Podstawy logopedii w pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2019

Nazwa modułu: Podstawy logopedii w pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną
Kod modułu: PS_NI_PL
Kod programu: W3-SMPC19.2019
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł przedmiotu Podstawy logopedii w pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną ma wyposażyć studentów w wiedzę z zakresu logopedii ogólnej na poziomie podstawowym, z uwzględnieniem budowy aparatu mowy oraz występujących zaburzeń mowy, wymowy i języka. Studenci zapoznają się z wiedzą niezbędną dla wsparcia dziecka/osoby z niepełnosprawnością intelektualną, z problemami w zakresie komunikacji językowej, uwarunkowań tych problemów , a także doboru i zastosowania odpowiednich metod diagnostycznych z określeniem możliwości terapeutycznych. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć, a także podczas pracy własnej studenta. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Student posiada wiedzę ogólno-pedagogiczną , zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: wprowadzenia do pedagogiki ogólnej, pedagogiki specjalnej, psychologii oraz biomedycznych podstaw rozwoju człowieka.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz powstawania patomechanizmów zaburzeń i niepełnosprawności, ze szczególnym uwzględnieniem teorii rozwoju mowy, etapów kształtowania mowy oraz czynników zaburzających i wspierających ów proces zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. [PS_NI_PL _1]
K_W02 [4/5]
Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat kategorii i pojęć pedagogiki ogólnej, oraz pedagogiki specjalnej, uwzględniając wiedzę na temat jej różnych subdyscyplin, obejmującą terminologię i teorie z zakresu logopedii. [PS_NI_PL _2]
K_W03 [4/5]
Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i logopedii w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań stymulujących rozwój mowy u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz opracować program w zakresie postępowania profilaktycznego lub terapii logopedycznej. [PS_NI_PL _3]
K_U01 [3/5]
Student posiada wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy [PS_NI_PL _4]
K_U13 [4/5]
Student jest wrażliwy na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej i logopedii oraz gotowy do komunikowania się i współpracy z innymi specjalistami oraz rodzinami osób z problemami w komunikowaniu się. [PS_NI_PL _5]
K_K03 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [PS_NI_PL _w_1]
Forma pisemna; znajomość treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu
PS_NI_PL _1
Prezentacja [PS_NI_PL _w_2]
Prezentacja grupowa wybranego tematu
PS_NI_PL _1 PS_NI_PL _2 PS_NI_PL _4
Projekt [PS_NI_PL _w_3]
Indywidualny projekt pomocy logopedycznej i jej wykonanie wraz ze scenariuszem zajęć z jej wykorzystaniem
PS_NI_PL _2 PS_NI_PL _3 PS_NI_PL _5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_NI_PL_fs_1]
Metody dyskusyjne, metody pracy ze źródłami, metody problemowe, wykład monograficzny prezentacja multimedialna
15
Samodzielne studiowanie/czytanie literatury; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu podczas egzaminu
45 Egzamin [PS_NI_PL _w_1]
ćwiczenia [PS_NI_PL_fs_2]
Ćwiczenia konwersatoryjne, metody aktywizujące, metody gier dydaktycznych, metody kooperatywne, metody pracy ze źródłami, pokaz z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, prezentacja
15
Przygotowanie z zakresu treści modułu, przygotowanie zadań wynikających z przebiegu harmonogramu zajęć, przygotowanie prezentacji, przygotowanie pomocy logopedycznej oraz kwestionariusza zajęć - projektu
45 Prezentacja [PS_NI_PL _w_2] Projekt [PS_NI_PL _w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)