Teorie czytania i pisania Kierunek studiów: Sztuka pisania
Kod programu: W1-S1PI19.2020

Nazwa modułu: Teorie czytania i pisania
Kod modułu: 02-PI-S1-TPIC04
Kod programu: W1-S1PI19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 6
Opis:
Na moduł składa się ciąg semestralnych kursów (30 godz. laboratoriów). Prowadzący zajęcia z przedmiotu Teorie i praktyki czytania: 1. rozwija podstawową wiedzę o przeszłości o teorii literatury i kultury ze szczególnym uwzględnieniem nowych metodologii (dekonstrukcja, badania kulturowe, postkolonialne, feminizm, gender/queer, ekokrytyka); 2. przekazuje podstawową wiedzę na temat istnienia różnych szkół badawczych oraz metod badania literatury i kultury; 3. uczy praktycznego zastosowania przedstawianych metod do analizy i interpretacji tekstów kultury, ze szczególnym uwzględnieniem literatury i kultury popularnej; 4. wskazuje na kulturowe uwarunkowania literatury i jej wyznaczników; 5. pokazuje możliwość wykorzystania rozmaitych teorii czytania i pisania we własnej twórczości pisarskiej.
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę o miejscu/miejscach teorii literatury w obszarze literaturoznawstwa i nauk humanistycznych. [TPIC04_1]
K_W01 [1/5]
Student ma świadomość znaczenia tradycji literackiej w ramach szeroko rozumianej kultury (w tym popkultury); rozumie przy tym fenomen wielokulturowości i zdaje sobie sprawę z doniosłości przenikania się wpływów kulturowych. [TPIC04_10]
K_K06 [1/5]
Student zna podstawową terminologię z zakresu teorii literatury przydatną w pracy pisarskiej. [TPIC04_2]
K_W02 [1/5]
Student posiada świadomość istnienia rozmaitych szkół metodologicznych i potrafi je scharakteryzować. [TPIC04_3]
K_W03 [1/5]
Student posiada narzędzia do analizy i rozumie podstawowe metody interpretacji tekstów kultury (w tym popkulturowych), zarówno literackich, jak i paraliterackich; posiada wiedzę z dziedziny teorii kultury w zakresie pozwalającym ujmować teksty literackie i nieliterackie jako realizację określonego kodu kulturowego. [TPIC04_4]
K_W06 [1/5]
Student zna i rozumie specyfikę najważniejszych metod interpretacji oraz zna założenia i elementy metod opisu tekstów literackich (w tym literatury popularnej) i nieliterackich. [TPIC04_5]
K_W08 [1/5]
Student potrafi przedstawić spójną interpretację tekstu literackiego i z wykorzystaniem kontekstów kulturowych. [TPIC04_6]
K_U02 [1/5]
Student potrafi dyskutować o kwestiach teoretycznoliterackich przedstawianych w artykułach lub inicjowanych przez nauczyciela akademickiego. [TPIC04_7]
K_U03 [1/5]
Student posiada umiejętności prowadzenia badań społecznych niezbędnych do określenia potrzeb odbiorców kultury (ze szczególnym uwzględnieniem literatury popularnej) i mediów oraz zastosowania strategii prowadzących do ich zaspokojenia. [TPIC04_8]
K_U05 [1/5]
Student posiada umiejętności oceny i interpretacji tekstów (ze szczególnym uwzględnieniem literatury i kultury popularnej) funkcjonujących w przestrzeni rynku wydawniczego; posiada umiejętność merytorycznego argumentowania i wyprowadzania wniosków badawczych z celowym wykorzystaniem tychże tekstów. [TPIC04_9]
K_U06 [1/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie ćwiczeń [TIPC_w_1]
Podstawą zaliczenia jest przygotowanie lekturowe – znajomość tekstów metodologicznych omawianych w trakcie zajęć, aktywny udział w zajęciach ćwiczących umiejętność praktycznego zastosowania poznanych metod na tekstach literatury i kultury popularnej oraz pisemna praca zaliczeniowa.
TPIC04_1 TPIC04_10 TPIC04_2 TPIC04_3 TPIC04_4 TPIC04_5 TPIC04_6 TPIC04_7 TPIC04_8 TPIC04_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [TIPC_fns_1]
Ćwiczenia, konwersatoria – pod kierunkiem nauczyciela akademickiego: studenci referują, analizują i interpretują teksty teoretyczne, przygotowują samodzielne prace pisemne, biorą aktywny udział w dyskusji.
30
Lektura tekstów zadanych przez nauczyciela akademickiego; samodzielne studiowanie artykułów i fragmentów książek zawierających materiał konieczny do aktywnego udziału w ćwiczeniach, przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej.
150 Zaliczenie ćwiczeń [TIPC_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)