Etyka i bioetyka
Kierunek studiów: Teologia (teologia pastoralna)
Kod programu: 11-SMTIP12.2014
| Nazwa modułu: | Etyka i bioetyka |
|---|---|
| Kod modułu: | 11-TS-14-FEB |
| Kod programu: | 11-SMTIP12.2014 |
| Semestr: | semestr zimowy 2015/2016 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 13 |
| Opis: | Moduł Etyka i bioetyka będzie pomocny studentowi w nabyciu podstawowej wiedzy w zakresie etyki i bioetyki. Służyć temu ma zaznajomienie się z pojeciami, historią i metodą tych nauk. Odkrycie normatywnego charakteru etyki i bioetyki tomistycznej i personalistycznej da studentowi adekwatne narzędzie analizy skomplikowanych sytuacji moralnych na poziomie indywidualnym i społecznym. Treści przyswojone będą przydatne nie tylko na poziomie metaetycznym i metabioetycznym, ale przede wszystkim na poziomie praktycznej aplikacji wiedzy etycznej do rozwiązywania sytuacji konfliktowych i granicznych związanych z ludzkim życiem. |
| Wymagania wstępne: | Zalecane: ogólna znajomość pojęć z zakresu filozofii i teologii |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zaznajomienie się z historią oraz metodami etyki i bioetyki, jak również z głównymi nurtami uzasadnień bioetycznych [FEB_1] |
TMA_W02 [3/5] |
przyswojenie podstawowych terminów etycznych i bioetycznych [FEB_2] |
TMA_W03 [2/5] |
poznanie pryncypiów etyki katolickiej oraz nabycie umiejętności ich aplikacji [FEB_3] |
TMA_W02 [3/5] |
poznanie kryteriów oceny wybranych zagadnień zwiazanych z początkiem i kresem ludzkiego życia [FEB_4] |
TMA_W09 [2/5] |
umiejętność analizy czynu ludzkiego i rozwiązywania zgodnie z poznanymi normami etycznymi konfliktów moralnych [FEB_5] |
TMA_U03 [1/5] |
umiejętność przygotowania pracy pisemnej podejmującej zagadnienia etycze i bioetyczne [FEB_6] |
TMA_U16 [1/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| egzamin ustny [FEB_w_1] | weryfikacja wiedzy w oparciu o treść wykładów |
FEB_1 |
| kolokwium pisemne [FEB_w_2] | weryfikacja wiedzy w oparciu o wskazaną w sylabusie literaturę |
FEB_2 |
| praca pisemna [FEB_w_3] | sprawdzenie pod kątem umiejętności samodzielnego podjęcia problematyki etycznej i bioetycznej |
FEB_3 |
| test [FEB_w_4] | sprawdzenie wiedzy i umiejętności krytycznej oceny twierdzeń etyczno-bioetycznych |
FEB_1 |
| wystąpienie ustne [FEB_w_5] | [opcjonalnie, jeśli jest konwersatorium – FEB _fs_3]
ocena umiejętności rozumienia argumentów oponentów oraz formułowania własnych argumentów w czasie ustnej debaty
|
FEB_3 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [FEB_fs_1] | wykład służący zdobyciu wiedzy na temat specyfiki metodologicznej i merytorycznej etyki i bioetyki oraz służący poznaniu podstawowej terminologii etycznej i bioetycznej (wszyscy studenci) |
30 | praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy dot. wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę |
195 |
egzamin ustny [FEB_w_1] |
| ćwiczenia [FEB_fs_2] | ćwiczenia polegające na lekturze i analizie wybranych fragmentów klasycznych tekstów z etyki (wielkość grupy: 20-30 studentów) |
15 | przygotowanie do ćwiczeń przez samodzielną lekturę wskazanych tekstów |
85 |
kolokwium pisemne [FEB_w_2] |
| konwersatorium [FEB_fs_3] | [opcjonalnie, w zależności od dyspozycyjności pracowników / doktorantów; koordynator modułu / tutor może zalecić jako obowiązkowe poszczególnym studentom lub grupom] wystąpienie w ramach debaty nad określonym problemem filozoficznym (wielkość grupy: 6–10 studentów) |
5 | przygotowanie do wystąpienia w ramach debaty |
5 |
wystąpienie ustne [FEB_w_5] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||