Współczesne koncepcje pedagogiki specjalnej Kierunek studiów: Pedagogika osób niepełnosprawnych z arteterapią
Kod programu: W6-S2PA19.2019

Nazwa modułu: Współczesne koncepcje pedagogiki specjalnej
Kod modułu: PONA_SEP_WKPS
Kod programu: W6-S2PA19.2019
Semestr:
  • semestr zimowy 2020/2021
  • semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
współczesne koncepcje pedagogiki specjalnej są pogłębiającym problematykę podstaw pedagogiki specjalnej, a zarazem modułem wprowadzającym w aktualną, w wybrane koncepcje pedagogiki specjalnej. Moduł obejmuje treści: szczegółowej wiedzy na temat niepełnosprawności, jej uwarunkowań, społecznych mechanizmów inkluzji i ekskluzji osób niepełnosprawnych i z zaburzonym zachowaniem. Ważnym celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi koncepcjami pedagogiki specjalnej – jej celami, subdyscyplinami, paradygmatami, terminologią. Prócz tego do ważnych założeń należy realizacja treści dotyczących szeroko pojętego wsparcia społecznego, procesów rehabilitacji społecznej, resocjalizacji, wychowania i edukacji osób z zaburzeniami w rozwoju i zachowaniu. Zajęcia służą zatem także poznaniu typów, funkcji różnych instytucji działających na rzecz osób niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie, wchodzących w konflikt z prawem i obyczajem. Ważne by w trakcie zajęć studenci nabyli prawidłowych postaw wobec osób z zaburzeniami, wdrożyli się do ciągłego aktualizowania swojej wiedzy i systematycznego działania na rzecz osób niepełnosprawnych w środowiskach lokalnych.
Wymagania wstępne:
zalecana realizacja modłów na studiach pierwszego stopnia: wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, podstawy pedagogiki specjalnej, psychologia ogólna, wprowadzenie do socjologii
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat różnorodnych środowisk wychowawczych, zwłaszcza tych, które są związane z określonymi koncepcjami pedagogiki specjalnej i warunkują funkcjonowanie psychospołeczne osób niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie [PNA_SEP_WKPS_W_3]
K_W12 [3/5] KN_W14 [2/5] KN_W15 [4/5]
rozumie konieczność uczenia się przez całe życie, doskonalenia kompetencji zawodowych i osobistych, dokonując samooceny swoich działań, wyznaczając korzystny społecznie i indywidualnie kierunek własnego rozwoju [PONA_SEP_WKPS_K_1]
K_K01 [3/5]
umie dokonywać interpretacji zjawisk społecznych (kulturowych, edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych) i dokonywać ich analizy w zakresie koncepcji pedagogiki specjalnej, przy użyciu różnych źródeł informacji oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy [PONA_SEP_WKPS_U_1]
K_U01 [3/5]
potrafi użytkować szczegółową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i nauk pokrewnych oraz pozyskiwać kolejne informacje z różnych źródeł w celu analizowania określonych procesów, zjawisk i problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, rehabilitacyjnych, pomocowych i arteterapeutycznych, związanych z wybranymi koncepcjami pedagogiki specjalnej [PONA_SEP_WKPS_U_2]
K_U02 [3/5] KN_U30 [3/5]
potrafi precyzyjnie i spójnie wypowiadać się w mowie i w piśmie, w języku polskim na temat wybranych zagadnień edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i arteterapeutycznych oraz samodzielnie rozwijać profesjonalne umiejętności komunikacyjne [PONA_SEP_WKPS_U_3]
K_U07 [4/5]
ma usystematyzowaną i rozszerzoną wiedzę na temat miejsca pedagogiki oraz pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku i jej metodologicznych oraz przedmiotowych powiązaniach; posiada gruntowną wiedzę na temat kategorii i pojęć pedagogiki i pedagogiki specjalnej [PONA_SEP_WKPS_W_1]
K_W01 [4/5] K_W03 [4/5]
posiada gruntowną wiedzę dotyczącą działalności osób niepełnosprawnych w różnych kontekstach: prawnych, kulturowych, społecznych, ekonomicznych, biologicznych / medycznych, psychologicznych i arteterapeutycznych [PONA_SEP_WKPS_W_2]
K_W06 [3/5]
zna i rozumie zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie, specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich przezwyciężania [PONA_SEP_WKPS_W_4/B2]
KN_W23 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [PONA_SEP_WKPS_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu.
PNA_SEP_WKPS_W_3 PONA_SEP_WKPS_W_1 PONA_SEP_WKPS_W_2 PONA_SEP_WKPS_W_4/B2
ocena ciągła [PONA_SEP_WKPS_w_2]
sprawdzenie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej do analizowania i interpretowania teoretycznych i praktycznych problemów w zakresie koncepcji pedagogiki specjalnej - kolokwia pisemne
PNA_SEP_WKPS_W_3 PONA_SEP_WKPS_K_1 PONA_SEP_WKPS_U_1 PONA_SEP_WKPS_U_2 PONA_SEP_WKPS_U_3 PONA_SEP_WKPS_W_1 PONA_SEP_WKPS_W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PONA_SEP_WKPS_fs_1]
wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych
15
analiza literatury przedmiotu
75 egzamin pisemny [PONA_SEP_WKPS_w_1]
ćwiczenia [PONA_SEP_WKPS_fs_2]
dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach, rozmowa kierowana
15
analiza literatury przedmiotu, przygotowanie do dyskusji, analiza statutów i programów
75 ocena ciągła [PONA_SEP_WKPS_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)