TI w procesie kształcenia historycznego i obywatelskiego
Kierunek studiów: Historia
Kod programu: 05-N2HI13.2019

Nazwa modułu: | TI w procesie kształcenia historycznego i obywatelskiego |
---|---|
Kod modułu: | 05-HI-N-S2-010 |
Kod programu: | 05-N2HI13.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Moduł stanowi opis i analizę zespołu rozwiązań, przydatnych nauczycielowi historii / historii i społeczeństwa-dziedzictwa epok oraz wiedzy o społeczeństwie w procesie edukacji szkolnej. W toku realizacji studenci poznają / doskonalą możliwości wykorzystywania zróżnicowanych środków interaktywnych (m.in. muzeów on-line, nagrań dźwiękowych, programów multimedialnych), wskazują także na dydaktyczne uwarunkowania korzystania z TI (znają i potrafią stosować dydaktyczne warunki wykorzystywania prezentacji multimedialnych i komputera jako jednego ze środków dydaktycznych) |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość obsługi sprzętu ITC |
Literatura podstawowa: | - Z. Osiński, Technologia informacyjna w edukacji humanistycznej. Toruń 2005;
- Technologia informacyjna, red. Z. Wróbel. Katowice 2008;
- Muzea i archiwa w edukacji historycznej, red. S. Roszak, M. Strzelecka. Toruń 2007;
- M. Dyś, Oczami rockmana. Polska i świat w tekstach polskich twórców rockowych lat 80. i 90. XX wieku. Sosnowiec 2010;
- Idzikowska-Czubaj, Rock w PRL-u. o paradoksach współistnienia. Poznań 2011;
- Metody komputerowe w badaniach i nauczaniu historii, red. K. Narojczyk, B. Ryszewski. Olsztyn 2005;
- M. Sośnierz, Historyczne gry komputerowe – przewodnik dla nauczycieli. „Wiadomości Historyczne” 2011, nr 3;
- Archiwum Historii Mówionej. Ocalone słowa, ocalone dziedzictwo regionu, red. G. Staniszewski. Opole b.r.w.
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma pogłębioną wiedzę na temat pracy dydaktycznej nauczyciela nauczyciela historii (i społeczeństwa) i wiedzy o społeczeństwie z wykorzystaniem technologii informacyjnej [05-HI-N-S2-010_1] |
HI2AN_W04 [3/5] |
Ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę na temat organizacji procesu nauczania historii i wos-u i pracy lekcyjnej oraz pozalekcyjnej z uczniami z wykorzystaniem TI [05-HI-N-S2-010_2] |
HI2AN_W07 [3/5] |
Ma poszerzoną wiedzę na temat dostosowywania działań dydaktycznych w zakresie TI do potrzeb i możliwości uczniów w procesie edukacji historycznej i obywatelskiej [05-HI-N-S2-010_3] |
HI2AN_W09 [3/5] |
Posiada wiedzę na temat wykorzystania TI do kształtowania u uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania ich ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, potrzeby zdobywania wiedzy i umiejętności przez całe życie [05-HI-N-S2-010_4] |
HI2AN_W11 [3/5] |
Potrafi umiejętnie dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki, metody i formy pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych wobec uczniów na trzecim i czwartym etapie edukacyjnym oraz sprawnie wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej nauczyciela historii (i społeczeństwa) oraz wiedzy o społeczeństwie
Potrafi twórczo kierować procesami kształcenia uczniów na trzecim i czwartym etapie edukacyjnym (z wykorzystaniem TI), wspierać ich rozwój, posiada rozwinięte umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym)
[05-HI-N-S2-010_5] |
HI2AN_U05 [3/5] |
Potrafi twórczo kierować procesami kształcenia uczniów na trzecim i czwartym etapie edukacyjnym (z wykorzystaniem TI), wspierać ich rozwój, posiada rozwinięte umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym) [05-HI-N-S2-010_6] |
HI2AN_U07 [3/5] |
Potrafi efektywnie pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce, stosując TI [05-HI-N-S2-010_7] |
HI2AN_U10 [3/5] |
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy nauczyciela historii (i społeczeństwa), wiedzy o społeczeństwie, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne w zakresie wykorzystania TI [05-HI-N-S2-010_8] |
HI2AN_K01 [3/5] |
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności merytorycznych i dydaktycznych z zakresu wykorzystania TI, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego w tym zakresie, dokonuje samooceny własnej wiedzy i umiejętności, wyznacza kierunki swojego rozwoju i zdobywania dodatkowych kwalifikacji, potrafi uzupełnić swoją wiedzę i umiejętności [05-HI-N-S2-010_9] |
HI2AN_K02 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Aktywność studenta na zajęciach [05-HI-N-S2-010_w_1] | poprzez udzielanie w toku zajęć odpowiedzi i dobór odpowiednich argumentów student winien wykazać się opanowaniem treści i nabyciem stosownych umiejętności i kompetencji |
05-HI-N-S2-010_4 |
Praca pod kierunkiem [05-HI-N-S2-010_w_2] | weryfikacja wiedzy i umiejętności studenta polegająca na przygotowaniu odpowiednich narzędzi realizacji treści modułu, właściwie wykorzystujących wiedzę merytoryczną |
05-HI-N-S2-010_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [05-HI-N-S2-010_fs_1] | dyskusja/pogadanka dotycząca wybranych treści z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych oraz środków dydaktycznych, projektowanie zadań z wykorzystaniem wiedzy merytorycznej (praca pod kierunkiem) |
15 | lektura uzupełniająca w oparciu o wskazaną literaturę, praca pod kierunkiem, opracowanie projektu edukacyjnego |
35 |
Aktywność studenta na zajęciach [05-HI-N-S2-010_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |