Pedeutologia surdopedagogiczna Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W6-SMPC19.2020

Nazwa modułu: Pedeutologia surdopedagogiczna
Kod modułu: PS_SA_PS
Kod programu: W6-SMPC19.2020
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Ukształtowanie wiedzy na temat profesji nauczyciela – surdopedagoga w teoretycznym i praktycznym kontekście. Ukształtowanie przekonań o znaczeniu zawodu w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego. Zrozumienie problemów współczesnej pedeutologii ze szczególnym uwzględnieniem takich zagadnień jak: rola nauczyciela we współczesnym świecie, kompetencje nauczyciela, uwarunkowania pracy nauczycielskiej. Umiejętność dokonywania analizy uwarunkowań pracy nauczyciela i wskazywania sposobów radzenia sobie z wyzwaniami zawodu nauczyciela. Umiejętność autorefleksji w kontekście odniesienia kluczowych kompetencji nauczyciela i stylów nauczania do własnych cech osobowości.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna i rozumie pedeutologię surdopedagogiczną; zagadnienia związane z pracą surdopedagoga – zadania, zakres działalności, wymagane kompetencje, predyspozycje, rolę surdopedagoga w relacjach z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi, ich rodzinami, specjalistami i społeczeństwem, zasady etyczne, utrudnienia w pracy [PS_SA_PS_1/E.1S.W12]
K_K04 [2/5]
Student potrafi analizować pedeutologię surdopedagogiczną; przedstawiać rolę surdopedagoga w relacjach z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi, ich rodzinami, specjalistami i społeczeństwem; stosować zasady etyczne; oceniać efektywność działalności zawodowej; analizować utrudnienia w pracy surdopedagogó [PS_SA_PS_2/E.1S.U]
K_W04 [2/5]
Jest gotów do autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym [PS_SA_PS_3/E.1S.K1]
K_K01 [3/5]
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, doskonalenia zawodowego i osobistego, dokonując samooceny swoich działań, a także kompetencji, wyznaczając prawidłowy kierunek własnego rozwoju. Potrafi stodować strategie, metody i formy wspierania nauczycieli pracujących z dziećmi i uczniami z niepełnosprawnością słuchową oraz w edukacji włączającej. [PS_SA_PS_4/E.2S.U5]
K_K03 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Prezentacja [PS_SA_PS_w_1]
Prezentacja nt. obecnych dylematów nauczyciela – surdopedagoga; gry dydaktyczne; dyskusja nad wybranymi problemami; burza mózgów; prezentacja i analiza wybranych przykładów zachowań nauczycieli, sytuacji szkolnych
PS_SA_PS_1/E.1S.W12 PS_SA_PS_2/E.1S.U PS_SA_PS_3/E.1S.K1 PS_SA_PS_4/E.2S.U5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PS_SA_PS_fs_1]
Metoda pokazowa, poglądowa, poszukująca; praktycznego działania. Dyskusja, praca z tekstem, analiza indywidualnych przypadków, metoda projektu – praca zespołowa; prezentacje prac grupowych i indywidualnych.
15
Studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej; przygotowanie się do zajęć.
135 Prezentacja [PS_SA_PS_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)