Degradacja biomateriałów
Kierunek studiów: Inżynieria biomedyczna
Kod programu: 08-S2IB15.2019

Nazwa modułu: | Degradacja biomateriałów |
---|---|
Kod modułu: | 08-IBOM-S2-18-3-DB |
Kod programu: | 08-S2IB15.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Moduł Degradacja biomateriałów ma umożliwić studentowi poznanie podstawowych pojęć i definicji związanych z degradacją biomateriałów takich, jak: biodegradacja, bioreaktywność czy resorpcja oraz zrozumienie istoty oddziaływania środowiska biologicznie aktywnego na biomateriały metaliczne, ceramiczne, węglowe, polimerowe i kompozytowe. Moduł ma zapewnić studentowi biegłość w tematyce związanej z nowoczesnymi badaniami in vitro oraz in vivo stosowanymi do oceny podatności biomateriałów na degradację, określania mechanizmów i szybkości procesów korozji, rozpuszczania i hydrolizy biomateriałów oraz identyfikacji produktów ich degradacji. Moduł ma zapewnić studentowi orientowanie się w sposobach interpretacji wyników pomiarowych za pomocą modelowania fizyko-chemicznego oraz matematycznego, zwłaszcza charakterystyk impedancyjnych otrzymywanych w procesie degradacji biomateriałów. |
Wymagania wstępne: | Wymagana jest realizacja efektów kształcenia modułów matematyki, chemii, biomateriałów, korozji i ochrony przed korozją oraz metod badań biomateriałów i tkanek. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
wyjaśnia rozwinięcie i zastosowanie rachunku operatorowego oraz transformaty Laplace’a do analizy zespolonej obwodów elektrycznych [k_1] |
W02 [3/5] |
stosuje procedury symulacyjne do analizy numerycznej i interpretacji charakterystyk impedancyjnych granicy faz: biomateriał-środowisko biologiczne [k_2] |
U11 [3/5] |
weryfikuje wiarygodność doświadczalnych danych impedancyjnych opisujących właściwości międzyfazowe biomateriałów przy użyciu transformaty Kramers’a-Kronig’a [k_3] |
U13 [2/5] |
rozpoznaje na drodze doświadczalnej i opisuje wpływ czasu oraz sposobu degradacji na wybrane właściwości fizyczne i chemiczne biomateriałów [k_4] |
U21 [2/5] |
wykorzystuje metody badań in vitro oraz in vivo do opisu mechanizmu i kinetyki degradacji konwencjonalnych biomateriałów w nowych zastosowaniach i nowo opracowanych biomateriałów [k_5] |
U24 [2/5] |
rozwija świadomość potrzeby wpływania na strukturę biomateriałów w celu poprawy ich właściwości użytkowych [k_6] |
K02 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Egzamin pisemny [k_w_1] | Weryfikacja wiedzy w oparciu o treść wykładów, wskazaną literaturę oraz odbyte ćwiczenia laboratoryjne |
k_1 |
Kolokwia pisemne/testy [k_w_2] | Sprawdzenie wiadomości nabytych podczas ćwiczeń laboratoryjnych do badania na drodze doświadczalnej procesów degradacji materiałów w środowisku aktywnym biologicznie oraz podejmowania decyzji o sposobie poprawy trwałości biomateriałów |
k_2 |
Sprawozdania [k_w_3] | Ocena opanowania umiejętności samodzielnego przeprowadzania ćwiczenia praktycznego jak i pracy w zespole, analizy wyników pomiarowych i błędu pomiarowego oraz prawidłowego formułowania wniosków |
k_2 |
Rozmowa [k_w_4] | Ocena rozumienia przyczyn i mechanizmów przebiegu oraz badania procesów degradacji materiałów |
k_6 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [k_fs_1] | Wykład ma umożliwić zrozumienie podstawowych pojęć i definicji używanych w degradacji biomateriałów, zapoznanie studentów z teoretycznymi zagadnieniami oddziaływania środowiska biologicznego na biomateriały, z procesami degradacji biomateriałów in vivo oraz in vitro oraz z rolą wolnych rodników w degradacji i biodegradacji materiałów.
Wykład prowadzony jest z wykorzystaniem nowoczesnych środków multimedialnych w oparciu o wybrany zestaw podręczników. |
15 | Praca ze wskazaną literaturą obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy w odniesieniu do zagadnień poruszanych na wykładach. |
5 |
Egzamin pisemny [k_w_1] |
laboratorium [k_fs_2] | Zastosowanie poznanych wiadomości teoretycznej wiedzy w praktycznym poznaniu degradacji materiałów w środowisku biologicznym. Ćwiczenia wykonywane są indywidualnie przez studentów z wykorzystaniem wyposażenia pracowni dydaktycznych oraz naukowych. |
30 | Przygotowanie teoretycznych podstaw i zagadnień związanych z tematem wykonywanego ćwiczenia. Samodzielne opracowanie wstępu teoretycznego. Indywidualne opracowanie wyników ćwiczenia. |
10 |
Kolokwia pisemne/testy [k_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |