Zagospodarowanie przestrzenne
Kierunek studiów: Geologia stosowana
Kod programu: 04-S1GS15.2019
| Nazwa modułu: | Zagospodarowanie przestrzenne |
|---|---|
| Kod modułu: | 1GS-329 |
| Kod programu: | 04-S1GS15.2019 |
| Semestr: | semestr letni 2021/2022 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Opis: | Celem modułu Zagospodarowanie przestrzenne jest umożliwienie zrozumienia interakcji pomiędzy przestrzenią a człowiekiem oraz konieczności zapobiegania niekorzystnym skutkom działalności człowieka. Poprzez poznanie zasad zagospodarowania przestrzennego, praw rządzących skutkami działań w przestrzeni środowiska naturalnego, metod oceny stanu i antropogenicznych przekształceń środowiska oraz sposobów łagodzenia tych przekształceń student kształtuje postawę otwarcia na potrzeby nie tylko swoje lecz także innych użytkowników tych samych zasobów przyrody i przestrzeni społecznej.
Zapoznanie z celami zagospodarowania i gospodarki przestrzennej, zarówno od strony ochrony określonych wartości przestrzeni, jak i racjonalnego kształtowania przestrzeni przez stymulowanie określonych procesów. Zapoznanie z działaniami ochronnymi obejmującymi dążenie do zachowania równowagi pomiędzy elementami naturalnymi środowiska, a wytworami działalności ludzkiej. Wskazanie na procesy górnicze pozwalające na kształtowanie przestrzeni. Pokazanie zagospodarowanie przestrzenne to również przekształcenie związane z nowymi kierunkami rozwoju społeczno-gospodarczego.
Po osiągnięciu efektów kształcenia modułu student powinien dostrzegać, że wszelkie działania w geologii mają nierozerwalny związek z przestrzenią i jej zagospodarowaniem, kształtują i muszą być podporządkowane jej racjonalnemu wykorzystaniu.
|
| Wymagania wstępne: | osiągnięcie efektów kształcenia przewidzianych dla poziomu szkoły średniej w zakresie fizyki, biologii, geografii, |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna podstawowe pojęcia z zakresu zagospodarowania przestrzennego i pogłębia wiedzę w zakresie wybranej problematyki, w tym np. wykorzystania krajobrazowego [1GS-329-1] |
1GS_W1 [1/5] |
opisuje i wyjaśnia zjawiska oraz przyczyny i skutki regionalnych oddziaływań zagospodarowania przestrzennego na środowisko, ocenia wpływ metod i technik stosowanych do rozwiązywania problemów z tego zakresu, rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej w zakresie zagospodarowania przestrzennego związanego z geologią i górnictwem. [1GS-329-2] |
1GS_W3 [1/5] |
potrafi przygotować syntetyczne, krytyczne opracowanie wybranego problemu z zakresu zagospodarowania przestrzennego z wykorzystaniem wybranej literatury i innych dostępnych źródeł (bazy danych), zaplanować prosty projekt dotyczący wybranego problemu górniczego związanego z zagospodarowaniem przestrzennym terenu, powstałym w wyniku eksploatacji. [1GS-329-3] |
1GS_U1 [1/5] |
potrafi działać racjonalnie i ekonomicznie w zakresie minimalizacji obciążania środowiska związanych z wydobyciem surowców, oceniać zagrożenia wywołane technicznymi sposobami adaptacji dla środowiska miejsc powyrobiskowych, postrzega zagospodarowanie przestrzenne jako system powiązanych ze sobą geokomponentów, których poprawne zaplanowanie przestrzenne wymaga stosowania adekwatnych metod, narzędzi i parametrów [1GS-329-4] |
1GS_U6 [3/5] |
w zagospodarowaniu przestrzennym postrzega wielopłaszczyznowość relacji człowieka do wartości środowiska, zdolny jest ocenić odpowiedzialność człowieka za podejmowane obecnie decyzje, których skutki będą obciążać przyszłe pokolenia w wykorzystaniu przestrzeni. [1GS-329-5] |
1GS_K2 [2/5] |
w podejściu do zagospodarowania przestrzennego wykazuje aktywną postawę do poznawania rzeczy nowych i wykorzystywania ich dla wzbogacania własnej wiedzy; krytycznego i twórczego myślenia oraz otwartości na poglądy innych [1GS-329-6] |
1GS_K1 [2/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| esej [1GE-329-w-1] | pisemne opracowanie wybranego zagadnienia na podstawie samodzielnych studiów na wybranym przykładzie oraz literaturze, z możliwością konsultacji z prowadzącym oraz własnych obserwacji i doświadczeń |
1GS-329-1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [1GE-329-fs-1] | prowadzone przez specjalistów z zakresu zagospodarowania obszarów powyrobiskowych i zagospodarowania przestrzennego oraz krajobrazu i przepisów prawa. Wskazują najważniejsze problemy w zagospodarowaniu przestrzennym terenów górniczych i pogórniczych. |
15 | poszerzanie wiedzy w oparciu o wskazaną i samodzielnie znalezioną literaturę i inne i materiały w zakresie wybranej tematyki szczegółowej; przyswojenie i uporządkowanie posiadanej wiedzy w zakresie tematyki wykładów |
10 |
esej [1GE-329-w-1] |
| ćwiczenia [1GE-329-fs-2] | podsumowanie i usystematyzowanie danych z użyciem klasycznej metody problemowej dla wybranych danych przykładowych, sprawdzenie stopnia zrozumienia problematyki poruszanej na wykładach, dyskusja problemowa.
wzajemna wymiana doświadczeń pomiędzy studentami nabytych podczas opracowania wybranego problemu ćwiczebnego |
15 | samodzielne uporządkowanie i połączenie w logiczny ciąg notatek zrobionych w terenie, krytyczna analiza sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych
spontaniczne dzielenie się wiedzą nabytą podczas opracowania wybranego problemu, połączone ze studiowaniem kolekcji opracowań z zagospodarowania przestrzennego (w tym na podstawie danych internetowych) |
10 |
esej [1GE-329-w-1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||