Rytmikoterapia 2/TM
Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: 13-S2EM12.2014

Nazwa modułu: | Rytmikoterapia 2/TM |
---|---|
Kod modułu: | 13-EM-TM-S2-RYT2 |
Kod programu: | 13-S2EM12.2014 |
Semestr: | semestr letni 2014/2015 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Zajęcia w ramach modułu Rytmikoterapia 2 są kontynuacją realizacji wybranych zagadnień związanych z metodą rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a
i rozległymi możliwościami jej wykorzystania w działaniach terapeutycznych, szczególnie w zakresie muzykoterapii aktywnej stosowanej na rzecz osób niepełnosprawnych. W ramach modułu przewiduje się także zapoznanie studenta z różnymi możliwościami korelowania metody rytmiki z wybranymi metodami, koncepcjami i technikami wykorzystywanymi w terapii poprzez muzykę i/lub ruch.
|
Wymagania wstępne: | Wymagana wiedza ogólna z zakresu: zasad muzyki (rytm muzyczny, metrum muzyczne, zjawiska rytmiczno-metryczne), form muzycznych (pojęcie formy muzycznej, systematyka form muzycznych, elementy dzieła muzycznego, elementarne współczynniki formy) i historii muzyki (epoki, style, kierunki, techniki) oraz realizacja efektów kształcenia modułów: Rytmikoterapia 1, Teoretyczne podstawy muzykoterapii 1, Podstawy arteterapii 1. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada wiedzę, dotyczącą metody wychowania muzycznego E. Jaques-Dalcroze’a oraz jej usytuowania
w działaniach edukacyjnych i terapeutycznych.
[13-EM-TM-S2-RYT2_1] |
K_W14 [4/5] |
Ma umiejętność tworzenia zajęć z zakresu muzykoterapii aktywnej z wykorzystaniem założeń, idei, celów i zadań metody rytmiki Jaques-Dalcroze’a oraz potrafi je umiejscowić w procesie terapeutycznym prowadzonym na rzecz osób niepełnosprawnych w różnego rodzaju placówkach pozaszkolnych [13-EM-TM-S2-RYT2_2] |
K_U16 [4/5] |
Umie organizować i realizować działania muzykoterapeutyczne oparte na metodzie Jaques-Dalcroze’a, korelując je z innymi zajęciami prowadzonymi w placówkach pozaszkolnych. [13-EM-TM-S2-RYT2_3] |
K_U06 [4/5] |
Dysponuje umiejętnością realizowania działań muzykoterapeutycznych stanowiących kompilację metody rytmiki
z innymi metodami, koncepcjami i technikami znajdującymi zastosowanie w procesie psychoruchowego usprawniania człowieka niepełnosprawnego.
[13-EM-TM-S2-RYT2_4] |
K_U16 [4/5] |
Zna literaturę związaną z metodą rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a, a szczególnie z możliwościami jej wykorzystania
w edukacji i terapii.
[13-EM-TM-S2-RYT2_5] |
K_W03 [3/5] |
Ma potrzebę nieustannego doskonalenia się przez doświadczenie osobiste i potrafi je wykorzystać w działaniach muzykoterapeutycznych z zastosowaniem metody rytmiki, a służących stymulowaniu rozwoju osób niepełnosprawnych. [13-EM-TM-S2-RYT2_6] |
K_K02 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
kolokwium pisemne [RYT2_w_1] | sprawdzenie wiedzy związanej z terapeutycznymi możliwościami zastosowania rytmiki w działaniach edukacyjnych i terapeutycznych |
13-EM-TM-S2-RYT2_1 |
zaliczenie praktyczne [RYT2_w_2] | realizacja własnej koncepcji zajęć muzykoterapeutycznych, wykorzystujących elementy metody rytmiki, z jednoczesnym określeniem ich celowości i krytyczną analizą przeprowadzonych zajęć |
13-EM-TM-S2-RYT2_2 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [RYT2_fs_1] | - prezentacja z uwzględnieniem różnych sposobów realizacji ćwiczeń, znajdujących najczęstsze zastosowanie
w muzykoterapii aktywnej
w oparciu o metodę Jaques-Dalcroze’a;
- prezentacja możliwości korelowania metody rytmiki
z innymi metodami, koncepcjami, technikami stosowanymi w terapii poprzez muzykę i/lub ruch
|
15 | - aktywne, twórcze uczestnictwo w realizacji zadań z zakresu rytmikoterpii w celu doskonalenia własnych dyspozycji psychomotorycznych, umożliwiających efektywne prowadzenie zajęć
z wykorzystaniem metody;
- przegląd literatury dotyczącej metody rytmiki i jej terapeutycznych możliwości;
- przygotowanie opisu przykładowych zajęć wykorzystujących elementy metody rytmiki
|
60 |
kolokwium pisemne [RYT2_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |