Analiza matematyczna II A
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2019

Nazwa modułu: | Analiza matematyczna II A |
---|---|
Kod modułu: | 03-MO1S-19-AMa2A |
Kod programu: | W4-S1MT19.2019 |
Semestr: | semestr zimowy 2020/2021 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 10 |
Opis: | Celem modułu Analiza matematyczna II A jest zapoznanie studentów z elementarną teorią miary, teorią całek krzywoliniowych i powierzchniowych. Przewiduje się realizację następujących treści programowych:
1. Ogólna teoria miary: Pojęcie przeliczalnie addytywnego ciała zbiorów. Definicja miary i jej podstawowe własności. Twierdzenia o mierze sumy wstępującego i iloczynie zstępującego ciągu zbiorów mierzalnych. Pojęcie miary zewnętrznej. Twierdzenie Carathéodory’ego.
2. Miara Lebesgue’a: Miara zewnętrzna Lebesgue’a. Mierzalność zbiorów borelowskich. Twierdzenie o charakteryzacji zbiorów mierzalnych w sensie Lebesgue’a. Przykład Vitaliego.
3. Funkcje mierzalne: Podstawowe własności funkcji mierzalnych. Funkcje proste.
4. Ogólna teoria całki i całka Lebesgue’a: Całka Lebesgue’a. Twierdzenia o przechodzeniu do granicy pod znakiem całki. Twierdzenia Tonellego i Fubiniego. Twierdzenie o zmianie zmiennych.
5. Całki krzywoliniowe i powierzchniowe w R^3 : Krzywe regularne w R^3 i ich parametryzacje. Orientacja krzywej, wektor styczny do krzywej. Pojęcia całek krzywoliniowych nieskierowanych, skierowanych i związki między nimi. Twierdzenie Greena. Niezależność całki krzywoliniowej skierowanej od drogi całkowania. Powierzchnie regularne i ich parametryzacje. Wektor normalny do powierzchni, orientacja powierzchni. Całki powierzchniowe niezorientowane, zorientowane i związki między nimi. Twierdzenie Gaussa-Ostrogradskiego. Klasyczne twierdzenie Stokesa. |
Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna definicje ciała i sigma ciała, potrafi podać przykłady takich struktur i sprawdzić czy dana rodzina zbiorów jest ciałem (sigma-ciałem) [AMa2A_1] |
K_W03 [3/5] |
zna idee konstruowania miar, w szczególności miary Lebesgue’a [AMa2A_2] |
K_W03 [2/5] |
potrafi obliczyć miarę Lebesgue’a nieskomplikowanych zbiorów [AMa2A_3] |
K_U13 [2/5] |
potrafi sprawdzić mierzalność nieskomplikowanych funkcji [AMa2A_4] |
K_W05 [2/5] |
zna i umie obliczać całki Lebesgue’a nieskomplikowanych funkcji [AMa2A_5] |
K_U13 [3/5] |
widzi potrzebę zapisywania całek szczególnego typu w postaci tzw. całek krzywoliniowych i powierzchniowych i zna elementarne związki między nimi [AMa2A_6] |
K_U14 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
aktywność na zajęciach [AMa2A_w_1] | Weryfikacja na podstawie odpowiedzi na zadawane pytania dotyczące wykładanych treści i znajomości rozwiązań zdań domowych |
AMa2A_1 |
sprawdziany pisemne na konwersatoriach [AMa2A_w_2] | Weryfikacja umiejętności na podstawie analizy rozwiązań zadań sprawdzianów pisemnych |
AMa2A_1 |
egzamin pisemny [AMa2A_w_3] | Weryfikacja umiejętności na podstawie analizy rozwiązań zadań sprawdzianów egzaminacyjnych, weryfikacja zrozumienia pojęć i twierdzeń przez analizę odpowiedzi na teoretyczne pytania egzaminacyjne |
AMa2A_1 |
egzamin ustny [AMa2A_w_4] | Weryfikacja znajomości i zrozumienia definicji, twierdzeń i ich dowodów prezentowanych na wykładach |
AMa2A_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [AMa2A_fs_1] | Wykład klasyczny „przy użyciu kredy i tablicy” wzbogacony przykładami i komentarzami |
60 | Studiowanie wykładów I wskazanej literatury |
60 |
aktywność na zajęciach [AMa2A_w_1] |
konwersatorium [AMa2A_fs_2] | Samodzielne rozwiązywanie zadań przy tablicy, rozwiązywanie zadań w małych grupach |
60 | Rozwiązywanie zadań |
60 |
aktywność na zajęciach [AMa2A_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |