Historycznojęzykowe uwarunkowania etnolektu śląskiego Kierunek studiów: Studia śląskie
Kod programu: 02-S2SL15.2015

Nazwa modułu: Historycznojęzykowe uwarunkowania etnolektu śląskiego
Kod modułu: SL-S2-HJUS
Kod programu: 02-S2SL15.2015
Semestr:
  • semestr zimowy 2016/2017
  • semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
W ramach przedmiotu zostaną wyłożone elementy gramatyki historycznej języka polskiego z uwzględnieniem cech językowych (przede wszystkim fonetycznych i morfologicznych: fleksyjnych i w mniejszym stopniu słowotwórczych), które są ważne z punktu widzenia rozwoju śląszczyzny. Uwzględnione zostaną elementy gramatyki porównawczej (historycznej) etnolektu śląskiego i innych języków słowiańskich. W rezultacie student zyska umiejętność wskazania źródła, pochodzenia pewnych właściwości językowych (fonetycznych, fleksyjnych, słowotwórczych), opisania ich rozwoju, wskazania podobieństw i różnic rozwojowych w stosunku do języka polskiego i ewentualnie innych języków słowiańskich, głównie z grupy języków zachodniosłowiańskich (czeski).
Wymagania wstępne:
brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o języku, zna historyczne uwarunkowania współczesnych zjawisk językowych [SL-S2-HJUS_1]
SL_W03 [1/5]
zna współczesne metody i metodologie językoznawcze [SL-S2-HJUS_2]
SL_W07 [1/5]
potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować oraz interpretować fakty językowe i wykorzystywać w tym celu źródła historyczne [SL-S2-HJUS_3]
SL_U01 [1/5]
potrafi wykorzystywać wiedzę i metodologie językoznawcze ze szczególnym uwzględnieniem metodologii historycznojęzykowych [SL-S2-HJUS_4]
SL_U03 [1/5]
rozumie potrzebę uzupełniania i rozwoju własnej wiedzy na temat języka, a także zapoznawania się z metodami badań językoznawczych [SL-S2-HJUS_5]
SL_K01 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
test z pytaniami otwartymi [SL-S2-HJUS_w_1]
nazwanie wskazanych zjawisk i procesów historycznojęzykowych, wskazanie czasu zachodzenia poszczególnych zjawisk i procesów oraz ich zasięgu terytorialnego
SL-S2-HJUS_1 SL-S2-HJUS_2 SL-S2-HJUS_3 SL-S2-HJUS_4 SL-S2-HJUS_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [SL-S2-HJUS _fs_1]
omówienie najważniejszych zjawisk i procesów historycznojęzykowych, prezentacja tablic chronologicznych, prezentacja przykładowych rekonstrukcji historycznojęzykowych
15
lektura wskazanych fragmentów podręczników i artykułów, próby własnych analiz historycznojęzykowych
35 test z pytaniami otwartymi [SL-S2-HJUS_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)