Psychologia ewolucyjna
Kierunek studiów: Kognitywistyka
Kod programu: 05-N2KO19.2019
| Nazwa modułu: | Psychologia ewolucyjna |
|---|---|
| Kod modułu: | KO2_m6 |
| Kod programu: | 05-N2KO19.2019 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 5 |
| Opis: | Zadaniem modułu jest zapoznanie studentów z ewolucyjną perspektywą analizy w naukach psychologicznych, jej aktualnymi paradygmatami i teoriami małego zasięgu, a także najnowszymi wynikami badań. Kurs obejmuje zagadnienia dotyczące poznania i poznania społecznego, emocji i motywacji oraz ich psychopatologii, ewolucyjnych koncepcji osobowości, a także koncepcji dotyczących relacji interpersonalnych. Kurs jest podzielony na dwie części. W części wykładowej zaplanowano pogłębioną analizę podstawowych zagadnień psychologii w ujęciu psychologii ewolucyjnej. Ćwiczenia uzupełniają treści wykładowe o perspektywę zastosowań w naukach szczegółowych: psychologii klinicznej i psychopatologii, psychologii sądowej i kryminalistyce, psychologii bliskich związków interpersonalnych i rodziny. |
| Wymagania wstępne: | Brak. |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Ma wiedzę na temat nurtów badawczych w psychologii ewolucyjnej ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych badań związanych z naukami empirycznymi w zakresie psychologii, kognitywistyki, biologii ewolucyjnej. [KO2_m6_1] |
KO2_W05 [3/5] |
Zna związki psychologii ewolucyjnej z innymi dyscyplinami naukowymi. [KO2_m6_2] |
KO2_W09 [4/5] |
Zna znaczenie i wyniki badań z obszaru psychologi nad systemem poznawczym człowieka, w kontekście jego biologicznej struktury i społeczno-kulturowych czynników wyznaczających jego rozwój. [KO2_m6_3] |
KO2_W10 [3/5] |
Potrafi zbierać, selekcjonować oraz integrować informacje z psychologii ewolucyjnej i nauk z nią związanych (psychologia, neuronauka, kognitywistyka, kulturoznawstwo) i wykorzystać te informacje do analizy problemów w zakresie funkcjonowania psychicznego człowieka. [KO2_m6_4] |
KO2_U03 [4/5] |
Potrafi odnosić filozoficzne koncepcje umysłu do modeli umysłu wypracowanych w nurcie biologii i psychologii ewolucyjnej oraz wykorzystywać je do analizy wyzwań współczesnej cywilizacji. [KO2_m6_5] |
KO2_U06 [3/5] |
Potrafi brać udział w komunikacji naukowej, pisząc, redagując oraz recenzując teksty naukowe, w tym brać udział w dyskusji ze specjalistami w zakresie psychologii i psychologii ewolucyjnej a także referować problemy, w sposób zrozumiały i jasny dla popularnego odbiorcy. [KO2_m6_6] |
KO2_U07 [3/5] |
Cechuje się otwartością na nowe idee i trendy badawcze w psychologii ewolucyjnej. [KO2_m6_7] |
KO2_K01 [2/5] |
Śledząc najnowsze osiągnięcia i wyniki badań w ramach psychologii ewolcuyjnej i dyscyplin powiązanych, rozwija w sobie zdolność krytycznej oceny informacji. [KO2_m6_8] |
KO2_K02 [4/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Egzamin [KO2_m6_w_1] | Na zasadach określonych w sylabusie. |
KO2_m6_1 |
| Zaliczenie [KO2_m6_w_2] | Na zasadach określonych w sylabusie. |
KO2_m6_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [KO2_m6_fs_1] | Wykład z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych. |
10 | Lektura uzupełniająca, analiza własna problemów przedstawianych w czasie wykładów jako ilustracje podejmowanych zagadnień. |
60 |
Egzamin [KO2_m6_w_1] |
| ćwiczenia [KO2_m6_fs_2] | Dyskusje na temat wybranych zagadnień w oparciu o uzyskaną wiedzę, prezentacje multimedialne, studia przypadków, analizy narzędzi pomiarowych, praca grupowa. |
10 | Lektura uzupełniająca, praca w małej grupie nad case studies, samodzielne studia nad literaturą przedmiotu. |
45 |
Zaliczenie [KO2_m6_w_2] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||