Podstawy statystycznej analizy danych
Kierunek studiów: Biofizyka
Kod programu: W4-S1BF19.2020

Nazwa modułu: | Podstawy statystycznej analizy danych |
---|---|
Kod modułu: | W4-1BF-20-09 |
Kod programu: | W4-S1BF19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Tematyka realizowana na wykładzie:
Elementy rachunku prawdopodobieństwa.
Podstawowe parametry rozkładu zmiennej losowej.
Organizacja badań statystycznych. Zarządzanie danymi.
Elementy statystyki opisowej.
Techniki wnioskowania statystycznego.
Estymatory i metody estymacji.
Przedziały ufności.
Weryfikacja hipotez statystycznych. Testy dla średniej.
Analiza korelacji i regresji.
Tematyka zajęć laboratoryjnych:
Rozkłady statystyczne
Wartość oczekiwana i wariancja zmiennych losowych dyskretnych i ciągłych
Miary położenia, rozproszenia, asymetrii i koncentracji
Przedziały ufności
Współzależność cech – korelacja i regresja
Ogólny schemat weryfikacji hipotez statystycznych; poziom istotności, błędy I, II rodzaju
Testy dla średniej; testy t-Studenta dla zmiennych niepowiązanych oraz dla zmiennych powiązanych
Organizacja badań statystycznych i zarządzanie danymi.
Elementy statystyki opisowej.
Weryfikacja hipotez statystycznych.
Metody oceny różnic między średnimi w dwóch grupach badawczych.
Testy istotności statystycznej.
Rozkłady statystyczne.
Analiza wariancji.
Na zajęciach studenci ćwiczyć będą wykonywanie analiz statystycznych na danych medycznych i fizycznych. Praca na przykładach z dziedziny
medycyny i fizyki pozwoli na lepsze przyswojenie wiedzy.
Zarówno na wykładach jak i zajęciach laboratoryjnych zagadnienia omawiane są na przykładach z medycyny.
W ramach pracy własnej student dąży do utrwalenia pozyskanej wiedzy w oparciu o notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą. |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw rachunku prawdopodobieństwa. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna podstawowe pojęcia statystyczne, najważniejsze rozkłady statystyczne, podstawy statystyki opisowej, korelacji i regresji, wybrane zagadnienia estymacji oraz wnioskowania statystycznego [1BF_09_1] |
KBF_W02 [4/5] |
zaznajomiony jest z możliwościami zastosowań programów Excell i Statistica do analizy danych oraz obliczeń statystycznych [1BF_09_2] |
KBF_W02 [5/5] |
potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperymenty fizyczne związane z medycyną oraz analizować ich wyniki [1BF_09_3] |
KBF_U02 [5/5] |
potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy danych fizycznych i medycznych wykorzystując programy komputerowe (Excell, Statistica) [1BF_09_4] |
KBF_U02 [5/5] |
zdaje sobie sprawę z niepełnego poznania metod statystycznych i rozumie potrzebę dalszego kształcenia i rozwijania umiejętności na bazie zdobytej wiedzy podstawowej [1BF_09_5] |
KBF_U02 [4/5] |
potrafi wykonać analizę statystyczną w znanych programach statystycznych dla przeprowadzonego eksperymentu fizycznego i medycznego. [1BF_09_6] |
KBF_U02 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
kolokwium [1BF_09_w_1] | Kolokwia sprawdzające nabyte umiejętności:
1) rachunkowe,
2) sprawdzenie nabytych umiejętności rachunkowych oraz zastosowania, statystycznych metod komputerowych w analizie danych medycznych i fizycznych. |
1BF_09_1 |
aktywność na zajęciach [1BF_09_w_2] | ocena zaangażowania, udziału w dyskusji oraz samodzielnej pracy w trakcie zajęć konwersatoryjnych |
1BF_09_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [1BF_09_fs_1] | Wykłady prowadzone za pomocą nowoczesnych środków audiowizualnych; zagadnienia omawiane są głównie na przykładach pochodzących z badań związanych z medycyną. |
15 | praca z podręcznikiem; lektura uzupełniająca; |
15 |
kolokwium [1BF_09_w_1] |
konwersatorium [1BF_09_fs_2] | Konwersatoria prowadzone w salach komputerowych, korzystanie z programów ułatwiających analizy statystyczne, m.in. z programu STATISTICA PL. |
30 | przyswojenie wiedzy z wykładów; praca z podręcznikiem i zbiorami zadań; opracowanie zadanych problemów |
30 |
aktywność na zajęciach [1BF_09_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |