Podstawy fizyki: optyka i budowa materii
Kierunek studiów: Biofizyka
Kod programu: W4-S1BF19.2020
| Nazwa modułu: | Podstawy fizyki: optyka i budowa materii |
|---|---|
| Kod modułu: | W4-1BF-20-13 |
| Kod programu: | W4-S1BF19.2020 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 5 |
| Opis: | W trakcie wykładu student uzyska podstawową wiedzę z zakresu:
• Fale elektromagnetyczne (równania fali, własności fal i spektrum fal elektromagnetycznych).
• Dualizm korpuskularno-falowy: hipoteza kwantów, fakty doświadczalne
• Elementy optyki geometrycznej – odbicie, załamanie światła
• Dyspersja i rozpraszanie światła
• Budowa oka, barwy
• Zwierciadła, soczewki, przyrządy optyczne
• Związek właściwości optycznych z budową materii
• Dyfrakcja i interferencja światła (dyfrakcja na szczelinie, siatka dyfrakcyjna, kryterium Rayleigha)
• Superpozycja fal
• Polaryzacja światła (rodzaje polaryzacji, metody polaryzacji, zastosowanie)
• Własności optyczne kryształów – dwójłomność optyczna
• Promieniowanie rentgenowskie – powstawanie, właściwości
• Atomy, cząsteczki – rozmiary, podstawy budowy
• Elementy budowy materii – ciała krystaliczne i amorficzne
• Elementy fizyki kwantowej: model atomu Bohra, równanie Schrödingera i funkcje falowe, fale materii, liczby kwantowe, spin i zakaz Pauliego,
• Źródła światła – atom, żarówka, Słońce, LED, laser
W ramach konserwatorium student:
• utrwali informacje przekazane na wykładzie,
• rozwiąże zadania rachunkowe i problemowe ilustrujące poruszane zagadnienia,
• przygotuje i przedstawi rozwiązania problemów fizycznych podanych przez wykładowcę – stanowić będą one uzupełnienie zagadnień z wykładu, a ich prezentacja ustna połączona będzie z dyskusją w grupie.
W ramach pracy własnej student:
• w oparciu o notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą utrwali pozyskaną wiedzę,
• rozwiąże zadania podane do samodzielnej pracy,
• przygotuje prezentacje omawiające wybrane zagadnienia poruszone na wykładzie.
Egzamin po 3 sem.
|
| Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z mechaniki, elektryczności i magnetyzmu. |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Student zna podstawowe prawa i wzory z wybranych działów fizyki doświadczalnej obejmujących: drgania i fale mechaniczne, fale elektromagnetyczne, optykę klasyczną i podstawy budowy materii. [1BF_13_1] |
KBF_W03 [5/5] |
Student rozumie podstawowe zjawiska fizyczne związane propagacją i oddziaływaniem fal dźwiękowych i elektromagnetycznych z materią, zna metody opisu tych zjawisk i możliwości ich wykorzystania w badaniach fizycznych materiałów. [1BF_13_2] |
KBF_W07 [5/5] |
Student ma podstawową wiedzę w zakresie metod eksperymentalnych stosowanych w biofizyce – metody mikroskopii optycznej, spektroskopie podczerwieni i UV-VIS, spektroskopia masowa. [1BF_13_3] |
KBF_W10 [3/5] |
Student potrafi w sposób zrozumiały w mowie i na piśmie przedstawić poprawne rozumowania z zakresu optyki i struktury materii, gromadzić i uogólniać fakty doświadczalne. [1BF_13_4] |
KBF_U01 [4/5] |
Student umie zastosować aparat matematyczny do rozwiązania prostych problemów z fizyki z zakresu optyki i budowy materii. [1BF_13_5] |
KBF_U02 [3/5] |
Student na gruncie zdobytej wiedzy umie opisać podstawowe mikro i makroskopowe właściwości materii i odnieść to do materii ożywionej. [1BF_13_6] |
KBF_U10 [4/5] |
Student potrafi pozyskiwać i integrować informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi przeprowadzić rachunki i zinterpretować wyniki obliczeń oraz objaśnić tok rozumowania w oparciu o wiedzę z zakresu optyki i struktury materii. [1BF_13_7] |
KBF_U13 [4/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| kolokwium [1BF_13_w_1] | W ramach konserwatorium przeprowadzone zostaną dwa kolokwia (w połowie i na końcu semestru, termin podany z dwutygodniowym wyprzedzeniem) polegające na rozwiązaniu zadań rachunkowych z wcześniej omówionych zagadnień; skala ocen: 2-5. |
1BF_13_1 |
| aktywność na zajęciach [1BF_13_w_2] | Za przedstawienie rozwiązań zadań i opracowanie zagadnień oraz udział w dyskusji student będzie oceniany w sakli 2-5. |
1BF_13_1 |
| egzamin testowy [1BF_13_w_3] | Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z zajęć konserwatoryjnych. Zakres materiału – wszystkie zagadnienia omawiane na wykładach i na konwersatorium; skala ocen 2-5; |
1BF_13_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [1BF_13_fs_1] | Wykład omawia podstawowe zagadnienia dotyczące fal mechanicznych, optyki klasycznej i wprowadza do zagadnień fizyki atomowej i molekularnej. Prowadzony jest z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych (wykłady w PowerPoint) i ilustrowany pokazami doświadczeń prowadzonymi z udziałem studentów. |
30 | praca z podręcznikami i materiałami wykładu, lektury uzupełniające, |
30 |
aktywność na zajęciach [1BF_13_w_2] |
| konwersatorium [1BF_13_fs_2] | Zajęcia konserwatoryjne polegają na rozwiązaniu przez studentów zadań i problemów z tematyki wykładu – studenci indywidualnie prezentują rozwiązania, które są szczegółowo omawiane w grupie. Poszczególne osoby prezentacją wybrane zagadnienia stanowiące uzupełnienie problemów podanych na wykładzie; przedstawione materiały są uzupełnienie przez prowadzącego zajęcia i przez słuchaczy. |
30 | samodzielne rozwiązywanie zadań i problemów fizycznych w oparciu o podręczniki, przygotowanie omówienia wybranych zagadnień i eksperymentów fizycznych |
60 |
kolokwium [1BF_13_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||