Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2020
Nazwa modułu: | Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia |
---|---|
Kod modułu: | PS_D2_WOP |
Kod programu: | W3-NMPC19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 6 |
Opis: | Moduł przygotowuje studenta do:
- do diagnozowania sytuacji dzieci i młodzieży, uwzględniając ich funkcjonowanie w sferze fizycznej, emocjonalnej i społecznej z użyciem różnorodnych narzędzi diagnostycznych, z uwzględnieniem jego mocnych i słabych obszarów;
- konstruowania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia; współpracy w zespole.
Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta. |
Wymagania wstępne: | brak |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie pojęcie i proces diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych; założenia różnicowej i funkcjonalnej diagnozy; kryteria diagnostyczne (ICD, DSM, ICF); wybrane narzędzia
diagnozy potrzeb edukacyjnych [PS_D2_WOP_1] |
K_W02 [2/5] K_W03 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi dokonać funkcjonalnej charakterystyki dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; określić potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia dzieci i uczniów: z niepełnosprawnością intelektualną, dysfunkcją wzroku, dysfunkcją słuchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, całościowym zaburzeniem rozwoju, zaburzeniami ruchu, niepowodzeniami szkolnymi wynikającymi ze specyficznych trudności w uczeniu się, zaburzeniami komunikacji i sprawności
językowych, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi i wyznaniowymi oraz uczniów uzdolnionych [PS_D2_WOP_2] |
K_U01 [4/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi przeprowadzić diagnozę edukacyjnych potrzeb dziecka i ucznia oraz diagnozę relacji społecznych w grupie rówieśniczej [PS_D2_WOP_3] |
K_U04 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi określić obszary i wskazania terapeutyczne dla dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PS_D2_WOP_4] |
K_W10 [4/5] |
zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w edukacji włączającej [PS_D2_WOP_5] |
K_K02 [4/5] K_K07 [3/5] |
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do postępowania zgodnego z zasadami etyki zawodowej w procesie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych i określania wskazań terapeutycznych [PS_D2_WOP_6] |
K_K01 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
projekt pisemny [PS_D2_WOP_w_1] | przeprowadzenie diagnozy wybranego dziecka oraz stworzenie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka z uwzględnieniem możliwości dziecka, jego mocnych stron w pracy nad stymulowaniem słabych stron; pokazanie umiejętności wykorzystania zdobytej podczas zajęć wiedzy oraz ukazanie umiejętności interpersonalnych poprzez zasięganie opinii specjalistów w różnych instytucji. |
PS_D2_WOP_1 PS_D2_WOP_2 PS_D2_WOP_3 PS_D2_WOP_4 PS_D2_WOP_5 PS_D2_WOP_6 |
Egzamin pisemny [PS_D2_WOP_w_2] | Sprawdzający wiedzę na temat teoretycznych aspektów wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka |
PS_D2_WOP_1 PS_D2_WOP_2 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [PS_D2_WOP_fns_1] | Metoda zajęć praktycznych, podczas których studenci tworzą schemat oceny wielospecjalistycznej oraz dobierają narzędzia diagnostyczne, określająca mocne i słabe strony funkcjonowania ucznia oraz ewentualne obszary wsparcia metoda problemowa dająca możliwość do poszukiwania odpowiednich rozwiązań dla wybranego dziecka w wielospecjalistycznej ocenie funkcjonowania dziecka |
20 | Analiza literatury przedmiotu, rozporządzeń MEN, dotyczących wielospecjalistycznych oceny poziomu funkcjonowania ucznia; nawiązanie kontaktu z instytucją bądź rodzicem dziecka z zaburzeniami rozwoju, które student będzie oceniał; dokonanie obserwacji oraz oceny sytuacji dziecka; analiza zebranego materiału diagnostycznego oraz stworzenie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia |
70 | projekt pisemny [PS_D2_WOP_w_1] |
wykład [PS_D2_WOP_fns_2] | Wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych |
10 | Analiza literatury przedmiotu dotyczących wielospecjalistycznych oceny poziomu funkcjonowania ucznia; |
80 |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |