Współczesne koncepcje pedagogiki specjalnej
Kierunek studiów: Pedagogika osób niepełnosprawnych z arteterapią
Kod programu: W6-S2PA19.2019
| Nazwa modułu: | Współczesne koncepcje pedagogiki specjalnej |
|---|---|
| Kod modułu: | PONA_SEP_WKPS |
| Kod programu: | W6-S2PA19.2019 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Opis: | współczesne koncepcje pedagogiki specjalnej są pogłębiającym problematykę podstaw pedagogiki specjalnej, a zarazem modułem wprowadzającym w aktualną, w wybrane koncepcje pedagogiki specjalnej. Moduł obejmuje treści: szczegółowej wiedzy na temat niepełnosprawności, jej uwarunkowań, społecznych mechanizmów inkluzji i ekskluzji osób niepełnosprawnych i z zaburzonym zachowaniem. Ważnym celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi koncepcjami pedagogiki specjalnej – jej celami, subdyscyplinami, paradygmatami, terminologią. Prócz tego do ważnych założeń należy realizacja treści dotyczących szeroko pojętego wsparcia społecznego, procesów rehabilitacji społecznej, resocjalizacji, wychowania i edukacji osób z zaburzeniami w rozwoju i zachowaniu. Zajęcia służą zatem także poznaniu typów, funkcji różnych instytucji działających na rzecz osób niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie, wchodzących w konflikt z prawem i obyczajem. Ważne by w trakcie zajęć studenci nabyli prawidłowych postaw wobec osób z zaburzeniami, wdrożyli się do ciągłego aktualizowania swojej wiedzy i systematycznego działania na rzecz osób niepełnosprawnych w środowiskach lokalnych. |
| Wymagania wstępne: | zalecana realizacja modłów na studiach pierwszego stopnia: wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, podstawy pedagogiki specjalnej, psychologia ogólna, wprowadzenie do socjologii |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
ma uporządkowaną wiedzę na temat różnorodnych środowisk wychowawczych, zwłaszcza tych, które są związane z określonymi koncepcjami pedagogiki specjalnej i warunkują funkcjonowanie psychospołeczne osób niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie [PNA_SEP_WKPS_W_3] |
K_W12 [3/5] |
rozumie konieczność uczenia się przez całe życie, doskonalenia kompetencji zawodowych i osobistych, dokonując samooceny swoich działań, wyznaczając korzystny społecznie i indywidualnie kierunek własnego rozwoju [PONA_SEP_WKPS_K_1] |
K_K01 [3/5] |
umie dokonywać interpretacji zjawisk społecznych (kulturowych, edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych) i dokonywać ich analizy w zakresie koncepcji pedagogiki specjalnej, przy użyciu różnych źródeł informacji oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy [PONA_SEP_WKPS_U_1] |
K_U01 [3/5] |
potrafi użytkować szczegółową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i nauk pokrewnych oraz pozyskiwać kolejne informacje z różnych źródeł w celu analizowania określonych procesów, zjawisk i problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, rehabilitacyjnych, pomocowych i arteterapeutycznych, związanych z wybranymi koncepcjami pedagogiki specjalnej [PONA_SEP_WKPS_U_2] |
K_U02 [3/5] |
potrafi precyzyjnie i spójnie wypowiadać się w mowie i w piśmie, w języku polskim na temat wybranych zagadnień edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i arteterapeutycznych oraz samodzielnie rozwijać profesjonalne umiejętności komunikacyjne [PONA_SEP_WKPS_U_3] |
K_U07 [4/5] |
ma usystematyzowaną i rozszerzoną wiedzę na temat miejsca pedagogiki oraz pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku i jej metodologicznych oraz przedmiotowych powiązaniach; posiada gruntowną wiedzę na temat kategorii i pojęć pedagogiki i pedagogiki specjalnej [PONA_SEP_WKPS_W_1] |
K_W01 [4/5] |
posiada gruntowną wiedzę dotyczącą działalności osób niepełnosprawnych w różnych kontekstach: prawnych, kulturowych, społecznych, ekonomicznych, biologicznych / medycznych, psychologicznych i arteterapeutycznych [PONA_SEP_WKPS_W_2] |
K_W06 [3/5] |
zna i rozumie zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie, specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich przezwyciężania [PONA_SEP_WKPS_W_4/B2] |
KN_W23 [3/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| egzamin pisemny [PONA_SEP_WKPS_w_1] | Sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu. |
PNA_SEP_WKPS_W_3 |
| ocena ciągła [PONA_SEP_WKPS_w_2] | sprawdzenie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej do analizowania i interpretowania teoretycznych i praktycznych problemów w zakresie koncepcji pedagogiki specjalnej - kolokwia pisemne |
PNA_SEP_WKPS_W_3 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [PONA_SEP_WKPS_fs_1] | wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych |
15 | analiza literatury przedmiotu |
75 |
egzamin pisemny [PONA_SEP_WKPS_w_1] |
| ćwiczenia [PONA_SEP_WKPS_fs_2] | dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach, rozmowa kierowana |
15 | analiza literatury przedmiotu, przygotowanie do dyskusji, analiza statutów i programów |
75 |
ocena ciągła [PONA_SEP_WKPS_w_2] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||