Interpretacja zabytków i dzieł sztuki
Kierunek studiów: Turystyka historyczna
Kod programu: 05-S1TH13.2019

Nazwa modułu: | Interpretacja zabytków i dzieł sztuki |
---|---|
Kod modułu: | 05-TH-S1-0033 |
Kod programu: | 05-S1TH13.2019 |
Semestr: | semestr letni 2020/2021 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Analiza dzieła sztuki (zabytku) w sferze warstwy kompozycyjnej (otwartej, zamkniętej, statycznej, dynamicznej, symetrycznej, asymetrycznej, układu wertykalnego, horyzontalnego, czy też diagonalnego, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. modelu kompozycyjnego, określającego układ poszczególnych elementów, charakterystycznych dla danego stylu, czy kierunku), ikonograficznej (analiza treści dzieła poprzez identyfikację i wyjaśnienie zawartej w nim symboliki, przy wykorzystaniu dokonań teoretyków, takich jak: Giorgio Vasari, Gian Pietro Bellori, Gotthold Ephraim Lessing, czy akademików: Adolphe Napoleon Didron, Anton Heinrich Springer, Émile Mâle) oraz ikonologicznej (metoda Erwina Panofsky'ego). Interpretacja obejmować będzie wybrane przykłady dzieł (malarstwo, grafika, rzeźba i architektura), powstałych w przestrzeni konkretnych epok historycznych. |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać ogólną wiedzę, wynikającą z wcześniejszych etapów kształcenia (zgodnie z obowiązującymi programami nauczania). Ponadto umiejętność jej praktycznego wykorzystywania poprzez prawidłową werbalizację poglądów i ocen w kontekście poruszanych treści przedmiotowych. |
Literatura podstawowa: | - Broniewski T., Historia architektury dla wszystkich, Wrocław 1990
- Clark K., Akt. Studium idealnej formy, Warszawa 1998
- Ecco U., Historia Brzydoty, Poznań 2007
- Ecco U., Historia Piękna, Poznań 2005
- Gombrich E., Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, Warszawa 1981
- Historia sztuki, Twórcy, nurty, style, (tłum.) M. Boberska, Warszawa 2002
- Honour H., Fleming J., Historia sztuki świata, Warszawa 2002
- Koch W., Style w architekturze, Warszawa 1998
- Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, Warszawa 1996
- Wrotkowski J., Dzieła. Style. Epoki, Gdynia 1992
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zaawansowanym stopniu zna i rozumie: wybrane fakty, procesy i zjawiska historyczne oraz terminologię historyczną, przydatną w turystyce historycznej [05-TH-S1-0033_1] |
KNTHI1_W01 [3/5] |
jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz otoczenia (w szczególności społecznego); inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, a także do myślenia w sposób przedsiębiorczy [05-TH-S1-0033_10] |
KNTHI1_K03 [4/5] |
Jest przygotowany do odpowiedzialnego pełnienia wybranego zawodu związanego z turystyką historyczną [05-TH-S1-0033_11] |
KNTHI1_K04 [3/5] |
Posiada umiejętność posługiwania się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego – posiada umiejętność rozumienia oraz tworzenia różnego typu tekstów pisanych i ustnych wymagającą wiedzy systemowej o języku w zakresie jego struktur gramatycznych, leksyki i fonetyki. Porozumiewa się w języku obcym z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w zakresie właściwym dla danego obszaru wiedzy. [05-TH-S1-0033_12] |
KNTHI1_U03 [3/5] |
Posiada uporządkowane: wiedzę ogólną, przydatną do studiowania turystyki historycznej oraz wiedzę szczegółową z zakresu turystyki historycznej [05-TH-S1-0033_2] |
KNTHI1_W02 [3/5] |
Zna i rozumie podstawowe metody i techniki badań historycznych (warsztatu badawczego historyka) [05-TH-S1-0033_3] |
KNTHI1_W03 [4/5] |
Zna i rozumie wpływ historii na fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji [05-TH-S1-0033_4] |
KNTHI1_W04 [4/5] |
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie typowych i nietypowych problemów oraz wykonywanie zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka [05-TH-S1-0033_5] |
KNTHI1_U01 [3/5] |
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii charakterystycznej dla nauk humanistycznych (ze szczególnym uwzględnieniem historii), m.in. przedstawiając i oceniają różne opinie i stanowiska [05-TH-S1-0033_6] |
KNTHI1_U02 [4/5] |
Potrafi samodzielnie planować i realizować własny rozwój naukowy (identyfikuje i dostrzega dylematy, związane z wykonywaniem zawodu związanego z turystyką historyczną) oraz organizować pracę indywidualną i zespołową [05-TH-S1-0033_7] |
KNTHI1_U04 [4/5] |
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (zwłaszcza historycznych) [05-TH-S1-0033_8] |
KNTHI1_K01 [3/5] |
rozumie i respektuje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów
poznawczych i praktycznych oraz potrzebę zasięgania opinii ekspertów w
przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu [05-TH-S1-0033_9] |
KNTHI1_K02 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Kolokwium [05-TH-S1-0033_w_1] | Kolokwium jest sprawdzeniem wiedzy studenta zdobytej na ćwiczeniach. Zostanie przeprowadzone w formie pisemnej na jednym z ostatnich ćwiczeń (pytania otwarte i zamknięte).
|
05-TH-S1-0033_12 |
Projekt [05-TH-S1-0033_w_2] | Przynajmniej jedna praca na zadany temat zrealizowane przez studenta samodzielnie w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych (np. przygotowanie referatu, analiza zadanej lektury) |
05-TH-S1-0033_1 |
Aktywność studenta na zajęciach [05-TH-S1-0033_w_3] | Systematyczna weryfikacja wiedzy i umiejętności studenta na każdych zajęciach |
05-TH-S1-0033_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [05-TH-S1-0033_fs_1] | Wykład z wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
|
30 | Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień
|
30 |
Projekt [05-TH-S1-0033_w_2] |
ćwiczenia [05-TH-S1-0033_fs_2] | Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących (m.in. dyskusji, pracy pod kierunkiem) |
30 | (brak informacji) |
30 |
Kolokwium [05-TH-S1-0033_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |