Regulacja różnicowania i funkcji komórek oraz tkanek roślinnych
Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S1BI19.2020

Nazwa modułu: | Regulacja różnicowania i funkcji komórek oraz tkanek roślinnych |
---|---|
Kod modułu: | 1BL_82a |
Kod programu: | W2-S1BI19.2020 |
Semestr: | semestr zimowy 2022/2023 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Głównym założeniem przedmiotu jest dostarczenie podstawowej wiedzy na temat czynników uczestniczących w regulacji różnicowania i wzrostu komórek, co nie tylko poszerzy wiedzę studentów w zakresie nauk podstawowych, ale uzmysłowi w jaki sposób można tę wiedzę wykorzystać w praktyce (rolnictwo, ogrodnictwo i kultury tkankowe). Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta:
(1) Podstawowej wiedzy dotyczącej wybranych mechanizmów regulujących różnicowanie i wzrost komórek, ze szczególnym uwzględnieniem roli wybranych hormonów (głównie auksyn) w szlakach rozwojowych: „od wierzchołka”, „od kambium” oraz w kulturach in vitro, komunikacji symplastowej jako czynnika regulującego morfogenezę roślin, oraz wpływu czynników biotycznych i abiotycznych na różnicowanie komórek roślinnych, zjawisk fizjologicznych podlegających regulacji przez auksyny oraz molekularnych mechanizmów działania auksyn z uwzględnieniem szlaków biosyntezy oraz percepcji.
(2) Umiejętności planowania i przeprowadzania prostych doświadczeń, obserwacji i analiz wybranych parametrów charakteryzujących wpływ wskazanych powyżej czynników na funkcje życiowe roślin.
(3) Praktycznych umiejętności przeprowadzania prostych eksperymentów, ich analizy i wykonywania dokumentacji naukowej.
(4) Kompetencji kreatywnego wyrażania własnych myśli i poglądów. |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza i umiejętności z zakresu anatomii i fizjologii roślin. |
Literatura podstawowa: | jak w sylabusie. |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma wiedzę dotyczącą podstawowych praw fizyki i chemii niezbędnych dla zrozumienia procesów dotyczących podstawowych mechanizmów regulacji różnicowania komórek roślinnych. [1BL_82_1] |
1BL_W02_P [5/5] |
Zna i rozumie budowę i funkcjonowanie organizmów na różnych poziomach organizacji życia oraz rozumie zależności między wpływem czynników wewnętrznych i środowiskowych na różnicowanie komórek. [1BL_82_2] |
1BL_W03_P [5/5] |
Zna i rozumie metodologię badań biologicznych doświadczalnych pozwalających analizować mechanizmy regulujące różnicowanie komórek oraz podstawowe teorie w zakresie biologii. [1BL_82_3] |
1BL_W06_P [4/5] |
Rozumie związki między osiągnięciami nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w biologii, biotechnologii, rolnictwie i medycynie. [1BL_82_4] |
1BL_W07_P [4/5] |
Potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii doświadczalnej. [1BL_82_5] |
1BL_U01_P [5/5] |
Potrafi planować i wykonywać w laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne oraz dokonywać odpowiednich obserwacji. [1BL_82_6] |
1BL_U03_P [5/5] |
Potrafi pracować samodzielnej oraz komunikować się z grupą podczas pracy zespołowe. [1BL_82_7] |
1BL_U04_P [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
zaliczenie na ocenę [1BL_82_w_1] | na zasadach określonych w sylabusie |
1BL_82_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [1BL_82_fs_1] | Wykład dotyczący podstawowych zagadnień dotyczących regulacji różnicowania komórek przez auskyny; budowy plazmodesm i ich udziału w wymianie informacji oraz omówienie wpływu czynników biotycznych i abiotycznych na różnicowanie komórek roślinnych in vivo i in vitro. |
15 | Samodzielne przyswojenie wiedzy, praca z podstawową, zalecaną w sylabusie literaturą przedmiotu oraz literaturą uzupełniającą. |
10 |
zaliczenie na ocenę [1BL_82_w_1] |
laboratorium [1BL_82_fs_2] | Praca pod kierunkiem prowadzącego – nabycie praktycznych umiejętności zakładania eksperymentów, analizy wyników, ich interpretacji i dokumentacji. |
30 | Przygotowanie do laboratoriów na podstawie zalecanej przez prowadzącego literatury. |
25 |
zaliczenie na ocenę [1BL_82_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |