Wybrane zagadnienia z geografii fizycznej
Kierunek studiów: Turystyka historyczna
Kod programu: 05-S1TH13.2019

Nazwa modułu: | Wybrane zagadnienia z geografii fizycznej |
---|---|
Kod modułu: | 05-TH-S1-0027 |
Kod programu: | 05-S1TH13.2019 |
Semestr: | semestr letni 2019/2020 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Celem modułu jest utrwalenie i poszerzenie wiedzy z zakresu podstaw geografii fizycznej, dynamiki środowiska fizycznogeograficznego (abiotycznego i biotycznego) oraz stworzenie podbudowy merytorycznej pod przedmioty z zakresu geografii atrakcji turystycznych. |
Wymagania wstępne: | Wiedza z geografii fizycznej z zakresu szkoły średniej, znajomość mapy fizycznej świata |
Literatura podstawowa: | Wybrana literatura::
Atlas odkryć, red. K. Duran (tłum. z jęz. ang.), Świat Książki, Warszawa 1998;
J. Babicz, W. Walczak, Zarys historii odkryć geograficznych, PWN, Warszawa 1970 (kilka wydań),
J. Flis, Wstęp do geografii fizycznej, WSiP, Warszawa 1988,
Geografia fizyczna Polski, red. A. Richling, K. Ostaszewska, PWN, Warszawa 2005,
Geografia świata, pod red. M. Rościszewskiego, WSiP, Warszawa 1992 (kilka wydań),
Ilustrowany atlas świata (tłum z jęz. ang.), PRD, Warszawa 1999,
S. Kalesnik, Podstawy geografii fizycznej, PWN, Warszawa 1975 (kilka wydań),
D. Makowska, Ziemia. Geografia fizyczna, WSiP, Warszawa 1998,
J. Makowski, Geografia fizyczna świata, PWN, Wrszawa 2013,
A. Mannion, Zmiany środowiska Ziemi, PWN, Warszawa 2001,
E. Świtalski, Z. Preisner, A. Stańczyk, Podstawy geografii fizycznej. Podręcznik dla liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych, techników, OW "Turpress", Toruń 2002,
Tj. H. Van Andel, Historia Ziemi i dryf kontynentów, PWN, Warszawa 1991,
Tj. H. Van Andel, Nowe spojrzenie na stara planetę. Zmienne oblicze Ziemi, PWN, Warszawa 1997,
Wielki atlas świata, wyd. Martel, /Warszawa/ 2012,
Wielki atlas świata, wyd. Daunpol, /Warszawa/ 2011,
Wielki ilustrowany atlas świata, wyd. Demart, /Warszawa/ 2009,
P. P. Wtorow, N. N. Drozdow, Biogeografia kontynentów, PWN, Warszawa 1981, |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada uporządkowaną wiedze ogólną z zakresu geografii fizycznej, dynamiki środowiska przyrodniczego (abiotycznego i biotycznego) oraz terminologię geograficzna przydatną w turystyce historycznej. [05-TH-S1-027_1] |
KNTHI1_W01 [5/5] |
Jest przygotowany do odpowiedzialnego pełnienia wybranego zawodu związanego z turystyką historyczną [05-Th-S1-027_10] |
KNTHI1_K04 [2/5] |
Zna i rozumie wpływ uwarunkowań geograficznych na fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji. [05-TH-S1-027_2] |
KNTHI1_W04 [4/5] |
Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne oraz geograficzno-fizyczne uwarunkowania działalności zawodowej związanej z turystyką historyczną. [05-TH-S1-027_3] |
KNTHI1_W05 [4/5] |
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie typowych i nietypowych problemów oraz wykonywanie zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka. [05-TH-S1-027_4] |
KNTHI1_U01 [4/5] |
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii charakterystycznej dla nauk humanistycznych i częściowo przyrodniczych (ze szczególnym uwzględnieniem historii i geografii), m.in. przedstawiając i oceniają różne opinie i stanowiska. [05-TH-S1-027_5] |
KNTHI1_U02 [4/5] |
Potrafi samodzielnie planować i realizować własny rozwój naukowy (identyfikuje i dostrzega dylematy, związane z wykonywaniem zawodu związanego z turystyką historyczną) oraz organizować pracę indywidualną i zespołową [05-TH-S1-027_6] |
KNTHI1_U04 [3/5] |
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (zwłaszcza geograficznych i historycznych) [05-TH-S1-027_7] |
KNTHI1_K01 [2/5] |
Rozumie i respektuje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. [05-TH-S1-027_8] |
KNTHI1_K02 [2/5] |
Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz otoczenia (w szczególności społecznego); inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, a także do myślenia w sposób przedsiębiorczy. [05-TH-S1-027_9] |
KNTHI1_K03 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin pisemny testowy [05-TH-S1-0027_w_1] | Egzamin jest sprawdzeniem wiedzy studenta zdobytej na wykładach i ćwiczeniach. Zostanie przeprowadzone w formie pisemnej odpowiedzi studentów na pytania (otwarte i zamknięte) przedstawiane ustnie przez egzaminatora. |
05-TH-S1-027_1 |
Dyskusja problemowa [05-TH-S1-0027_w_2] | Prowadzący wskaże listę tematów i zagadnień oraz literaturę,
z której studenci będą przygotowywać się do udziału w dyskusji moderowanej. Akcent w dyskusji będzie padał przede wszystkim na weryfikację zdobytej przez studentów wiedzy, jak również umiejętności analizowania i interpretowania przeczytanej uprzednio literatury oraz umiejętności krytycznego myślenia.
W ramach cyklu dyskusji moderowanych studenci powinni nabrać przekonania o konieczności kształcenia ustawicznego i nieustannego podnoszenia swoich kompetencji.
|
05-TH-S1-027_1 |
Przygotowanie i prezentacja projektu [05-TH-S1-0027_w_3] | Prowadzący wskaże listę tematów z której studenci będą przygotowywać projekt na temat jednego z regionów fizycznogeograficznych świata. |
05-TH-S1-027_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [05-TH-S1-0027_fs_1] | Wykład informacyjny z elementami wkładu problemowego z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych (prezentacja) |
15 | Praca z podręcznikiem oraz literaturą obowiązującą. |
30 |
Egzamin pisemny testowy [05-TH-S1-0027_w_1] |
ćwiczenia [05-TH-S1-0027_fs_2] | Dyskusja problemowa, analiza map, praca z atlasem, praca indywidualna i w grupie – metoda projektów (infografiki) |
15 | Na podstawie analizy literatury wskazanej przez prowadzącą zajęcia oraz na podstawie wiedzy własnej studenci przygotowują prezentację oraz infografikę na temat jednego z regionów fizycznogeograficznych świata |
30 |
Dyskusja problemowa [05-TH-S1-0027_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |