Podstawy elektrodiagnostyki i elektroterapii
Kierunek studiów: Fizyka medyczna
Kod programu: 03-S1FM12.2018

Nazwa modułu: | Podstawy elektrodiagnostyki i elektroterapii |
---|---|
Kod modułu: | 0305-1FM-12-68 |
Kod programu: | 03-S1FM12.2018 |
Semestr: | semestr letni 2020/2021 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Na wykładzie student zapoznaje się z następującymi zagadnieniami:
• Podstawy elektrofizjologii komórki, potencjał spoczynkowy, prądy jonowe, równanie Nernsta, równanie Goldmana-Hodgkina-Katza, fazy depolaryzacji i repolaryzacji komórki, komórki układu bodźcotwórczego i przewodzącego serca, komórki mięśniowe i nerwowe, model aksonu Hodgkina-Huxleya
• Podstawy Elektrokardiografii (EKG): standardowe odprowadzenia: kończynowe (I, II, III, aVR, aVL, aVF) i przedsercowe (V1 – V6), oś elektryczna serca (znaczenie diagnostyczne), wyznaczanie częstości rytmu serca, znaczenie diagnostyczne załamka P, odstępu PQ, zespołu QRS, załamka T; prawidłowy zapis EKG, zmiany patologiczne w EKG: zaburzenia rytmu (tachy i bradykardia zatokowa, migotanie przedsionków, bloki przedsionkowo-komorowe, oraz wiązek pęczka Hisa, ekstarsystolie, migotanie komór), zespoły wieńcowe, zawał mięśnia sercowego – lokalizacja i ewolucja czasowa w zapisie EKG
• Elektrostymulatory serca, kardiowertery – zasady działania i rodzaje
• Podstawy Elektroencefalografii (EEG): lokalizacja elektrod i ich symbole, rytmy alfa, beta, theta, delta i mu. Podstawowe zapisy patologiczne typu „iglica – fala wolna” ; padaczka – definicja kliniczna; napady wielkie i małe (grand mal i petit mal). Potencjały wywołane wzrokowe i słuchowe, zastosowanie diagnostyczne.
• Podstawy Elektromiografii (EMG) – neuron ruchowy, jednostka motoryczna, aktywna desynchronizacja jednostek motorycznych , zapisy EMG: fizjologiczne i w podstawowych zaburzeniach (dystrofie, miopatie).
• Fizykoterapia prądem stałym, prądami impulsowymi i prądami wysokiej częstości.
• Techniki analizy sygnałów fizjologicznych: analiza Fouriera, metody analizy szeregów czasowych, metody analizy nieliniowej (wymiary fraktalne, korelacyjne, wykładniki Lapunowa).
Na zajęciach laboratoryjnych student:
poznaje budowę i działanie urządzeń elektrodiagnostycznych i elektroterapeutycznych;
stosuje w praktyce poznane na wykładach zagadnienia ;
uczy się obsługiwać urządzenia elektrodiagnostyczne, przedstawiać w sposób zrozumiały ich wskazania (zapisy) oraz interpretować wyniki;
W ramach pracy własnej student:
• w oparciu o notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą dąży do utrwalenia pozyskanej wiedzy;
• doskonali umiejętności niezbędne do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy;
Przedmiot obowiązkowy dla specjalności: Optyka w medycynie.
|
Wymagania wstępne: | brak |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
rozumie cywilizacyjne znaczenie elektrodiagnostyki i elektroterapii oraz ich rolę we współczesnej medycynie [1FM_68_1] |
KFM_W01 [3/5] |
zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury wykorzystywanej w elektrodiagnostyce i elektroterapii [1FM_68_2] |
KFM_W10 [4/5] |
zaznajomiony jest z technikami EKG, EEG i EMG oraz z metodami elektro- fizykoterapii [1FM_68_3] |
KFM_W16 [4/5] |
umie wyjaśnić na gruncie praw fizyki działanie podstawowych medycznych urządzeń elektrodiagnostycznych i terapeutycznych [1FM_68_4] |
KFM_U05 [3/5] |
zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia [1FM_68_5] |
KFM_K01 [4/5] |
rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych [1FM_68_6] |
KFM_K07 [4/5] |
rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność [1FM_68_7] |
KFM_K09 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
kolokwium [1FM_68_w_1] | dwa razy w semestrze; termin kolokwium podany do wiadomości studentów dwa tygodnie wcześniej; zadania podobnego typu do zadań rozwiązywanych na konwersatorium; skala ocen 2-5; |
1FM_68_1 |
aktywność na zajęciach [1FM_68_w_2] | rozwiązywanie zadania - odpowiedź ustna; udział w dyskusji; skala ocen 2-5; ocena końcowa równa średniej ocen cząstkowych |
1FM_68_3 |
test [1FM_68_w_3] | warunkiem przystąpienia do testu jest zaliczenie konwersatorium; zakres materiału – wszystkie zagadnienia omawiane na wykładach; skala ocen 2-5; |
1FM_68_2 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [1FM_68_fs_1] | systematyczny wykład wybranych zagadnień przy użyciu prezentacji multimedialnych; |
15 | Praca z podręcznikami; lektura uzupełniająca |
40 |
kolokwium [1FM_68_w_1] |
laboratorium [1FM_68_fs_2] | rozwiązywanie zadań rachunkowych na tablicy:
analiza, wybór metody, przeprowadzenie obliczeń i dyskusja wyników; wyprowadzenie niektórych wzorów i omówienie wybranych przykładów zasygnalizowanych na wykładach, dyskusja;
|
30 | przyswojenie wiedzy z wykładów; praca z podręcznikiem i zbiorami zadań; |
10 |
kolokwium [1FM_68_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |