Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2019

Nazwa modułu: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Kod modułu: PS_NI_WWR
Kod programu: W3-NMPC19.2019
Semestr: semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł przygotowuje studenta do zrozumienia zagadnień związanych z: -Wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością w Polsce i na świecie – podstawowe teorie - Funkcjonowaniem rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym od momentu stwierdzenia niepełnosprawności do momentu podjęcia nauki szkolnej) - Procesem uczenia się i nauczania dziecka niepełnosprawnego w wieku od 0 do 6 roku życia - Modyfikacją metod pracy z małym dzieckiem niepełnosprawnym z wykorzystaniem potencjału rodziny - Wsparciem instytucjonalnym i poza instytucjonalnym w procesie wczesnego wspomagania. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania rodziny z małym dzieckiem niepełnosprawnym oraz zachodzących w niej relacjach społecznych, prawidłowo wskazuje odpowiedni dla danej rodziny, systemy wsparcia instytucjonalnego i poza instytucjonalnego [PS_NI_WWR_1]
K_W10 [2/5]
Student zna teorie na temat wychowania i uczenia się dziecka w wieku od 0 do 6 roku życia o niezaburzonym i zaburzonym rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem działań profilaktycznych i rewalidacyjnych [PS_NI_WWR_2]
K_W02 [4/5]
Student ma praktyczne umiejętności poszukiwania twórczych metod pracy z rodziną z małym dzieckiem niepełnosprawnym lub zagrożonym niepełnosprawnością z wykorzystaniem indywidualnych zasobów rodziny [PS_NI_WWR_3]
K_U05 [4/5]
Student potrafi wyznaczyć wspólnie wraz z rodzicami dziecka niepełnosprawnego cele oddziaływań rewalidacyjnych oraz drogi wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego, wykorzystując umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej [PS_NI_WWR_4]
K_U09 [4/5]
Student w kontaktach z rodzinami dzieci niepełnosprawnych i w zespołach interdyscyplinarnych charakteryzuje się twórczą i poszukującą nowych metod postawą [PS_NI_WWR_5]
K_U17 [4/5]
Student w kontaktach interpersonalnych wykazuje się postawą szacunku i zrozumienia dla osób znajdujących się trudnej sytuacji [PS_NI_WWR_6]
K_K05 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [PS_NI_WWR_w_1]
Sprawdzenie wiedzy z zakresu teoretycznych podstaw wczesnego wspomagania oraz teorii wychowania, uczenia i uczenia się małego dziecka niepełnosprawnego oraz zaburzeń funkcjonowania rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym
PS_NI_WWR_1 PS_NI_WWR_2 PS_NI_WWR_3
Projekt [PS_NI_WWR_w_2]
Diagnoza środowiska rodzinnego wraz z propozycją działań pomocowych skierowanych w stosunku do małego dziecka niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością i jego rodziny.
PS_NI_WWR_1 PS_NI_WWR_4 PS_NI_WWR_5 PS_NI_WWR_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_NI_WWR_fns_1]
Wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych
10
Analiza literatury, rozporządzeń MEN dotyczących wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
50 Egzamin pisemny [PS_NI_WWR_w_1]
ćwiczenia [PS_NI_WWR_fns_2]
Wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych;metoda projektu wraz z analizą diagnozy rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym.
20
Analiza literatury; wykonanie projektu - diagnoza rodziny, która uczestniczy w procesie wczesnego wspomagania wraz z instruktażem dla rodziców;
40 Projekt [PS_NI_WWR_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)