DACH: historia, społeczeństwo, kultura / standardy kulturowe, semestr 2. Kierunek studiów: Filologia germańska
Kod programu: W1-S1FG19.2019

Nazwa modułu: DACH: historia, społeczeństwo, kultura / standardy kulturowe, semestr 2.
Kod modułu: 0245-FGS1-P-DACH-2
Kod programu: W1-S1FG19.2019
Semestr: semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
W ramach modułu student zapoznany zostanie z podstawowymi aspektami kompetencji kulturowej, interkulturowej oraz komunikacji interkulturowej, ze szczególnym uwzględnieniem polsko-niemieckich, polsko-austriackich oraz polsko-szwajcarskich kontaktów kulturowych. Wśród teoretycznych rozważań znajdą się definicje takich pojęć jak „kultura”, „interkulturowość” i „komunikacja”. Na zajęciach poruszona zostanie kwestia fenomenu tzw. „incydentu krytycznego” (critical incident), „szoku kulturowego” oraz wyznaczników różnic kulturowych pomiędzy poszczególnymi krajami niemieckiego obszaru językowego. Student zdobędzie wiedzę na temat rozmaitych prób uproszczonego opisu kultur, w tym m.in.: 5 wymiarów kultury zaproponowanych przez Geerta Hofstede, wymiary różnic międzykulturowych w koncepcji Richarda Gestelanda czy tzw. „standardy kulturowe” według Alexandra Thomasa. Zajęcia pozwolą również lepiej zrozumieć kwestię wpływu stereotypów i uprzedzeń na komunikację interkulturową. Przykładowo ukazany zostanie obraz Polski i Polaków w kulturze niemieckiej oraz obraz Niemiec i Niemców w kulturze polskiej, który ewoluuje na przestrzeni lat. W ramach modułu poruszone zostaną ponadto zagadnienia związane z treningami interkulturowymi. Prowadzone dyskusje pozwolą studentom rozwijać umiejętność prowadzenia dyskursu i krytycznej refleksji nad przedstawionymi treściami.
Wymagania wstępne:
Podstawowa znajomość języka niemieckiego.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna podstawową terminologię z zakresu komunikacji interkulturowej [0245-FGS1-P-DACH_1]
FG_U02 [1/5] FG_K01 [1/5] FG_K02 [3/5]
Posiada wiedzę na temat koncepcji różnorodności kulturowej pomiędzy Polską, Niemcami, Austrią a Szwajcarią oraz jej wpływu na proces komunikacji interpersonalnej [0245-FGS1-P-DACH_2]
FG_U01 [3/5]
Umie antycypować bariery w komunikacji międzykulturowej, które wynikają z odmienności kulturowej interlokutorów [0245-FGS1-P-DACH_3]
FG_U02 [1/5] FG_K01 [1/5] FG_K02 [3/5]
Wykazuje wrażliwość, tolerancję i szacunek wobec innych narodów [0245-FGS1-P-DACH_4]
FG_U04 [1/5] FG_K01 [2/5] FG_K02 [3/5]
Zna stereotypy i uprzedzenia funkcjonujące w krajach niemieckiego obszaru językowego [0245-FGS1-P-DACH_5]
FG_K01 [2/5] FG_K02 [3/5]
Rozpoznaje różnice kulturowe w prowadzeniu rozmów/negocjacji oraz umie na nie odpowiednio zareagować [0245-FGS1-P-DACH_6]
FG_U02 [3/5] FG_U04 [3/5]
Potrafi samodzielnie przygotować i przedstawić wystąpienie ustne/pisemne w języku polskim na wybrany temat z wykorzystaniem literatury przedmiotu [02-GDLP-SK_7]
FG_U02 [4/5]
Prowadzi dyskusję, stosując merytoryczne argumenty [02-GDLP-SK_8]
FG_U02 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zadanie domowe [0245-FGS1-P-DACH-D]
przygotowanie symulacji rozmowy, w której interlokutorami są przedstawiciele m.in. dwóch różnych kultur biznesowych
0245-FGS1-P-DACH_1 0245-FGS1-P-DACH_2 0245-FGS1-P-DACH_3
Praca kontrolna/ kolokwium [0245-FGS1-P-DACH-K]
znajomość podstawowych definicji dotyczących kompetencji interkulturowej oraz pojęć i zjawisk związanych z kontaktami kulturowymi w krajach niemieckiego obszaru językowego
0245-FGS1-P-DACH_2 0245-FGS1-P-DACH_3 0245-FGS1-P-DACH_4 0245-FGS1-P-DACH_6
Projekt (prezentacja) [0245-FGS1-P-DACH-P]
przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej wybranych różnic interkulturowych
0245-FGS1-P-DACH_2 0245-FGS1-P-DACH_4 0245-FGS1-P-DACH_5 02-GDLP-SK_8
Praca semestralna [0245-FGS1-P-DACH-PS]
przygotowanie pracy semestralnej dotyczącej wybranych aspektów polskich, niemieckich, austriackich lub szwajcarskich kultur biznesowych
02-GDLP-SK_7
Zaliczenie [0245-FGS1-P-DACH-Z]
(brak informacji)
0245-FGS1-P-DACH_1 0245-FGS1-P-DACH_2 0245-FGS1-P-DACH_3 0245-FGS1-P-DACH_4 0245-FGS1-P-DACH_5 0245-FGS1-P-DACH_6 02-GDLP-SK_7 02-GDLP-SK_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [0245-FGS1-P-DACH-C]
metoda projektów, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, ćwiczenia produkcyjne, ćwiczenia receptywne
30
przygotowanie projektu, symulacji rozmowy, prezentacji multimedialnej, określanie podstawowych pojęć z zakresu kompetencji interkulturowej, lektura literatury specjalistycznej
50 Zadanie domowe [0245-FGS1-P-DACH-D] Praca kontrolna/ kolokwium [0245-FGS1-P-DACH-K] Projekt (prezentacja) [0245-FGS1-P-DACH-P] Praca semestralna [0245-FGS1-P-DACH-PS] Zaliczenie [0245-FGS1-P-DACH-Z]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)