Edukacja językowa i literacka cudzoziemców
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S2FP19.2019

Nazwa modułu: | Edukacja językowa i literacka cudzoziemców |
---|---|
Kod modułu: | 02-FP-PN-S2-EJLC |
Kod programu: | W1-S2FP19.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Zajęcia prowadzone w ramach tego modułu mają charakter zajęć praktycznych w postaci wprowadzenia do metodyki nauczania języka polskiego jako obcego przy szczególnym wyróżnieniu zagadnień z kultury i literatury polskiej. Zajęcia mają na celu wskazanie literatury polskiej jako narzędzia kształcenia językowego cudzoziemców oraz skontrastowanie sposobów tradycyjnej metodyki nauczania literatury polskiej z metodami stosowanymi w glottodydaktyce. Istotne miejsce zajmować będzie umiejętność selekcji, analizy i adaptacji tekstów literatury polskiej skierowanych do odbiorców zewnętrznych kulturowo. Celem zajęć jest również wskazanie na konieczność wprowadzania tekstów kultury w proces glottodydaktyczny z uwagi na ich wpływ na akwizycję języka obcego (polskiego jako obcego) oraz na rozwój kompetencji socjokulturowej odbiorcy. Jednym z zadań uczestników zajęć będzie próba skompletowania zagadnień z kultury polskiej i skonstruowania listy istotnych fenomenów literatury polskiej przy zachowaniu równowagi między tym, co staje się ponadnarodowe, a tym co ma wymiar wyłącznie lokalny. |
Wymagania wstępne: | Student posiada i ciągle rozwija wiedzę z zakresu języka, literatury i kultury polskiej. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie pogłębioną wiedzę z zakresu terminologii językoznawczej, literaturoznawczej i kulturoznawczej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W4 [EJLC_1] |
K_W04 [4/5] |
Zna i rozumie uporządkowaną wiedzę o językowych i kulturowych uwarunkowaniach procesów komunikacyjnych potrzebnych w kontekście pracy z cudzoziemcami. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W15, D1.W6 [EJLC_2] |
K_W15 [4/5] |
Zna i rozumie szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych z dziedziny literaturoznawstwa i językoznawstwa jako treści nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych – nauczania dorosłych i dzieci - w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia oraz kompetencje kluczowe. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W16, D1.W2 [EJLC_3] |
K_W16 [3/5] |
Zna w stopniu zaawansowanym metody nauczania języka, a także metody analizy i interpretacji tekstu literackiego niezbędne w pracy z odbiorcą zewnętrznym kulturowo i potrafi je zastosować. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W18, D1.W5, D1.U7 [EJLC_4] |
K_W18 [4/5] |
Zna i ma orientację we współczesnych ośrodkach życia kulturalnego, a także formy pracy specyficzne dla przedmiotu: wycieczki, zajęcia terenowe, poznawanie ośrodków kultury i umiejętnie je realizuje. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W22, D1.W7, D1.U5 [EJLC_5] |
K_W22 [4/5] |
Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu językoznawstwa, teorii i historii literatury polskiej w pracy z cudzoziemcem zorientowanym humanistycznie podczas interpretacji tekstu oraz potrafi funkcjonalnie wykorzystać tekst literacki i tekst kultury jako materiał do nauczania języka polskiego jako obcego. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.U2, D1.U3, D1.U4 [EJLC_6] |
K_U02 [4/5] |
Jest gotów do dalszego rozwijania swojej wiedzy i umiejętności. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.K1, D1.K8 [EJLC_7] |
K_K01 [4/5] |
Ma świadomość znaczenia języka i tradycji literackiej w wytwarzaniu kultury jako dobra narodowego, lokalnego i środowiskowego. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.K7 [EJLC_8] |
K_K07 [3/5] |
Jest gotów do rozwijania wiedzy o nowych zjawiskach w języku i w życiu literackim oraz kulturalnym, stając się propagatorem polskiej kultury wśród osób chcących poznać polską literaturę i kulturę. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.K13, D1.K2, D1.K1 [EJLC_9] |
K_K13 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Prezentacja [EJLC_w_1] | Studenci podczas zajęć będą przedstawiać wyniki wykonywanych zadań w parach bądź w małych grupach. |
EJLC_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
laboratorium [EJLC_fs_1] | Ćwiczenia ze szczególnym uwzględnieniem technik aktywizujących (studium przypadku, analiza sytuacji, ćwiczenia symulacyjne, praca w parach i w grupach). |
30 | Samodzielne zapoznanie się z zalecaną literaturą, poszukiwanie dodatkowych informacji, przygotowanie i zaprezentowanie wyników prac nad ustalonym zadaniem. |
90 |
Prezentacja [EJLC_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |