DACH: historia, społeczeństwo, kultura / standardy kulturowe, semestr 2.
Kierunek studiów: Filologia germańska
Kod programu: W1-S1FG19.2019

Nazwa modułu: | DACH: historia, społeczeństwo, kultura / standardy kulturowe, semestr 2. |
---|---|
Kod modułu: | 0245-FGS1-P-DACH-2 |
Kod programu: | W1-S1FG19.2019 |
Semestr: | semestr letni 2019/2020 |
Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | W ramach modułu student zapoznany zostanie z podstawowymi aspektami kompetencji kulturowej, interkulturowej oraz komunikacji interkulturowej, ze szczególnym uwzględnieniem polsko-niemieckich, polsko-austriackich oraz polsko-szwajcarskich kontaktów kulturowych.
Wśród teoretycznych rozważań znajdą się definicje takich pojęć jak „kultura”, „interkulturowość” i „komunikacja”. Na zajęciach poruszona zostanie kwestia fenomenu tzw. „incydentu krytycznego” (critical incident), „szoku kulturowego” oraz wyznaczników różnic kulturowych pomiędzy poszczególnymi krajami niemieckiego obszaru językowego.
Student zdobędzie wiedzę na temat rozmaitych prób uproszczonego opisu kultur, w tym m.in.: 5 wymiarów kultury zaproponowanych przez Geerta Hofstede, wymiary różnic międzykulturowych w koncepcji Richarda Gestelanda czy tzw. „standardy kulturowe” według Alexandra Thomasa.
Zajęcia pozwolą również lepiej zrozumieć kwestię wpływu stereotypów i uprzedzeń na komunikację interkulturową. Przykładowo ukazany zostanie obraz Polski i Polaków w kulturze niemieckiej oraz obraz Niemiec i Niemców w kulturze polskiej, który ewoluuje na przestrzeni lat.
W ramach modułu poruszone zostaną ponadto zagadnienia związane z treningami interkulturowymi. Prowadzone dyskusje pozwolą studentom rozwijać umiejętność prowadzenia dyskursu i krytycznej refleksji nad przedstawionymi treściami. |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość języka niemieckiego. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna podstawową terminologię z zakresu komunikacji interkulturowej [0245-FGS1-P-DACH_1] |
FG_U02 [1/5] |
Posiada wiedzę na temat koncepcji różnorodności kulturowej pomiędzy Polską, Niemcami, Austrią a Szwajcarią oraz jej wpływu na proces komunikacji interpersonalnej [0245-FGS1-P-DACH_2] |
FG_U01 [3/5] |
Umie antycypować bariery w komunikacji międzykulturowej,
które wynikają z odmienności kulturowej interlokutorów [0245-FGS1-P-DACH_3] |
FG_U02 [1/5] |
Wykazuje wrażliwość, tolerancję i szacunek wobec innych narodów [0245-FGS1-P-DACH_4] |
FG_U04 [1/5] |
Zna stereotypy i uprzedzenia funkcjonujące w krajach niemieckiego obszaru językowego [0245-FGS1-P-DACH_5] |
FG_K01 [2/5] |
Rozpoznaje różnice kulturowe w prowadzeniu rozmów/negocjacji oraz umie na nie odpowiednio zareagować [0245-FGS1-P-DACH_6] |
FG_U02 [3/5] |
Potrafi samodzielnie przygotować i przedstawić wystąpienie ustne/pisemne w języku polskim na wybrany temat z wykorzystaniem literatury przedmiotu [02-GDLP-SK_7] |
FG_U02 [4/5] |
Prowadzi dyskusję, stosując merytoryczne argumenty [02-GDLP-SK_8] |
FG_U02 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Zadanie domowe [0245-FGS1-P-DACH-D] | przygotowanie symulacji rozmowy, w której interlokutorami są przedstawiciele m.in. dwóch różnych kultur biznesowych |
0245-FGS1-P-DACH_1 |
Praca kontrolna/ kolokwium [0245-FGS1-P-DACH-K] | znajomość podstawowych definicji dotyczących kompetencji interkulturowej oraz pojęć i zjawisk związanych z kontaktami kulturowymi w krajach niemieckiego obszaru językowego |
0245-FGS1-P-DACH_2 |
Projekt (prezentacja) [0245-FGS1-P-DACH-P] | przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej wybranych różnic interkulturowych |
0245-FGS1-P-DACH_2 |
Praca semestralna [0245-FGS1-P-DACH-PS] | przygotowanie pracy semestralnej dotyczącej wybranych aspektów polskich, niemieckich, austriackich lub szwajcarskich kultur biznesowych |
02-GDLP-SK_7 |
Zaliczenie [0245-FGS1-P-DACH-Z] | (brak informacji) |
0245-FGS1-P-DACH_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [0245-FGS1-P-DACH-C] | metoda projektów, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, ćwiczenia produkcyjne, ćwiczenia receptywne |
30 | przygotowanie projektu, symulacji rozmowy, prezentacji multimedialnej, określanie podstawowych pojęć z zakresu kompetencji interkulturowej, lektura literatury specjalistycznej |
50 |
Zadanie domowe [0245-FGS1-P-DACH-D] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |