psychopedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Treści w ramach tego przedmiotu koncentrują się na omówieniu i pracy na temat poniższych kategorii:
-Podstawowe terminy w diagnozie psychopedagogicznej.
-Podstawowe techniki diagnostyczne w psychologii i pedagogice: rozmowa i wywiad, ankieta, obserwacja, analiza dokumentów i wytworów, pomiar w naukach społecznych, kwestionariusz.
-Teoretyczne i praktyczne podstawy konstruowania narzędzi diagnostycznych
-Charakterystyka podstawowych metod, technik i narzędzi badawczych w diagnozie pedagogicznej.
-Diagnoza psychopedagogiczna dziecka pełnosprawnego oraz dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych
-Diagnoza środowiska rodzinnego |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawy, cele, założenia, obszary i cechy diagnozy [PS_C6_DPS_1] |
K_W01 [4/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej – analizy jakościowe i ilościowe [PS_C6_DPS_2] |
K_W02 [4/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie rolę i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji [PS_C6_DPS_3] |
K_W07 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować dokumenty i prace dziecka i ucznia pod kątem określenia jego możliwości i specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz środowiskowych uwarunkowań jego funkcjonowania [PS_C6_DPS_4] |
K_U01 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi interpretować wyniki diagnozy pedagogicznej [PS_C6_DPS_5] |
K_U02 [4/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego i postdiagnostycznego [PS_C6_DPS_6] |
K_K01 [3/5] |
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do podejmowania współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, dziećmi i uczniami w poszukiwaniu przyczyn trudności [PS_K_DPS_C6_7] |
K_K02 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin [PS_C6_DPS_w_1] | Forma (ustna/pisemna) do wyboru; znajomość treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu. |
PS_C6_DPS_1 PS_C6_DPS_2 PS_C6_DPS_3 |
Projekt [PS_C6_DPS_w_2] | Projekt indywidualny zakładający diagnozę osoby z niepełnosprawnością. |
PS_C6_DPS_4 PS_C6_DPS_5 PS_C6_DPS_6 PS_K_DPS_C6_7 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PS_C6_DPS_fns_1] | metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny) |
20 | Studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu;
przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu. |
40 | Egzamin [PS_C6_DPS_w_1] |
ćwiczenia [PS_C6_DPS_fns_2] | Metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film), metody aktywizujące (eksperyment, drama). |
20 | Studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu;
przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu. |
70 | Projekt [PS_C6_DPS_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |