Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2020
Nazwa modułu: | Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną |
---|---|
Kod modułu: | PS_NI_PAE_E1 |
Kod programu: | W3-NMPC19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 5 |
Opis: | Moduł umożliwia studentowi nabycie rozszerzonej wiedzy z zakresu psychologii osób niepełnosprawnych intelektualnie, psychologii emocji i motywacji i psychologii rozwojowej osób z obniżonym intelektem. Powinien umieć pracować w zespole; wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; twórczo animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się, posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych, twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych. Treści w ramach tego przedmiotu koncentrują się na omówieniu:
1. niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim – diagnostyka, cechy rozwojowe, funkcjonowanie w społeczeństwie, psychologia edukacji i rehabilitacja;
2. niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym – diagnostyka, cechy rozwojowe, funkcjonowanie w społeczeństwie, psychologia edukacji i rehabilitacja;
3. niepełnosprawność intelektualna w stopniu znacznym – diagnostyka, cechy rozwojowe, funkcjonowanie w społeczeństwie, psychologia edukacji i rehabilitacja;
4. niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim – diagnostyka, cechy rozwojowe, funkcjonowanie w społeczeństwie, psychologia edukacji i rehabilitacja;
Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta. |
Wymagania wstępne: | Student posiada wiedzę ogólno-psychologiczną i ogólno-pedagogiczną, zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: psychologii ogólnej, podstaw pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, biomedyki, psychopatologii oraz dydaktyki. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną; kryteria definiowania niepełnosprawności intelektualnej w psychologii klinicznej; genezę niepełnosprawności intelektualnej [PS_NI_PAE_E1_1] |
K_W03 [4/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawy diagnostyki; psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną [PS_NI_PAE_E1_2] |
K_W02 [4/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie wybrane metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej [PS_NI_PAE_E1_3] |
K_W05 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną; prezentować kryteria definiowania niepełnosprawności intelektualnej
w psychologii klinicznej [PS_NI_PAE_E1_4] |
K_U06 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi określać genezę niepełnosprawności intelektualnej; stosować
podstawy diagnostyki; analizować i stosować psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną [PS_NI_PAE_E1_5] |
K_U02 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi stosować wybrane metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej [PS_NI_PAE_E1_6] |
K_U07 [4/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów autorefleksji nad rozwojem zawodowym [PS_NI_PAE_E1_7] |
K_K01 [3/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych [PS_NI_PAE_E1_8] |
K_K06 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin [PS_NI_PAE_E1_w_1] | Forma (ustna/pisemna) do wyboru; znajomość treści programowych modułu, |
PS_NI_PAE_E1_1 PS_NI_PAE_E1_2 PS_NI_PAE_E1_3 |
Kolokwium [PS_NI_PAE_E1_w_2] | Forma (ustna/pisemna) do wyboru; znajomość treści programowych modułu, krytyczne i refleksyjne podejście do problematyki przedmiotu |
PS_NI_PAE_E1_4 PS_NI_PAE_E1_5 PS_NI_PAE_E1_6 PS_NI_PAE_E1_7 PS_NI_PAE_E1_8 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PS_NI_PAE_E1_fns_1] | Metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny) |
20 | Studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu |
70 | Egzamin [PS_NI_PAE_E1_w_1] |
ćwiczenia [PS_NI_PAE_E1_fns_2] | Metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film), metody aktywizujące (eksperyment, drama) |
10 | Studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu |
50 | Kolokwium [PS_NI_PAE_E1_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |