Historycznojęzykowe uwarunkowania etnolektu śląskiego
Kierunek studiów: Studia śląskie
Kod programu: 02-S2SL15.2015

Nazwa modułu: | Historycznojęzykowe uwarunkowania etnolektu śląskiego |
---|---|
Kod modułu: | SL-S2-HJUS |
Kod programu: | 02-S2SL15.2015 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | W ramach przedmiotu zostaną wyłożone elementy gramatyki historycznej języka polskiego z uwzględnieniem cech językowych (przede wszystkim fonetycznych i morfologicznych: fleksyjnych i w mniejszym stopniu słowotwórczych), które są ważne z punktu widzenia rozwoju śląszczyzny. Uwzględnione zostaną elementy gramatyki porównawczej (historycznej) etnolektu śląskiego i innych języków słowiańskich. W rezultacie student zyska umiejętność wskazania źródła, pochodzenia pewnych właściwości językowych (fonetycznych, fleksyjnych, słowotwórczych), opisania ich rozwoju, wskazania podobieństw i różnic rozwojowych w stosunku do języka polskiego i ewentualnie innych języków słowiańskich, głównie z grupy języków zachodniosłowiańskich (czeski). |
Wymagania wstępne: | brak |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o języku, zna historyczne uwarunkowania współczesnych zjawisk językowych [SL-S2-HJUS_1] |
SL_W03 [1/5] |
zna współczesne metody i metodologie językoznawcze [SL-S2-HJUS_2] |
SL_W07 [1/5] |
potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować oraz interpretować fakty językowe i wykorzystywać w tym celu źródła historyczne [SL-S2-HJUS_3] |
SL_U01 [1/5] |
potrafi wykorzystywać wiedzę i metodologie językoznawcze ze szczególnym uwzględnieniem metodologii historycznojęzykowych [SL-S2-HJUS_4] |
SL_U03 [1/5] |
rozumie potrzebę uzupełniania i rozwoju własnej wiedzy na temat języka, a także zapoznawania się z metodami badań językoznawczych [SL-S2-HJUS_5] |
SL_K01 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
test z pytaniami otwartymi [SL-S2-HJUS_w_1] | nazwanie wskazanych zjawisk i procesów historycznojęzykowych, wskazanie czasu zachodzenia poszczególnych zjawisk i procesów oraz ich zasięgu terytorialnego |
SL-S2-HJUS_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [SL-S2-HJUS _fs_1] | omówienie najważniejszych zjawisk i procesów historycznojęzykowych, prezentacja tablic chronologicznych, prezentacja przykładowych rekonstrukcji historycznojęzykowych |
15 | lektura wskazanych fragmentów podręczników i artykułów, próby własnych analiz historycznojęzykowych |
35 |
test z pytaniami otwartymi [SL-S2-HJUS_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |