Cyberkultura
Kierunek studiów: Kultury mediów
Kod programu: 02-N1KM13.2019
| Nazwa modułu: | Cyberkultura |
|---|---|
| Kod modułu: | 02-MO1N-13-03 |
| Kod programu: | 02-N1KM13.2019 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Opis: | Moduł Cyberkultura ma za zadanie wprowadzić studenta w zagadnienia nowego paradygmatu kultury medialnej, wykształconego w „wieku informacji”. Uczestnik kursu poznaje szczegółowo rozmaite formy manifestowania się cyberkultury w zakresie sztuki (multi)mediów, net artu, zjawiska Virtual Reality, hipertekstów, a także w nowych sposobach komunikacji („computer-mediated communication”, IRC, MUD-y itd.), w życiu społecznym („cyberdemokracja”, „demokracja elektroniczna”) oraz w obszarze badań naukowych. Student uczy się rozpoznawać główne cechy cyberkultury oraz zyskuje świadomość, iż najwybitniejsi jej przedstawiciele łączą w swej działalności refleksję teoretyczną z praktyką naukową, badawczą i artystyczną. Zapoznaje się także ze specyfiką działalności najbardziej wpływowych i inspirujących postaci cyberkultury, takich jak: Stelarc, Jaron Lanier, Howard Rheingold, John Perry Barlow, Mark Amerika. W efekcie student potrafi zdefiniować pojęcie syntopii nauki, technologii i sztuki oraz rozumie potrzebę odwołania się do tych trzech dziedzin podczas badania zjawisk z obszaru cybersztuki. |
| Wymagania wstępne: | Brak. |
| Literatura podstawowa: | Literaturę każdorazowo określa prowadzący. |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
aktywnie uczestniczy we współczesnym życiu kulturalnym, wykorzystując wiedzę i narzędzia powiązane z cyberkulturą. [03_K06] |
02-MO1SN-13_K03 [5/5] |
potrafi przyjąć postawę krytyczną wobec przejawów cyberkultury, a także wyjaśniać ich rolę w funkcjonowaniu społeczeństwa, dzięki analizie i interpretacji konkretnych wytworów kulturowych. [03_U05] |
02-MO1SN-13_U05 [5/5] |
potrafi wskazać zarówno zalety jak i wady funkcjonowania człowieka w cyberkulturze, rozumie szanse oraz zagrożenia, które niosą ze sobą procesy z nią związane. [03_U13] |
02-MO1SN-13_K04 [5/5] |
zna podstawową terminologię z zakresu zjawisk związanych z cyberkulturą oraz jej najważniejszych przedstawicieli. [03_W02] |
02-MO1SN-13_W03 [5/5] |
rozumie powiązania pomiędzy cyberkulturą a innymi zjawiskami kulturowymi i medialnymi. [03_W03] |
02-MO1SN-13_W03 [5/5] |
zna i rozumie różne metody analizy oraz interpretacji poszczególnych wytworów cyberkultury. [03_W07] |
02-MO1SN-13_W07 [5/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO1SN-13-w_d] | sprawdzenie umiejętności i kompetencji |
03_K06 |
| Egzamin [02-MO1SN-13-w_e] | weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę |
03_K06 |
| Obserwacja weryfikująca [02-MO1SN-13-w_o] | ocena postaw i kompetencji |
03_K06 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| konwersatorium [02-MO1N-13-f_k] | Praca z tekstem teoretycznym, praca analityczno-interpretacyjna nad obejrzanym materiałem audiowizualnym, dyskusja dydaktyczna uwzględniająca obejrzany materiał audiowizualny oraz tekst teoretyczny |
10 | Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, samodzielne przyswojenie wiedzy przekazanej w trakcie konwersatorium, lektura wybranych tekstów poszerzających wiedzę. |
25 |
Dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO1SN-13-w_d] |
| wykład [02-MO1N-13-f_w] | Metoda wykładowa |
20 | Samodzielne przyswojenie wiedzy przekazanej na wykładzie, lektura zadanych tekstów oraz wybranych tekstów poszerzających wiedzę. |
35 |
Egzamin [02-MO1SN-13-w_e] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||