Mowa, język, komunikacja osób ze spektrum autyzmu
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2020
Nazwa modułu: | Mowa, język, komunikacja osób ze spektrum autyzmu |
---|---|
Kod modułu: | PS_ASD_MJK_E1 |
Kod programu: | W3-NMPC19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Celem modułu jest poznanie specyfiki rozwoju mowy, języka i komunikacji osób ze spektrum autyzmu (zaburzenia rozwoju mowy, podstawowe deficyty językowe w komunikowaniu się osób z autyzmem). Treści modułu dotyczyć będą diagnozy różnicowej zaburzeń mowy dziecka z ASD z innymi zaburzeniami mowy, diagnozy logopedycznej dziecka z ASD oraz tworzenia programu pracy nad mową i komunikacją osób ze spektrum autyzmu. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu oraz przygotowanie wymaganych zagadnień. |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zagadnienia autystycznego spektrum zaburzeń w kontekście uszkodzenia słuchu, zaburzenia rozwoju intelektualnego oraz innych zaburzeń i niepełnosprawności. [PS_ASD_MJK_E1_1] |
K_W01 [4/5] K_W12 [4/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zaburzenia ze spektrum autyzmu w kontekście innych zaburzeń neurorozwojowych, w tym afazji, mózgowego porażenia dziecięcego i ADHD; zagadnienia mowy, języka i komunikacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_MJK_E1_2] |
K_W12 [4/5] K_W13 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi określić diagnozę różnicową autystycznego spektrum zaburzeń w kontekście uszkodzenia słuchu, zaburzeń rozwoju intelektualnego, oraz innych rodzajów niepełnosprawności [PS_ASD_MJK_E1_3] |
K_U01 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi określać zaburzenia ze spektrum autyzmu i inne zaburzenia neurorozwojowe w tym afazję, mózgowe porażenie dziecięce i ADHD; analizować mowę, język i komunikację osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_MJK_E1_4] |
K_U04 [4/5] |
Student jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym oraz wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych [PS_ASD_MJK_E1_5] |
K_K03 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin [PS_ASD_MJK_E1_w_1] | Przedmiot: Mowa, język, komunikacja osób ze spektrum autyzmu kończy się egzaminem ustnym lub pisemnym obejmującym znaczną część treści /działań zmierzających do osiągnięcia efektów uczenia się w obrębie tego przedmiotu |
PS_ASD_MJK_E1_1 PS_ASD_MJK_E1_2 |
Projekt pisemny [PS_ASD_MJK_E2_w_2] | Projekt pisemny obejmujący opracowanie programu rozwijania mowy i komunikacji dziecka ze spektrum autyzmu w środowisku szkolnym i domowym wraz z opisem ćwiczeń |
PS_ASD_MJK_E1_1 PS_ASD_MJK_E1_2 PS_ASD_MJK_E1_3 |
Mikronauczanie – realizacja projektu [PS_ASD_MJK_E3_w_3] | Prowadzenie pokazowych zajęć rozwijających mowę, język i komunikację osób ze spektrum autyzmu (warunki symulowane), zgodnie z opracowanym scenariuszem. Autorefleksja. |
PS_ASD_MJK_E1_2 PS_ASD_MJK_E1_3 PS_ASD_MJK_E1_4 PS_ASD_MJK_E1_5 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PS_ASD_MJK_E1_fns_1] | Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
10 | Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową, przygotowuje się do egzaminu |
50 | Egzamin [PS_ASD_MJK_E1_w_1] |
ćwiczenia [PS_ASD_MJK_E1_fns_2] | Metody asymilacji wiedzy (dyskusja), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (mikronauczanie), metody praktyczne (metody ćwiczebne). |
10 | Przygotowanie projektu pisemnego oraz przygotowanie do jego realizacji |
50 | Projekt pisemny [PS_ASD_MJK_E2_w_2] Mikronauczanie – realizacja projektu [PS_ASD_MJK_E3_w_3] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |