Rośliny w warunkach stresu środowiskowego
Kierunek studiów: Biologia żywności i żywienia
Kod programu: 01-S2BZ16.2016
| Nazwa modułu: | Rośliny w warunkach stresu środowiskowego |
|---|---|
| Kod modułu: | 2BZ_44 |
| Kod programu: | 01-S2BZ16.2016 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Opis: | Moduł „Rośliny w warunkach stresu środowiskowego” przekazuje studentowi specjalistyczną wiedzę. dotyczącą, stresów abiotycznych i ich wpływu na wzrost roślin. Student pozna oddziaływania stresu wywołanego metalami ciężkimi, niedoborem lub nadmiarem mikro- i makroelementów, deficytem wody, zasoleniem lub temperaturą, na powstawanie reaktywnych form tlenu i peroksydację lipidów. Nabędzie wiedzę na temat zmian w metabolizmie i budowie roślin spowodowanych wymienionymi stresami. |
| Wymagania wstępne: | Wiedza z botaniki i fizjologii roślin na poziomie licencjatu. |
| Literatura podstawowa: | jak: Literatura obowiązkowa w sylabusie |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Wyróżnia i definiuje rodzaje stresów abiotycznych obserwowanych w roślinach. [2BZ_44_1] |
2BZ_W09 [4/5] |
Opisuje wpływ stresu wywołanego metalami ciężkimi, niedoborem lub nadmiarem mikro- i makroelementów, deficytem wody, zasoleniem lub temperaturą na wzrost i procesy fizjologiczne w roślinach. [2BZ_44_2] |
2BZ_W03 [4/5] |
Przedstawia sposób powstawania reaktywnych form tlenu w wyniku stresu abiotycznego oraz ich wpływu na funkcjonowanie roślin. [2BZ_44_3] |
2BZ_W11 [4/5] |
Potrafi zastosować poznane metody i wykorzystać wiedzę do oceny stopnia stresu abiotycznego. [2BZ_44_4] |
2BZ_W08 [4/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Zaliczenie końcowe [2BZ_44_w1] | Obejmuje zagadnienia omawiane na wykładach oraz informacje znajdujące się we wskazanych przez wykładowców książkach. |
2BZ_44_1 |
| Ocena ciągła aktywności studenta [2BZ_44_w2] | Na każdych zajęciach ocenie podlega umiejętność: posługiwania się urządzeniami laboratoryjnymi, prawidłowego wykonania doświadczeń, interpretowania uzyskanych wyników oraz wyciągania wniosków, przygotowania pisemnego sprawozdania z wykonanego ćwiczenia. |
2BZ_44_3 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [2BZ_44_fs1] | Wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych - prezentacje multimedialne ilustrujące omawiane zagadnienia. |
10 | Samodzielne przyswojenie wiedzy z wykładów. Praca z podstawową i zalecaną w sylabusie literaturą przedmiotu. |
20 |
Zaliczenie końcowe [2BZ_44_w1] |
| laboratorium [2BZ_44_fs2] | Praca pod kierunkiem prowadzącego – nabycie praktycznych umiejętności: przygotowania a następnie ekstrakcji materiału roślinnego w celu określenia zawartości nadtlenku wodoru, pracy z wirówką oraz spektrofotometrem. Omówienie i udokumentowanie wyników pomiarów, dyskusja. |
20 | Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie zalecanej przez prowadzącego literatury przedmiotu. |
10 |
Ocena ciągła aktywności studenta [2BZ_44_w2] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||