Analiza decyzji
Kierunek studiów: Ekonofizyka
Kod programu: 03-S1EFZ12.2019

Nazwa modułu: | Analiza decyzji |
---|---|
Kod modułu: | 0305-1EF-17-46 |
Kod programu: | 03-S1EFZ12.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Podczas wykładów omawiane są następujące zagadnienia:
- Paradoks Monty Halla i dlaczego popełniamy błędy w prostej ocenie szansy?
- Dwa systemy myślenia: intuicyjny i refleksyjny oraz ich konsekwencje w podejmowaniu decyzji
- Decyzji podejmowanych w warunkach ryzyka
- Wpływ mechanizmów percepcji na błędne postrzeganie i interpretowanie danych
- Heurystyki reprezentatywności i dostępności oraz wynikające z nich błędy
- Psychologiczne pułapki myślenia i ich wpływ na podejmowanie decyzji
- Decyzje podejmowane intuicyjnie
- Korelacje a związki przyczynowo-skutkowe
- Gry a Naturą i ich wykorzystanie do podejmowania decyzji
- Iteracyjna redukcja strategii zdominowanych, twierdzenie o medianie wyborców
- Podejmowanie decyzji przez konkurujące firmy
- Gra w cykora i jej przykłady
- Wykorzystanie gry wojna płci
- Schemat gry Jastrzębie i gołębie oraz jego wykorzystanie
- Dylemat więźnia, jego zastosowania
Zajęcia laboratoryjne obejmują praktyczną realizację zagadnień omawianych podczas wykładów, tj.:
- Praktyczne metody analizy informacji: po nitce do kłębka, weryfikacja hipotez
- Wybór priorytetów a efektywność działania – gra symulacyjna.
- Myślenie lateralne i sekwencyjne i ich zastosowania do rozwiązywania problemów
- Analiza pułapek myślenia w podejmowaniu decyzji
|
Wymagania wstępne: | Podstawy statystyki i teorii gier. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
rozumie cywilizacyjne i społeczne znaczenie ekonofizyki [1EF_46_1] |
KEF_W01 [4/5] |
Zna podstawowe pojęcia i zagadnienia teorii gier [1EF_46_2] |
KEF_W05 [2/5] |
posługuje się rachunkiem prawdopodobieństwa, potrafi poprawnie oszacować prawdopodobieństwa zajścia określonego zdarzenia [1EF_46_3] |
KEF_U05 [3/5] |
potrafi zastosować metody teorii gier do poszukiwania optymalnych rozwiązań ekonomicznych oraz do podejmowania decyzji [1EF_46_4] |
KEF_U10 [4/5] |
rozumie społeczne aspekty stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność [1EF_46_5] |
KEF_K08 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
aktywność na zajęciach [1EF_46_w_1] | Udział w ćwiczeniach, odpowiedzi ustne; udział w dyskusji; skala ocen 2-5; ocena końcowa równa średniej ocen cząstkowych |
1EF_46_3 |
egzamin [1EF_46_w_2] | Egzamin w formie pisemnej lub ustnej złożony z kilku pytań otwartych |
1EF_46_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [1EF_46_fs_1] | wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych. |
15 | praca z podręcznikiem , lektura uzupełniająca |
20 |
egzamin [1EF_46_w_2] |
konwersatorium [1EF_46_fs_2] | rozwiązywanie zadań rachunkowych na tablicy:
analiza, wybór metody, przeprowadzenie obliczeń i dyskusja wyników; wyprowadzenie niektórych wzorów i omówienie wybranych przykładów zasygnalizowanych na wykładach, dyskusja; możliwość wykorzystania komputerów
|
15 | przyswojenie wiedzy z wykładów; praca z podręcznikiem; |
20 |
aktywność na zajęciach [1EF_46_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |