Cywilizacja ziem polskich XIX wieku
Kierunek studiów: Turystyka historyczna
Kod programu: 05-S1TH13.2019

Nazwa modułu: | Cywilizacja ziem polskich XIX wieku |
---|---|
Kod modułu: | 05-TH-S1-0012 |
Kod programu: | 05-S1TH13.2019 |
Semestr: | semestr letni 2019/2020 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Celem przedmiotu jest ukazanie najważniejszych procesów cywilizacyjnych jakie zaszły w XIX w. na ziemiach polskich. Studenci powinni wyrobić sobie zdanie na temat przyczyn i skutków procesów społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturalnych oraz na zmiany w stylu życia i warunków egzystencji ludzkiej. |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych pojęć, podstawowe wiadomości dotyczące procesów przemian cywilizacyjnych w XIX wieku na ziemiach polskich (wiadomości wyniesione ze szkoły średniej) |
Literatura podstawowa: | - Bocheński A., Wędrówki po dziejach przemysłu polskiego, t. 1-2, Warszawa 1987,
- Jezierski A., Leszczyńska C., Historia gospodarcza Polski, Warszawa 2003, 2011,
- Ihnatowicz I., B. Zientara, J. Żarnowski, Społeczeństwo polskie od X do XX wieku, Warszawa 1988,
- Ajewski K., Stanisław Kostka Zamoyski życie i działalność 1775-1856, Warszawa 2010,
- Czachowska K, Generałowa Jadwiga Zamoyska (1831-1923). Życie i dzieło, Poznań 2011,
- Wasilewski S., Życie polskie w XIX wieku, Warszawa 2008,
- Windisch-Graetz Sapieżyna M., My i nasze Siedliska, Kraków 2004,
- Kosicka-Pajewska A., Zachowawcza myśl polityczna w Galicji w latach 1864-1914, Poznań 2002,
- Ludwikowski R. R., Główne nurty polskiej myśli politycznej 1815-1890, Warszawa 1982,
- Wapiński R., Roman Dmowski, Lublin 1988,
- Jabłoński S. Z., Jasna Góra. Ośrodek kultu maryjnego (1864-1914), Lublin 1984,
- Jackowski A., Pielgrzymki i turystyka religijna w Polsce, Warszawa 1991
- Estreicher M., Życie towarzyskie i obyczajowe Krakowa w latach 1848-1963, Kraków 1968,
- Działaczki społeczne, feministki, obywatelki. Samoorganizowanie się kobiet na ziemiach polskich do 1918 roku (na tle porównawczym), red. A. Janiak-Jasińska, K. Sierakowska, A. Szwarc, Warszawa 2008,
- Kębłowski J., Dzieje sztuki polskiej: panorama zjawisk od zarania do współczesności, Warszawa 1987.
- Krzyżanowski J., Dzieje literatury polskiej, Warszawa 1975
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
W zaawansowanym stopniu zna i rozumie: wybrane fakty, procesy i zjawiska historyczne oraz terminologię historyczną, przydatną w turystyce historycznej [05-TH-S1-0012_1] |
KNTHI1_W01 [4/5] |
Posiada uporządkowane: wiedzę ogólną, przydatną do studiowania turystyki historycznej oraz wiedzę szczegółową z zakresu turystyki historycznej [05-TH-S1-0012_2] |
KNTHI1_W02 [4/5] |
Zna i rozumie podstawowe metody i techniki badań historycznych (warsztatu badawczego historyka) [05-TH-S1-0012_3] |
KNTHI1_W03 [4/5] |
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie typowych i nietypowych problemów oraz wykonywanie zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka [05-TH-S1-0012_4] |
KNTHI1_U01 [3/5] |
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii charakterystycznej dla nauk humanistycznych (ze szczególnym uwzględnieniem historii), m.in. przedstawiając i oceniają różne opinie i stanowiska [05-TH-S1-0012_5] |
KNTHI1_U02 [4/5] |
Posiada umiejętność posługiwania się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego – posiada umiejętność rozumienia oraz tworzenia różnego typu tekstów pisanych i ustnych wymagającą wiedzy systemowej o języku w zakresie jego struktur gramatycznych, leksyki i fonetyki. Porozumiewa się w języku obcym z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w zakresie właściwym dla danego obszaru wiedzy. [05-TH-S1-0012_6] |
KNTHI1_U03 [4/5] |
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (zwłaszcza historycznych) [05-TH-S1-0012_7] |
KNTHI1_K01 [4/5] |
Rozumie i respektuje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu [05-TH-S1-0012_8] |
KNTHI1_K02 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin ustny [05-TH-S1-0012_w_1] | Egzamin ustny z zakresu poruszanych na wykładzie i ćwiczeniach zagadnień. |
05-TH-S1-0012_1 |
Przygotowywanie projektu oraz jego prezentacja w formie wypowiedzi ustnej [05-TH-S1-0012_W_2] | Student przygotowuje wypowiedź ustną w oparciu o tematy i literaturę podaną przez prowadzącego ćwiczenia
|
05-TH-S1-0012_5 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [05-TH-S1-0012_fs_1] | Wykład z wykorzystaniem innych metod oraz użyciem środków audiowizualnych |
20 | Przygotowanie do egzaminu z wykorzystaniem treści wykładów oraz literatury pomocniczej |
20 |
Egzamin ustny [05-TH-S1-0012_w_1] |
ćwiczenia [05-TH-S1-0012_fs_2] | Elementy wykładu prowadzącego zajęcia jako wstęp do tematyki, dyskusja, prezentacja ustna i pisemna projektu opracowanego przez studenta, analiza tekstów źródłowych |
20 | Lektura uzupełniająca, przygotowywanie projektu na podstawie literatury przedmiotu |
20 |
Przygotowywanie projektu oraz jego prezentacja w formie wypowiedzi ustnej [05-TH-S1-0012_W_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |