Dydaktyka specjalna 1
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2020
Nazwa modułu: | Dydaktyka specjalna 1 |
---|---|
Kod modułu: | PS_C5_DS1 |
Kod programu: | W3-NMPC19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Dydaktyka specjalna 1 jest modułem wprowadzającym w szczegółową wiedzę na temat kształcenia osób z niepełnosprawnościami (w zakresie wszystkich typów niepełnosprawności, różnych form edukacji - zróżnicowanych pod względem organizacji pracy w placówkach). Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami dydaktyki specjalnej, takimi jak: cele kształcenia, zasady kształcenia, struktura systemu kształcenia w Polsce i w innych krajach, typami kształcenia, a także instytucjami prowadzącymi edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami czy historią oświaty specjalnej. Ważne by studenci w trakcie zajęć nabyli podstawową wiedzę z zakresu dydaktyki specjalnej oraz przyjęli postawę wrażliwą i empatyczną w stosunku do zróżnicowanych potrzeb i oczekiwań osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie efekty kształcenia zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie prezentacji oraz wymaganych zagadnień.
Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module. |
Wymagania wstępne: | Podstawy pedagogiki specjalnej, dydaktyka ogólna |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie dydaktykę specjalną jako naukę teoretyczną i empiryczną, klasyfikację dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe; dydaktykę specjalną w kontekście porównawczym
i interdyscyplinarnym [PS_C5_DS1_1] |
K_W01 [3/5] K_W03 [3/5] K_W04 [2/5] K_W05 [3/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego [PS_C5_DS1_2] |
K_W09 [5/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie organizację procesu kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dzieci i uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju, zasady ewaluacji i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych [PS_C5_DS1_3] |
K_W10 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi projektować zajęcia edukacyjne, stosować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów z zakresu dydaktyki specjalnej; indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści nauczania do potrzeb dzieci i uczniów, zwiększać umiejętności poznawcze, kompetencje społeczne i integrację rówieśniczą [PS_C5_DS1_4] |
K_U07 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, planować i realizować złożone działania pedagogiczne [PS_C5_DS1_5] |
K_U09 [4/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością dydaktyczną [PS_C5_DS1_6] |
K_K01 [3/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej oraz do samodoskonalenia [PS_K_DS1_C5_7] |
K_K06 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Kolokwium zaliczeniowe [PS_C5_DS1_w_1] | Sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu. |
PS_C5_DS1_1 PS_C5_DS1_2 PS_C5_DS1_3 PS_C5_DS1_4 |
Projekt indywidualny [PS_C5_DS1_w_2] | Zaprojektowanie konspektu zajęć dla wybranego ucznia lub grupy uczniów o specjalnych potrzebach z edukacyjnych z wykorzystaniem metod stosowanych w dydaktyce specjalnej. |
PS_C5_DS1_5 PS_C5_DS1_6 PS_K_DS1_C5_7 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PS_C5_DS1_fns_1] | Wykład podstawowych, teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych 15 |
10 | Analiza literatury przedmiotu |
50 | Kolokwium zaliczeniowe [PS_C5_DS1_w_1] |
ćwiczenia [PS_C5_DS1_fns_2] | Dyskusja, praca z tekstem, analiza indywidualnych przypadków, praca zespołowa, metody problemowe, metody działania praktycznego, metody eksponujące, metody aktywizujące |
10 | Analiza literatury przedmiotu, praca nad projektami indywidualnymi i grupowymi, przygotowanie do dyskusji, analiza przypadków uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, przygotowanie konspektu zajęć |
50 | Projekt indywidualny [PS_C5_DS1_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |