Polszczyzna współczesna
Kierunek studiów: Międzynarodowe studia polskie
Kod programu: 02-S1MP14.2019
| Nazwa modułu: | Polszczyzna współczesna |
|---|---|
| Kod modułu: | 02-MSP1OS-14-KPW |
| Kod programu: | 02-S1MP14.2019 |
| Semestr: | semestr letni 2019/2020 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Opis: | Moduł zorientowany jest na opisie i analizie zjawisk gramatycznych i leksykalnych zachodzących we współczesnym języku polskim. W ramach modułu studenci zdobędą wiedzę na temat tendencji rozwojowych najnowszej polszczyzny (np. oszczędzania wysiłku i ekonomiczności środków językowych, wyrazistości i precyzji, ujednolicania języka, potocyzacji) oraz społeczno-kulturowego podłoża przemian dokonujących się w języku przełomu XX i XXI, takich jak: internacjonalizacja, globalizacja, technicyzacja czy wpływ popkultury i Internetu. Otrzymają również narzędzia umożliwiające samodzielną ocenę powstających innowacji językowych. Moduł uzmysławia bogactwo polszczyzny kryjące się w jej zróżnicowaniu stylistycznym i dialektalnym, odrębność polszczyzny na tle innych języków słowiańskich (i szerzej: indoeuropejskich) ujawniającą się w jej budowie gramatycznej oraz utrwalonej w niej kulturowej wizji świata, czego przykładem jest chociażby istnienie (wyrażanej morfologicznie a uwarunkowanej kulturowo) kategorii męskoosobowości. Zadaniem modułu jest jednocześnie uporządkowanie wiedzy na temat gramatyki języka polskiego, właściwych mu kategorii fleksyjnych, słowotwórczych i składniowych. Student uczy się analizować strukturę wyrazów, wypowiedzeń i tekstów oraz tworzyć teksty według określonej zasady (stylistycznej, gatunkowej, innej). |
| Wymagania wstępne: | zaliczenie modułów: Badania językowe i kulturowe I oraz Historia, struktura i zróżnicowanie języka polskiego |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu lingwistyki w stosunku do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej językoznawstwa, w szczególności metod badawczych językoznawstwa synchronicznego. [KPW_1] |
K_W01 [3/5] |
Student ma świadomość znaczenia europejskiego i narodowego (polskiego) dziedzictwa kulturowego dla rozumienia aktualnych wydarzeń społecznych i kulturalnych; wie, że dobór odpowiednich środków wyrazu oraz wzorca gatunkowego wypowiedzi służy osiągnięciu szczęścia komunikacyjnego. [KPW_10] |
K_K07 [2/5] |
Student docenia piękno języka polskiego i dostrzega jego odrębność (swoistość) w stosunków do innych języków; tym samym jest świadom wkładu języka polskiego w rozwój kultury światowej. [KPW_11] |
K_K10 [3/5] |
Student zna podstawową terminologię językoznawczą w języku polskim stosowaną przy opisie poszczególnych podsystemów języka. [KPW_2] |
K_W02 [4/5] |
Student ma świadomość kompleksowej budowy języka polskiego oraz jego złożoności; wie, że polszczyzna nie jest monolitem, lecz podlega zróżnicowaniu dialektalnemu, stylistycznemu, historycznemu itd. [KPW_3] |
K_W07 [4/5] |
Student zna najważniejsze dokonania oraz obszary badawcze głównych ośrodków akademickich i naukowych, zajmujących się polonistycznym językoznawstwem synchronicznym. [KPW_4] |
K_W13 [4/5] |
Student zna podstawowe metody badawcze stosowane w zakresie badań nad współczesną polszczyzną; rozumie ich przydatność w odniesieniu do analizy i opisu poszczególnych tekstów i podsystemów języka polskiego. [KPW_5] |
K_W15 [4/5] |
Student, mając świadomość normy rządzącej użyciem języka polskiego, potrafi ocenić poprawność wypowiedzi swojej i innych; dąży do budowania wypowiedzi poprawnych pod względem językowym i stylistycznym. [KPW_6] |
K_U04 [4/5] |
Student umie samodzielnie analizować najnowsze twory językowe, rozpatrując je z punktu widzenia tendencji rozwojowych współczesnej polszczyzny; potrafi ocenić ich poprawność językową. [KPW_7] |
K_U09 [5/5] |
Student potrafi samodzielnie napisać tekst o charakterze nienaukowym (np. publicystycznym), wyzyskując świadomie środki językowe podporządkowane działaniu określonej tendencji czy służące stylizacji. [KPW_8] |
K_U11 [3/5] |
Student jest świadomy posiadanej przez siebie wiedzy językoznawczej i zna swoje umiejętności w zakresie analizy lingwistycznej (konstrukcji językowych i tekstów), rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i samorozwoju w tym obszarze. [KPW_9] |
K_K01 [3/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Prace na zaliczenie [KPW_w_1] | Sprawdziany cząstkowe. Dwa sprawdziany pisemne weryfikujące wiedzę i umiejętności z zakresu tendencji rozwojowych współczesnej polszczyzny, jej zróżnicowania regionalnego i stylowego oraz zjawisk i przemian w niej zachodzących |
KPW_1 |
| Prace na zaliczenie [KPW_w_2] | Prace domowe. Przynajmniej trzy prace zrealizowane samodzielnie przez studenta w czasie wolnym od zajęć w postaci konspektu zagadnień przerabianego materiału. |
KPW_10 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| konwersatorium [KPW_fs_1] | Pogadanka dydaktyczna, dyskusja, metoda zadaniowa, analiza innowacji językowych, pojawiających się we współczesnych tekstach prasowych, medialnych, in. |
30 | Samodzielna, wnikliwa lektura zadanych tekstów naukowych oraz sporządzenie na ich podstawie notatek; odnajdywanie innowacji językowych we współcześnie tworzonych tekstach (np. publicystycznych, prasowych), ich analiza i ocena pod kątem funkcjonalności oraz zgodności z systemem. |
30 |
Prace na zaliczenie [KPW_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||