Metodyka wychowania i kształcenia uczniów ze spektrum autyzmu w edukacji wczesnoszkolnej
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2020
Nazwa modułu: | Metodyka wychowania i kształcenia uczniów ze spektrum autyzmu w edukacji wczesnoszkolnej |
---|---|
Kod modułu: | PS_ASD_MEW_E2 |
Kod programu: | W3-NMPC19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 6 |
Opis: | Wykłady prowadzone w ramach modułu mają na celu zaznajomienie studentów z prawnymi, organizacyjnymi i metodycznymi podstawami nauczania oraz wychowania uczniów ze spektrum autyzmu na I etapie edukacyjnym. Podczas zajęć ćwiczeniowych studenci będą mieli możliwość nabywania kompetencji umożliwiających planowanie, realizację i ewaluację zajęć w ramach edukacji integracyjnej czy włączającej z uwzględnieniem potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów oraz specyfiki i użyteczności poznanych metod. Efekty uczenia się zakładane w module studenci powinni także osiągnąć dzięki pracy własnej (studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie wymaganych zagadnień oraz prac zaliczeniowych). |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej, pedagogiki specjalnej, dydaktyki specjalnej, psychologii rozwojowej, biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zasady
planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w edukacji wczesnoszkolnej; potrzebę dostosowania wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_MEW_E2_1] |
K_W02 [4/5] K_W05 [4/5] |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie rolę zajęć specjalistycznych i wszechstronną interdyscyplinarną rehabilitację oraz metodykę zajęć rehabilitacji indywidualnej ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; metodykę zajęć aktywizujących w grupie szkolnej, a także znaczenie rozwijania zamiłowań i zainteresowań [PS_ASD_MEW_E2_2] |
K_W10 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi planować pracę dydaktyczno-wychowawczą i terapeutyczną
z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w edukacji wczesnoszkolnej; dostosowywać wymagania
edukacyjne do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; określać rolę zajęć specjalistycznych i wszechstronnej interdyscyplinarnej rehabilitacji oraz metodyki zajęć rehabilitacji indywidualnej ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; planować i realizować metodykę zajęć aktywizujących w grupie szkolnej, a także rozwijać zamiłowania i zainteresowania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_MEW_E2_3] |
K_U07 [4/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy [PS_ASD_MEW_E2_4] |
K_K04 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin pisemny [PS_ASD_MEW_E2_w_1] | Test pytań otwartych obejmujący znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia w obrębie tego przedmiotu. |
PS_ASD_MEW_E2_1 PS_ASD_MEW_E2_2 |
Zaliczenie pisemne [PS_ASD_MEW_E2_w_2] | Pisemne opracowanie projektu zajęć z wykorzystaniem metody opowieści wychowawczej, realizowanych z uczniami w wieku w systemie integracyjnym lub włączającym, z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci ze spektrum autyzmu. |
PS_ASD_MEW_E2_1 PS_ASD_MEW_E2_2 PS_ASD_MEW_E2_3 PS_ASD_MEW_E2_4 |
Mikronauczanie – realizacja projektu [PS_ASD_MEW_E2_w_3] | Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem poznanej metody (warunki symulowane), zgodnie ze scenariuszem opracowanym dla grupy uczniów w wieku wczesnoszkolnym w systemie integracyjnym lub włączającym,
z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci ze spektrum autyzmu. Autorefleksja. |
PS_ASD_MEW_E2_1 PS_ASD_MEW_E2_2 PS_ASD_MEW_E2_3 PS_ASD_MEW_E2_4 |
Wytwory studentów [PS_ASD_MEW_E2_w_4] | Projektowanie i wykonanie środków dydaktycznych przydatnych
w realizacji zajęć z wykorzystaniem poznanych metod. |
PS_ASD_MEW_E2_1 PS_ASD_MEW_E2_4 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PS_ASD_MEW_E2_fns_1] | Metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja). |
10 | Czytanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej, przygotowanie się do egzaminu pisemnego (test pytań otwartych). |
80 | Egzamin pisemny [PS_ASD_MEW_E2_w_1] |
ćwiczenia [PS_ASD_MEW_E2_fns_2] | Metody asymilacji wiedzy (dyskusja), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (mikronauczanie, gry symulacyjne), metody praktyczne (metody ćwiczebne, metody zadań wytwórczych). |
20 | Analiza zalecanej literatury. Indywidualne opracowanie scenariusza zajęć z wykorzystaniem metody opowieści wychowawczej. Przygotowanie się do grupowych konsultacji dotyczących mikronauczania, opracowanie scenariusza zajęć z wykorzystaniem wybranej poznanej metody, podział zadań, autorefleksja. |
70 | Zaliczenie pisemne [PS_ASD_MEW_E2_w_2] Mikronauczanie – realizacja projektu [PS_ASD_MEW_E2_w_3] Wytwory studentów [PS_ASD_MEW_E2_w_4] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |