Metodyka treningu umiejętności społecznych Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2019

Nazwa modułu: Metodyka treningu umiejętności społecznych
Kod modułu: PS_ASD_TUS
Kod programu: W3-NMPC19.2019
Semestr: semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Metodyka treningu umiejętności społecznych rozszerza wiedzę i umiejętności studenta w zakresie metod pracy z osobami ze spektrum autyzmu. Celem modułu jest uzyskanie wiedzy merytorycznej i metodycznej umożliwiającej zaplanowanie i prowadzenie treningu umiejętności społecznych. W trakcie zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia: identyfikacja problemów w zakresie umiejętności społecznych, model kształtowania umiejętności społecznych, zasady ogólne i szczegółowe prowadzenia treningu, formy pracy, planowanie zajęć z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i wieku osób ze spektrum autyzmu, środki dydaktyczne, sytuacje trudne i sposoby ich przezwyciężania oraz sposoby pobudzania i kształtowanie motywacji, generalizacja i transfer umiejętności. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie i prowadzenie ćwiczeń oraz wymaganych zagadnień.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę dotyczącą koncepcji rehabilitacji, edukacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tym uczniów ze spektrum autyzmu i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. [PS_ASD_TUS_1]
K_W05 [4/5]
Student posiada wiedzę na temat organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze spektrum autyzmu, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego planowania zajęć [PS_ASD_TUS_2]
K_W10 [3/5]
Student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności na rzecz osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi sposób postępowania oraz potrafi dobierać metody i treści do ich potrzeb i możliwości [PS_ASD_TUS_3]
K_U07 [4/5]
Student potrafi dostosować się do specyfiki uczniów i wdrażania efektywnych programów zwiększających ich umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne oraz programów poprawiających integrację rówieśniczą uczniów ze spektrum autyzmu [PS_ASD_TUS_4]
K_U08 [4/5]
Student jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; przestrzega zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego [PS_ASD_TUS_5]
K_K01 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie pisemne [PS_ASD_TUS_w_1]
Pisemne opracowanie projektu zajęć z zakresu treningu umiejętności społecznych uwzględniające specjalne potrzeby osób ze spektrum autyzmu.
PS_ASD_TUS_1 PS_ASD_TUS_2 PS_ASD_TUS_3 PS_ASD_TUS_4
Mikronauczanie [PS_ASD_TUS_w_2]
Prowadzenie serii ćwiczeń (praca grupowa)
PS_ASD_TUS_2 PS_ASD_TUS_3 PS_ASD_TUS_4
Autorefleksja [PS_ASD_TUS_w_3]
Indywidualne konsultacje na podstawie pisemnej krytycznej refleksji po przeprowadzeniu mikronauczania.
PS_ASD_TUS_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PS_ASD_TUS_fns_1]
Metody asymilacji wiedzy: dyskusja Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy, burza mózgów/giełda pomysłów, mikronauczanie.
20
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą. Opracowuje projekt zajęć. Przygotowuje się do dyskusji po przeprowadzonym mikronauczaniu
40 Zaliczenie pisemne [PS_ASD_TUS_w_1] Mikronauczanie [PS_ASD_TUS_w_2] Autorefleksja [PS_ASD_TUS_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)