Historia fizyki
Kierunek studiów: Biofizyka
Kod programu: W4-S1BF19.2020

Nazwa modułu: | Historia fizyki |
---|---|
Kod modułu: | W4-1BF-20-29 |
Kod programu: | W4-S1BF19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Założeniem przedmiotu jest wprowadzenie studiującego do zagadnień związanych z historycznym rozwojem przyrodoznawstwa i uwypuklenie znaczenia rewolucji naukowych, a także podkreślenie kumulatywnego aspektu dyscypliny takiej jak fizyki i jej związku z innymi obszarami twórczej aktywności ludzkiej (humanistyka).
Treść nauczania obejmuje:
1. Początki fizyki, astronomii i matematyki w starożytności.
2. Fizykę średniowieczną.
3. Renesansowy przełom w naukach ścisłych.
4. Fizykę wieku siedemnastego.
5. Oświeceniowe odkrycia w dziedzinie nauk ścisłych.
6. Rozwój przyrodoznawstwa w wieku dziewiętnastym.
7. Pojawienie się nowoczesnej fizyki na przełomie następnego stulecia.
8. Historię zaawansowanej fizyki dwudziestego wieku. |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie wszystkich kursów z podstaw fizyki. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
rozumie fundamentalne znaczenie fizyki dla rozwoju technologicznego, gospodarczego i cywilizacyjnego [1BF_29_1] |
KBF_W03 [4/5] |
rozumie strukturę fizyki jako dyscypliny naukowej, uzyskuje świadomość powiązań poszczególnych dziedzin i teorii, zna przykłady błędnych hipotez fizycznych i błędnych teorii fizycznych [1BF_29_2] |
KBF_W03 [4/5] |
zna ograniczenia stosowalności wybranych teorii fizycznych, modeli obiektów fizycznych i opisu zjawisk fizycznych [1BF_29_3] |
KBF_U02 [4/5] |
umie w sposób popularny przytoczyć podstawowe fakty z poznanych działów fizyki, zarysować strukturę fizyki jako dyscypliny naukowej oraz przedstawić historyczny rozwój dyscypliny ze wskazaniem wpływu wybranych odkryć na rozwój technologii, gospodarki i rozwój cywilizacyjny [1BF_29_4] |
KBF_K02 [4/5] |
rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą, w tym potrzebę popularnego przedstawiania osiągnięć fizyk [1BF_29_5] |
KBF_K03 [4/5] |
potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze i zasobach Internetu, także w językach obcych [1BF_29_6] |
KBF_K09 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
zaliczenie na ocenę [1BF_29_w_1] | Zaliczenie w formie testu polegającego na pisemnej odpowiedzi na 20-30 pytań z wcześniej omówionych zagadnień; skala ocen: 2-5 |
1BF_29_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [1BF_29_fs_1] | Wykład prowadzony wykorzystaniem pomocy audiowizualnych i prezentacją modeli. |
30 | praca z podręcznikami i notatkami z wykładu, lektury uzupełniające |
45 |
zaliczenie na ocenę [1BF_29_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |