Zajęcia muzyczno-ruchowe 1
Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: W6-S1EM19.2020

Nazwa modułu: | Zajęcia muzyczno-ruchowe 1 |
---|---|
Kod modułu: | W6-EM-S1-ZMR1 |
Kod programu: | W6-S1EM19.2020 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Proponowane w ramach modułu zajęcia kształcą umiejętność samodzielnego i precyzyjnego wykonywania zadań melodyczno-rytmicznych
w ruchu. Są przygotowaniem do metodycznej realizacji praktycznych działań w ramach przedszkolnych form edukacji muzycznej,
z wykorzystaniem elementów rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a, aktywnego słuchania muzyki oraz innych form aktywności muzyczno-ruchowej dzieci i młodzieży. |
Wymagania wstępne: | Posiada podstawową wiedzę dotyczącą pojęcia taktu, podziału taktu, podziału wartości, zna elementy dzieła muzycznego. |
Literatura podstawowa: | 1. Ławrowska R. (1991), Muzyka i ruch. Warszawa: WS i P.
2. Ławrowska R. (2005), Muzyka w przedszkolnej edukacji zintegrowanej.
W: Waloszek D. (red.), Edukacja dzieci sześcioletnich w Polsce. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
3. Smoczyńska-Nachtman U. (1992), Muzyka dla dzieci. Warszawa: WS i P.
4. Ławrowska R. (2005), Rytm, muzyka, taniec w edukacji. Podręcznik dla studentów i nauczycieli pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Kraków: Zam Kor.
5. Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 4, Czasopismo dla nauczycieli. Lublin: Wydawnictwo UMCS. |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada podstawową wiedzę teoretyczną dotyczącą edukacji muzycznej dzieci w wieku przedszkolnym oraz stosowanych w niej systemów, metod i technik wykorzystujących muzykę i ruch. [W6-EM-S1-ZMR1_1] |
W6-EM-S1-W01 [2/5] |
Posiada ogólną znajomość zasad muzyki, budowy formalnej utworu, elementów muzyki, rozumie ich wzajemne relacje oraz potrafi je zastosować w ćwiczeniach i działania muzyczno-ruchowych (elementy rytmiki Jaques-Dalcroze’a, aktywne słuchanie muzyki). [W6-EM-S1-ZMR1_2] |
W6-EM-S1-W01 [3/5] |
Orientuje się w literaturze związanej z systemami, metodami i technikami wychowania muzycznego dzieci, zarówno w aspekcie historycznym, jak i w aktualnych uwarunkowaniach i nurtach. [W6-EM-S1-ZMR1_3] |
W6-EM-S1-W04 [2/5] |
Potrafi samodzielnie wykonać w ruchu podstawowe zagadnienia metrorytmiczne oraz zagadnienia związane
z elementami dzieła muzycznego. [W6-EM-S1-ZMR1_4] |
W6-EM-S1-U06 [3/5] |
Wykazuje się kreatywnością i posiada podstawowe umiejętności niezbędne do tworzenia i realizowania edukacyjno-artystycznych form aktywności muzyczno-ruchowej dziecka. [W6-EM-S1-ZMR1_5] |
W6-EM-S1-U06 [3/5] |
Posiada umiejętność efektywnej organizacji pracy własnej i zespołowej [W6-EM-S1-ZMR1_6] |
W6-EM-S1-K02 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
zaliczenie praktyczne [W6-EM-S1-ZMR1_w_1] | Sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia własnych ćwiczeń muzyczno-ruchowych dostosowanych do możliwości rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym
i wczesnoszkolnym oraz precyzyjnej realizacji zadań angażujących muzyczno-ruchową aktywność dziecka. |
W6-EM-S1-ZMR1_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [13-EM-S1-ZMR1_fs_1] | prezentacja oraz doskonalenie ćwiczeń i zagadnień związanych
z muzyczno-ruchową aktywnością dziecka w oparciu o metodę rytmiki Jaques-Dalcroze’a oraz wykorzystujących aktywne słuchanie muzyki, wprowadzenie metodycznych zasad prowadzenia zajęć muzyczno-ruchowych
w edukacji muzycznej dziecka |
30 | - wykonanie wybranych ćwiczeń przygotowujących do rozumienia muzyki przez dziecko, uwzględniających podstawowe zagadnienia związane z zasadami muzyki oraz ujętych w dowolna formę muzyczno-ruchową;
- przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczeń angażujących muzyczno-ruchową aktywność dziecka we własnej grupie z komentarzem (określenie celowości zastosowania proponowanego zadania);
- przegląd literatury dotyczącej muzyczno-ruchowej edukacji dziecka |
20 |
zaliczenie praktyczne [W6-EM-S1-ZMR1_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |