Nutrigenetyka i nutrigenomika
Kierunek studiów: Biologia żywności i żywienia
Kod programu: 01-S2BZ16.2016
| Nazwa modułu: | Nutrigenetyka i nutrigenomika |
|---|---|
| Kod modułu: | 2BZ_18 |
| Kod programu: | 01-S2BZ16.2016 |
| Semestr: | semestr zimowy 2016/2017 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Opis: | Moduł przekazuje specjalistyczną wiedzę z zakresu nutrigenetyki i nutrigenomiki. Systematyzuje wiedzę na temat budowy genomu człowieka i zapoznaje studenta z metodami jego analizy pod względem struktury, funkcji i regulacji ekspresji genów. Przekazuje wiedzę o wysokowydajnych metodach analiz transkryptomu, proteomu i metabolomu. Wprowadza wiedzę o metodach sekwencjonowania genomów oraz sposobach analizy zróżnicowania genetycznego w populacji ludzkiej. Porusza zagadnienia na temat związku polimorfizmu na poziomie pojedynczych nukleotydów z oddziaływaniem między genami a środowiskiem, w kontekście diety i sposobu żywienia. Wprowadza koncepcję diety spersonalizowanej. Przekazuje informacje o genetycznym podłożu chorób metabolicznych. Zapoznaje studenta z wiedzą o wzajemnych relacjach między dietą, metabolizmem określonych substancji odżywczych, regulacją ekspresji genów oraz występowaniem chorób. Przekazuje wiedzę o czynnikach molekularnych sprzyjających długowieczności i ich związku ze sposobem żywienia. Porusza zagadnienia z zakresu epigenetyki oraz relacji między metylacją DNA a dietą – czynnikami modulującymi genetyczne predyspozycje do wystąpienia chorób metabolicznych. Wskazuje na rolę odżywiania matki w czasie ciąży oraz na wpływ efektu matecznego na przemiany epigenetyczne i regulację ekspresji genów na wczesnych etapach rozwoju zarodkowego. Przekazuje informacje o normach etycznych związanych z gromadzeniem danych dotyczących genomu człowieka i ich wykorzystywaniem w doradztwie z zakresu dietetyki. Powyższe zagadnienia, poruszane w ramach wykładów są rozszerzane i dyskutowane podczas zajęć konwersatoryjnych, które doskonalą umiejętność analizy i interpretacji wyników doświadczeń opublikowanych w bieżących anglojęzycznych pracach naukowych. |
| Wymagania wstępne: | Wiedza i umiejętności z zakresu podstaw genetyki, analizy genetycznej i biologii molekularnej. |
| Literatura podstawowa: | jak: Literatura obowiązkowa w sylabusie |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Posiada szczegółową wiedzę dotyczącą struktury i funkcji genomu człowieka oraz zna sposoby jej wykorzystania w doradztwie z zakresu nutrigenetyki i nutrigenomiki. [2BZ_18_1] |
2BZ_W04 [3/5] |
Rozumie związek między metabolizmem określonych substancji odżywczych a regulacją ekspresji genów. [2BZ_18_2] |
2BZ_W06 [5/5] |
Rozumie zasady planowania eksperymentów z dziedziny nutrigenetyki i nutrigenomiki. [2BZ_18_3] |
2BZ_W08 [5/5] |
Zna podstawowe i zaawansowane techniki analizy genomu, epigenomu, transkryptomu, proteomu i metabolomu. [2BZ_18_4] |
2BZ_W10 [5/5] |
Umie analizować i krytycznie oceniać wyniki opublikowanych prac badawczych z dziedziny nutrigenetyki i nutrigenomiki. [2BZ_18_5] |
2BZ_U03 [5/5] |
Zbiera dane empiryczne oraz potrafi wyciągać wnioski z doświadczeń opublikowanych w doniesieniach naukowych. [2BZ_18_6] |
2BZ_U03 [5/5] |
Ma nawyk korzystania z dostępnych źródeł informacji naukowej oraz posługiwania się zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu praktycznych problemów. [2BZ_18_7] |
2BZ_K02 [5/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Kolokwium [2BZ_ 18 _w_1] | Pisemne kolokwia sprawdzające wiedzę z tematyki poruszanej w ramach zajęć konwersatoryjnych. |
2BZ_18_1 |
| Praca projektowa w formie prezentacji [2BZ_ 18 _w_2] | Prezentacja przygotowana przez studenta, weryfikująca umiejętność interpretacji wyników doświadczeń z przykładowych danych literaturowych. |
2BZ_18_1 |
| Ocena ciągła umiejętności studenta [2BZ_ 18 _w_3] | Ocena ciągła studenta weryfikująca umiejętność dyskusji i interpretowania wyników badań naukowych. |
2BZ_18_5 |
| Egzamin pisemny [2BZ_ 18 _w_4] | Zakres egzaminu pisemnego – zagadnienia omawiane podczas wykładów;
warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie konwersatoriów.
|
2BZ_18_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [2BZ_ 18 _fs_1] | wykład przedstawiający wybrane zagadnienia z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych - prezentacje komputerowe ilustrujące omawiane zagadnienia |
25 | praca ze źródłami literaturowymi zaleconymi przez prowadzącego, lektura uzupełniająca artykułów naukowych, w tym anglojęzycznych |
15 |
Egzamin pisemny [2BZ_ 18 _w_4] |
| konwersatorium [2BZ_ 18 _fs_2] | prezentacja wybranych zagadnień przez studenta i dyskusja nad najnowszymi wynikami badań z zakresu modułu |
20 | przygotowanie do tematyki konwersatoriów na podstawie zalecanej przez prowadzącego literatury przedmiotu, w tym anglojęzycznej, przygotowanie prezentacji na wybrany temat dotyczący problematyki przedmiotu |
15 |
Kolokwium [2BZ_ 18 _w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||