Praca z rodziną w kryzysie
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2020
Nazwa modułu: | Praca z rodziną w kryzysie |
---|---|
Kod modułu: | PS_C3_PRK |
Kod programu: | W3-NMPC19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Głównym celem modułu jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy z rodziną w kryzysie. Podczas zajęć studenci mają możliwość zapoznania się ze specjalistyczną wiedzą na temat rodziny, różnych wzorów życia rodzinnego we współczesnych kontekstach. Treści modułu obejmują zatem problematykę dotyczącą konfliktów i kryzysów w rodzinie oraz różnorodnych strategii ich rozwiązywania, polityki społecznej wobec rodziny oraz wsparcia. Powinny umożliwić kształtowanie umiejętności diagnozowania, rozumienia i przewidywania różnych sytuacji rodzinnych oraz wrażliwości na problemy rodzin we współczesnym świecie. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta. |
Wymagania wstępne: | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie sytuację rodziny dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności lub choroby przewlekłej dziecka i ucznia, problemy adaptacji, utrudnienia życiowe, wsparcie społeczne; uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, założenia i metody wspierania rodziny tego dziecka w całym cyklu jego życia; możliwości wspierania funkcjonowania dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie; zagadnienia relacji między rodziną dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a specjalistami [PS_C3_PRK_1] |
K_W02 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi poddać analizie zachowania, procesy i zjawiska dotyczące psychospołecznych potrzeb członków rodzin dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; wyjaśnić i określić czynniki moderujące zróżnicowanie rodzin z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zależności od rodzaju zaburzenia u dziecka lub ucznia i stylu radzenia sobie rodziców lub opiekunów z tymi zaburzeniami; rozpoznać i zinterpretować potrzeby rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w odniesieniu do konkretnych problemów rodziny [PS_C3_PRK_2] |
K_K04 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi zaprojektować proces wspierania rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PS_C3_PRK_3] |
|
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. [PS_C3_PRK_4] |
K_K03 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Zaliczenie pisemne [PS_C3_PRK_w_1] | Opracowanie planu pracy (studium przypadku) z rodziną w kryzysie |
PS_C3_PRK_1 PS_C3_PRK_2 PS_C3_PRK_3 PS_C3_PRK_4 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [PS_C3_PRK_fns_1] | Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, burza mózgów mikronauczanie, gry symulacyjne). |
20 | Student zapoznaje się z literaturą przedmiotu oraz przygotowuje się do napisania studium przypadku rodziny w kryzysie oraz przedstawia możliwości pomocy. |
40 |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |