Percepcja wzrokowa
Kierunek studiów: Biofizyka
Kod programu: W4-S1BF19.2020
| Nazwa modułu: | Percepcja wzrokowa |
|---|---|
| Kod modułu: | W4-1BF-20-49 |
| Kod programu: | W4-S1BF19.2020 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Opis: | 1. Wstęp do Percepcji Wzrokowej
a. Cele widzenia
b. Podstawowe informacje nt. percepcji, uwagi i pamięci
2. Odbieranie wrażeń zmysłowych
a. Natura światła
b. Anatomia i fizjologia siatkówki (pręciki i czopki – funkcja, cechy charakterystyczne, rozmieszczenie w siatkówce), szlaki Parvo i Magno
c. Metody badania mózgu (EEG, MEG, PET, fMRI, TMS)
d. Rodzaje i zastosowanie badań elektrofizjologicznych (VEP, EOG, ERG)
3. Uwaga
a. Mimowolna i wolicjonalna
b. Selekcja w poszukiwaniu wzrokowym
c. Teoria Broadbenta i teorie późnej selekcji
d. Teoria Lavie
e. Uwaga orientacyjna
f. Model i paradygmat Posnera
g. Doświadczenie Stroopa
4. Widzenie barw
a. Koło i wrzeciono barwne
b. Mieszanie barw
c. Rodzaje czopków i ich charakterystyka
d. Zaburzenia związane z brakiem określonych barwników w siatkówce
e. teoria opozycji barwnej
f. stałość barwy, jasności i reflektancja
g. widma źródeł światła
h. doświadczenie Landa
i. metody badania widzenia barwnego
5. Widzenie głębi i stałości percepcyjne
a. Przesłanianie, perspektywa, światłocień, ruch obserwatora, wysokość nad horyzontem, względna wielkość, perspektywa powietrzna
b. Wskazówki dwuoczne w widzeniu głębi
c. Horopter i obszary Panama
d. Stałość percepcyjne: wielkości, kształtu, barwy i jasności
e. Złudzenie Księżycowe
f. Pokój Amesa
6. Spostrzeganie ruchu
a. Złudzenie wodospadowe
b. Obszary mózgu wrażliwe na ruch i orientację przedmiotów w przestrzeni
c. Ruch pozorny (beta, phi, migotanie równoczesne i nierównoczesne)
d. Problem korespondencji i apertury
e. Złudzenie dyliżansowe
7. Rozpoznawanie twarzy i konfiguracji
a. Prozopagnozja
b. Procesy góra-dół i dół-góra w rozpoznawaniu
8. Problemy neurologiczne wpływające na kłopoty z percepcją wzrokową (agnozja wzrokowa, zaniedbywania jednostronne) |
| Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw anatomii i fizjologii człowieka – poziom rozszerzony szkoły średniej. Ogólna wiedza o funkcjonowaniu układów organizmu ludzkiego. |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna budowę i funkcjonowanie drogi wzrokowej [1BF_49_1] |
KBF_W01 [4/5] |
zna sposoby odbierania wrażeń zmysłowych oraz metody obrazowania mózgu [1BF_49_2] |
KBF_W01 [4/5] |
zna psychofizykę percepcji wzrokowej [1BF_49_3] |
KBF_W05 [4/5] |
zna podstawy fizjologii widzenia barw, metody badania [1BF_49_4] |
KBF_W05 [4/5] |
zna obszary mózgu odpowiedzialne za percepcję ruchu, głębi, stałości percepcyjnej [1BF_49_5] |
KBF_W05 [4/5] |
zna podstawy elektrofizjologii narządu wzroku i jej zastosowania [1BF_49_6] |
KBF_W05 [4/5] |
zna zaburzenia neurologiczne wpływające na kłopoty z percepcją wzrokową [1BF_49_7] |
KBF_W05 [4/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| egzamin [1BF_49_w_1] | Egzamin w formie testu polegającego na pisemnej odpowiedzi na 20-30 pytań z wcześniej omówionych zagadnień; skala ocen: 2-5 |
1BF_49_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [1BF_49_fs_1] | Wykład omawia wybrane zagadnienia z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych i prezentacją modeli. |
25 | analiza notatek z wykładu, lektura uzupełniająca, praca z podręcznikami |
25 |
egzamin [1BF_49_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||