Nowoczesne formy wspierania rozwoju ucznia
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S2FP19.2019

Nazwa modułu: | Nowoczesne formy wspierania rozwoju ucznia |
---|---|
Kod modułu: | 02-FP-PN-S2-NFW |
Kod programu: | W1-S2FP19.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Opis: | Przedmiot podzielony został na dwa obszary tematyczne: Działania teatralne w szkole oraz Media w szkole. W ramach pierwszego student poznaje metodologie czytania dramatu na przykładzie "Króla Edypa" oraz "Antygony"); ewolucję scenografii teatralnej, sposoby analizy spektaklu teatralnego, zapoznaje się z performatywnym czytaniem dramatu, oraz specyfiką pracy w ramach szkolnych kół teatralnych.
Na zajęciach poświęconych mediom w szkole student poznaje
nowoczesne technologie komunikacyjno-informacyjne w edukacji polonistycznej, w tym narzędzia Google - poczta, chmura, dokumenty i ankiety,mapy myśli – mindmup, mind42, spicynodes, elementy sketchnotingu, prezentacje online: Prezi, Emaze, Powtoon, prezentacje zdjęć i animacje: Pizap, Thematic, ThingLink, Canva, Picturetrail, Slidely, Fotobubble, elementy gamifikacji na lekcjach języka polskiego: Kahoot, LearningApps, Quizizz, Zondle, Quizlet, jeopardy, zasady odwróconej lekcji: Blubbr i Ted-ed, wirtualne tablice – Padlet, Pinterest, chmury wyrazów: tagxedo, wordle, tagul.
|
Wymagania wstępne: | studenci II stopnia, 2 sem. fil.pol., stacjonarne, specjalność nauczycielska |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna miejsce danego przedmiotu lub rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W1. [NFW_1] |
K_W01 [2/5] |
Potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.U3. [NFW_10] |
K_U08 [4/5] |
Potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.U4. [NFW_11] |
KN_U01 [4/5] |
Potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.U5. [NFW_12] |
K_K01 [3/5] |
Potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.U7. [NFW_13] |
KN_U02 [4/5] |
Jest gotów do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.K4. [NFW_14] |
KN_K01 [4/5] |
Jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji, komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.K6. [NFW_15] |
KN_K01 [4/5] |
Jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.K7. [NFW_16] |
KN_K02 [4/5] |
Jest gotów do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.K8. [NFW_17] |
KN_K01 [5/5] |
Zna podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na
poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W2. [NFW_2] |
KN_W04 [4/5] |
Wie o integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zna zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W3. [NFW_3] |
KN_W04 [4/5] |
Ma kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju,
także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W4. [NFW_4] |
KN_W03 [3/5] |
Zna metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W6. [NFW_5] |
KN_W02 [3/5] |
Zna sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego:
pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W8 [NFW_6] |
KN_W03 [4/5] |
Zna metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć,
a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W9. [NFW_7] |
K_U01 [2/5] |
Rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz zna sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; rozumie potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W12. [NFW_8] |
KN_W04 [4/5] |
Rozumie potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej,
logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D.1.W15. [NFW_9] |
K_U06 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Zadania praktyczne [NFW_w_1] | Student na każdych zajęciach z części „Media w szkole” wykonuje zadaną pracę – narzędzie TIK (z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej). Każde ćwiczenia podzielone są na dwie części: prezentacja narzędzia przez prowadzącego ze wskazaniem praktycznego użycia narzędzia w szkole i wykonanie narzędzia przez studentów. |
NFW_1 |
Projekt [NFW_w_2] | Wykonanie projektu związanego z tematyką zajęć (makieta scenografii do wybranego tekstu literackiego z kanonu lektur szkolnych) oraz przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej struktury i tematyki stron internetowych wybranych szkół. |
NFW_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
laboratorium [NFW_fs_1] | Metoda zajęć praktycznych; warsztaty; podająca; projektu; oglądowa; norm i instrukcji; wykład (prezentacja multimedialna), metoda problemowa. |
30 | Wykonanie poznanego na zajęciach narzędzia, praca nad narzędziami w domu. Lektura tekstów zadanych przez nauczyciela. Gromadzenie informacji, narzędzi TIK, stron internetowych w bazie on-line wskazanej przez nauczyciela. |
30 |
Zadania praktyczne [NFW_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |