TI w procesie kształcenia historycznego i obywatelskiego Kierunek studiów: Historia
Kod programu: 05-N2HI13.2019

Nazwa modułu: TI w procesie kształcenia historycznego i obywatelskiego
Kod modułu: 05-HI-N-S2-010
Kod programu: 05-N2HI13.2019
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł stanowi opis i analizę zespołu rozwiązań, przydatnych nauczycielowi historii / historii i społeczeństwa-dziedzictwa epok oraz wiedzy o społeczeństwie w procesie edukacji szkolnej. W toku realizacji studenci poznają / doskonalą możliwości wykorzystywania zróżnicowanych środków interaktywnych (m.in. muzeów on-line, nagrań dźwiękowych, programów multimedialnych), wskazują także na dydaktyczne uwarunkowania korzystania z TI (znają i potrafią stosować dydaktyczne warunki wykorzystywania prezentacji multimedialnych i komputera jako jednego ze środków dydaktycznych)
Wymagania wstępne:
Podstawowa znajomość obsługi sprzętu ITC
Literatura podstawowa:
- Z. Osiński, Technologia informacyjna w edukacji humanistycznej. Toruń 2005; - Technologia informacyjna, red. Z. Wróbel. Katowice 2008; - Muzea i archiwa w edukacji historycznej, red. S. Roszak, M. Strzelecka. Toruń 2007; - M. Dyś, Oczami rockmana. Polska i świat w tekstach polskich twórców rockowych lat 80. i 90. XX wieku. Sosnowiec 2010; - Idzikowska-Czubaj, Rock w PRL-u. o paradoksach współistnienia. Poznań 2011; - Metody komputerowe w badaniach i nauczaniu historii, red. K. Narojczyk, B. Ryszewski. Olsztyn 2005; - M. Sośnierz, Historyczne gry komputerowe – przewodnik dla nauczycieli. „Wiadomości Historyczne” 2011, nr 3; - Archiwum Historii Mówionej. Ocalone słowa, ocalone dziedzictwo regionu, red. G. Staniszewski. Opole b.r.w.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma pogłębioną wiedzę na temat pracy dydaktycznej nauczyciela nauczyciela historii (i społeczeństwa) i wiedzy o społeczeństwie z wykorzystaniem technologii informacyjnej [05-HI-N-S2-010_1]
HI2AN_W04 [3/5]
Ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę na temat organizacji procesu nauczania historii i wos-u i pracy lekcyjnej oraz pozalekcyjnej z uczniami z wykorzystaniem TI [05-HI-N-S2-010_2]
HI2AN_W07 [3/5]
Ma poszerzoną wiedzę na temat dostosowywania działań dydaktycznych w zakresie TI do potrzeb i możliwości uczniów w procesie edukacji historycznej i obywatelskiej [05-HI-N-S2-010_3]
HI2AN_W09 [3/5]
Posiada wiedzę na temat wykorzystania TI do kształtowania u uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania ich ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, potrzeby zdobywania wiedzy i umiejętności przez całe życie [05-HI-N-S2-010_4]
HI2AN_W11 [3/5]
Potrafi umiejętnie dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki, metody i formy pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych wobec uczniów na trzecim i czwartym etapie edukacyjnym oraz sprawnie wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej nauczyciela historii (i społeczeństwa) oraz wiedzy o społeczeństwie Potrafi twórczo kierować procesami kształcenia uczniów na trzecim i czwartym etapie edukacyjnym (z wykorzystaniem TI), wspierać ich rozwój, posiada rozwinięte umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym) [05-HI-N-S2-010_5]
HI2AN_U05 [3/5]
Potrafi twórczo kierować procesami kształcenia uczniów na trzecim i czwartym etapie edukacyjnym (z wykorzystaniem TI), wspierać ich rozwój, posiada rozwinięte umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym) [05-HI-N-S2-010_6]
HI2AN_U07 [3/5]
Potrafi efektywnie pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce, stosując TI [05-HI-N-S2-010_7]
HI2AN_U10 [3/5]
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy nauczyciela historii (i społeczeństwa), wiedzy o społeczeństwie, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne w zakresie wykorzystania TI [05-HI-N-S2-010_8]
HI2AN_K01 [3/5]
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności merytorycznych i dydaktycznych z zakresu wykorzystania TI, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego w tym zakresie, dokonuje samooceny własnej wiedzy i umiejętności, wyznacza kierunki swojego rozwoju i zdobywania dodatkowych kwalifikacji, potrafi uzupełnić swoją wiedzę i umiejętności [05-HI-N-S2-010_9]
HI2AN_K02 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Aktywność studenta na zajęciach [05-HI-N-S2-010_w_1]
poprzez udzielanie w toku zajęć odpowiedzi i dobór odpowiednich argumentów student winien wykazać się opanowaniem treści i nabyciem stosownych umiejętności i kompetencji
05-HI-N-S2-010_4 05-HI-N-S2-010_6 05-HI-N-S2-010_7 05-HI-N-S2-010_9
Praca pod kierunkiem [05-HI-N-S2-010_w_2]
weryfikacja wiedzy i umiejętności studenta polegająca na przygotowaniu odpowiednich narzędzi realizacji treści modułu, właściwie wykorzystujących wiedzę merytoryczną
05-HI-N-S2-010_1 05-HI-N-S2-010_2 05-HI-N-S2-010_3 05-HI-N-S2-010_5 05-HI-N-S2-010_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [05-HI-N-S2-010_fs_1]
dyskusja/pogadanka dotycząca wybranych treści z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych oraz środków dydaktycznych, projektowanie zadań z wykorzystaniem wiedzy merytorycznej (praca pod kierunkiem)
15
lektura uzupełniająca w oparciu o wskazaną literaturę, praca pod kierunkiem, opracowanie projektu edukacyjnego
35 Aktywność studenta na zajęciach [05-HI-N-S2-010_w_1] Praca pod kierunkiem [05-HI-N-S2-010_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)