Zajęcia terenowe (praktyka śródroczna)
Kierunek studiów: Turystyka historyczna
Kod programu: 05-S1TH13.2019

Nazwa modułu: | Zajęcia terenowe (praktyka śródroczna) |
---|---|
Kod modułu: | 05-TH-S1-0017 |
Kod programu: | 05-S1TH13.2019 |
Semestr: | semestr letni 2019/2020 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Celem ćwiczeń podczas zajęć terenowych w ramach praktyki śródrocznej jest ostateczne utrwalenie umiejętności samodzielnego projektowania, przygotowania i prowadzenia przez studentów wycieczek i imprez związanych z turystyką historyczną. Podczas 1-2 dniowych zajęć studenci, pod okiem prowadzącego ćwiczenia, samodzielnie wykonują czynności z tym związane i są odpowiednio oceniani. Student zapoznaje się z podstawowymi aspektami pracy pilota i przewodnika wycieczek krajowych, prowadzeniem grup turystycznych w podróży i na trasie historycznej. Uczestniczy w wyjeździe turystycznym. Studenci obserwują pracę przewodników w muzeach, na ulicach miast, szlakach turystycznych. W trakcie odbywania praktyki zapoznają się z metodami oprowadzania turystów przez przewodników na terenie obiektów zabytkowych, szlaków turystycznych, pracą punków gastronomicznych, biur informacji turystycznej.
W czasie zajęć omawiane są następujące zagadnienia:
-przygotowanie programów wycieczek
-przygotowywanie tras turystycznych
-programy wycieczek w turystyce kwalifikowanej
-turystyka osób niepełnosprawnych
-wycieczki szkolne
-turystyka industrialna w regionie
-pielgrzymki –zasady przygotowania
-usługi przewodnickie
Student w ramach pracy własnej porządkuje wiedzę na temat przygotowania programów wycieczek, przygotowuje programy wycieczek, przygotowuje trasy turystyczne.
Celem ćwiczeń podczas zajęć terenowych w ramach praktyki śródrocznej jest ostateczne utrwalenie umiejętności samodzielnego projektowania, przygotowania i prowadzenia przez studentów wycieczek i imprez związanych z turystyką historyczną. Podczas 1-2 dniowych zajęć studenci, pod okiem prowadzącego ćwiczenia, samodzielnie wykonują czynności z tym związane i są odpowiednio oceniani. Student w ramach pracy własnej porządkuje i wykorzystuje dotychczas zdobytą wiedzę i przygotowuje odpowiednie projekty do zrealizowania na praktyce |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie zajęć z Przepisów prawnych w turystyce, ubezpieczenia turystyczne i ochrona własności intelektualnej. |
Literatura podstawowa: | Literatura przedmiotu będzie podawana w trakcie ćwiczeń
Pilotaż wycieczek zagranicznych, pod red. Z. Kruczka, Kraków 1998
Gospodarka turystyczna, pod red. Aleksandra Panasiuka, Warszawa 2008.
A. Konieczna-Domańska, Biura podróży na rynku turystycznym, Warszawa 2008
Marketing w turystyce i rekreacji, pod red. Aleksandra Panasiuka, Warszawa 2013
J. Podolski, Turystyka szkolna, Warszawa 1973
J. Strugarek, Organizacja i prowadzenie imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych, Poznań 2007
T. Chudoba, Teoria i metodyka turystyki , Warszawa 2008
J. Gołaszewski, Organizacja wycieczek szkolnych, obozów stałych i wędrownych. [w:] Rekreacyjne gry ruchowe, pod red. Jerzego Gołaszewskiego, Stanisława Paterka, Andrzeja Wieczorka., Poznań 2000
J. Wojtyczka, Organizacja turystyki młodzieży szkolnej, Kraków 2002
Turystyka aktywna i kwalifikowana na obszarach chronionych. Materiały z konferencji naukowo-metodycznej, pod red. Tadeusza Łobożewicza, 2001 |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zaawansowanym stopniu zna i rozumie: wybrane fakty, procesy i zjawiska historyczne oraz terminologię historyczną, przydatną w turystyce historycznej [05-TH-S1-0017_1] |
KNTHI1_W01 [4/5] |
Posiada uporządkowane: wiedzę ogólną, przydatną do studiowania turystyki historycznej oraz wiedzę szczegółową z zakresu turystyki historycznej [05-TH-S1-0017_2] |
KNTHI1_W02 [4/5] |
Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności zawodowej związanej z turystyką historyczną (w tym szczególnie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej / prawa autorskiego) [05-TH-S1-0017_3] |
KNTHI1_W05 [3/5] |
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie typowych i nietypowych problemów oraz wykonywanie zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka [05-TH-S1-0017_4] |
KNTHI1_U01 [4/5] |
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii charakterystycznej dla nauk humanistycznych (ze szczególnym uwzględnieniem historii), m.in. przedstawiając i oceniają różne opinie i stanowiska [05-TH-S1-0017_5] |
KNTHI1_U02 [4/5] |
Potrafi samodzielnie planować i realizować własny rozwój naukowy (identyfikuje i dostrzega dylematy, związane z wykonywaniem zawodu związanego z turystyką historyczną) oraz organizować pracę indywidualną i zespołową [05-TH-S1-0017_6] |
KNTHI1_U04 [3/5] |
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (zwłaszcza historycznych) [05-TH-S1-0017_7] |
KNTHI1_K01 [5/5] |
Rozumie i respektuje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu [05-TH-S1-0017_8] |
KNTHI1_K02 [4/5] |
Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz otoczenia (w szczególności społecznego); inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, a także do myślenia w sposób przedsiębiorczy [05-TH-S1-0017_9] |
KNTHI1_K03 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
projekt [05-TH-S1-0017_w_1] | Weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji na podstawie treści programowych modułu, w oparciu o wskazaną w sylabusie literaturę przedmiotu oraz pracę własną studenta. Wiedza i umiejętności studenta zostają zweryfikowane na podstawie jakości przygotowanego planu wycieczki oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach terenowych. |
05-TH-S1-0017_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
praktyka [05-TH-S1-0017_fs_1] | Uczestnictwo w 1-2 dniowych zajęciach praktycznych w terenie, podczas, których studenci samodzielnie prowadzą część opracowanej przez siebie wycieczki w roli pilota ewentualnie przewodnika pod nadzorem pilotów i przewodników z długoletnią praktyką zawodową oraz prowadzącego zajęcia. |
30 | Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu. Weryfikacja przyswojonej wiedzy teoretycznej w odniesieniu do pragmatyki pracy pilota lub przewodnika turystycznego |
30 |
projekt [05-TH-S1-0017_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |