Private International Law
Kierunek studiów: International Business Law and Arbitration
Kod programu: 07-S2LA19.2019

Nazwa modułu: | Private International Law |
---|---|
Kod modułu: | IBLA-GC-PRIL |
Kod programu: | 07-S2LA19.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | angielski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Przedmiot obejmuje zagadnienia prawa właściwego w dziedzinie stosunków prawa cywilnego i handlowego. W pierwszym rzędzie omawiane są koncepcje i instytucje części ogólnej prawa prywatnego międzynarodowego, takie jak: charakter i struktura norm kolizyjnych, kwalifikacja, odesłanie, kwestia wstępna, nadużycie prawa kolizyjnego, przepisy wymuszające swoje zastosowanie oraz klauzula porządku publicznego. W trakcie kolejnych zajęć omawiane będą wybrane zagadnienia części szczegółowej prawa prywatnego międzynarodowego, m.in. kwestia prawa właściwego dla osób fizycznych i osób prawnych, dla zobowiązań umownych i pozaumownych, dla przedstawicielstwa i pełnomocnictwa. Przedmiotem szczegółowych rozważań będą rozporządzenia UE Rzym I i Rzym II, w tym zwłaszcza zagadnienia wyboru prawa przez strony, zdolności stron do zawarcia umowy, wymagań formalnych czy koncepcji culpa in contrahendo. |
Wymagania wstępne: | Brak |
Literatura podstawowa: | Encyclopedia of Private Interantional Law, Edward Elgar 2017, |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada zaawansowaną wiedzę w zakresie podstawowych zasad prawa prywatnego międzynarodowego, w szczególności przepisów rozporządzeń UE, orientuje się w orzecznictwie sądowym, zwłaszcza TSUE. [PRIL_1] |
IBLA_W02 [5/5] |
Rozumie pojęcia i instytucje prawa prywatnego międzynarodowego, w tym szczególny charakter i strukturę norm kolizyjnych, zdaje sobie sprawę z różnicy pomiędzy europejskim i amerykańskim podejściem do metody rozwiązywania kolizji. [PRIL_2] |
IBLA_W05 [4/5] |
Dostrzega problemy prawne w stosunkach transgranicznych, będące źródłem trudności w określeniu prawa właściwego, ma też świadomość, w jaki sposób trudności te powinny być rozwiązywane w praktyce, zwłaszcza na etapie formułowania porozumienia o wybór prawa właściwego. [PRIL_3] |
IBLA_W10 [3/5] |
Doskonali umiejętność czytania i mówienia w zakresie prawniczego języka angielskiego. [PRIL_4] |
IBLA_U01 [3/5] |
Jest w stanie w chaotycznych i skomplikowanych scenariuszach transgranicznych odnaleźć kwestie odnoszące się do kolizji praw w dziedzinie stosunków cywilnych i handlowych, wyszukać odpowiednie przepisy prawa kolizyjnego , dokonać ich prawidłowej interpretacji oraz określić miarodajne prawo właściwe. [PRIL_5] |
IBLA_U04 [3/5] |
Potrafi ocenić doktrynę i orzecznictwo z zakresu prawa właściwego dla stosunków handlowych i cywilnych, wyciągając z nich trafne wnioski na użytek doradztwa prawnego i sprawnego rozwiązywania trudności klientów. [PRIL_6] |
IBLA_U05 [4/5] |
Rozwija umiejętność dyskusji, której przedmiotem są trudne zagadnienia kolizyjne, jest w stanie prowadzić samodzielne badania w dziedzinie prawa prywatnego międzynarodowego, pogłębia zdolność kreatywnego podejścia do interpretacji i stosowania norm kolizyjnych, a także elastycznego podejścia do problemów, koniecznego do zaspokojenia potrzeb klienta. [PRIL_7] |
IBLA_U07 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Rozwiązywanie kazusów w grupach [PRIL_w_1] | Studenci pracują nad rozwiązywaniem kazusów, stosując prawo właściwe wskazane przez miarodajne normy kolizyjne. |
PRIL_1 |
Dyskusja [PRIL_w_2] | W trakcie zajęć studenci biorą aktywny udział w dyskusji. |
PRIL_2 |
Egzamin [PRIL_w_3] | Polega na pisemnym rozwiązaniu kazusu. Studenci mają otwarty dostęp do wszelkich materiałów. |
PRIL_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PRIL_fs] | Głównym celem wykładu interaktywnego jest opanowanie umiejętności wyznaczania prawa właściwego dla danej kwestii. W tym celu studenci poznają podstawowe zasady i terminologię. Ponadto sygnalizowane są istotne różnice w podejściu sądów amerykańskich i europejskich. Wiele uwagi poświęca się analizie rozporządzeń unijnych
(Rzym I oraz Rzym II). Wykorzystywane i analizowane jest również orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE.
Podstawową metodą dydaktyczną jest kształcenie umiejętności argumentacji. |
20 | Studenci w ramach przygotowania do zajęć opracowują zadane materiały (publikacje, kazusy, akty normatywne). |
55 |
Rozwiązywanie kazusów w grupach [PRIL_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |