Elementy psychologii
Kierunek studiów: Fizyka medyczna
Kod programu: 03-S1FM12.2018

Nazwa modułu: | Elementy psychologii |
---|---|
Kod modułu: | 0305-1FM-12-38 |
Kod programu: | 03-S1FM12.2018 |
Semestr: | semestr letni 2020/2021 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Podczas wykładów student zapoznaje się z następującymi zagadnieniami:
- Wprowadzenie do psychologii. Współczesne koncepcje psychologiczne (m.in. behawioralno-poznawcza, psychodynamiczna).
- Poznanie społeczne. Organizacja wiedzy społecznej. Błędy i deformacje w postrzeganiu społecznym.
- Specyfika ludzkiego wnioskowania. Ukryte teorie osobowości. Efekt cech centralnych. Stereotypy i uprzedzenia. Redukowanie uprzedzeń.
- Motywacja, emocje, uczucia. Przyczyny gniewu i agresji u ludzi. Symptomy zaburzeń emocjonalnych: depresja, dystymia, nadpobudliwość.
- Komunikacja między ludźmi. Przekazy werbalne i niewerbalne, emocjonalne i racjonalne. Wystąpienia publiczne.
- Komunikacja w grupie. Czynniki konstruujące grupę, struktura grupy, dynamika procesów grupowych. Rola w grupie i efektywność wykonywania zadań grupowych. Zespoły synergiczne.
- Rozpoznawanie przyczyn konfliktów, strategie zachowań w konflikcie. Zasady prowadzenia negocjacji i mediacji.
- Koncepcje stresu. Charakterystyka źródeł stresu, reakcji na stres i radzenia sobie ze stresem.
- Kompetencje społeczne. Empatia i zachowania asertywne.
- Analiza przebiegu interakcji. Analiza transakcyjna. Atrakcyjność interpersonalna.
Literatura podstawowa:
- E. Aronson (2012). Człowiek – istota społeczna. Warszawa: PWN.
- L.T. Benjamin Jr (2008). Historia współczesnej psychologii. Warszawa: PWN.
- Wadeley, A. Birch, T. Malim (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN.
- P.G. Zimbardo, R.J. Gerrig (2008). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
Literatura dodatkowa
- B.R. Barber (2008). Infantylizacja społeczeństwa. Warszawa: MUZA SA.
- R. Baumeister (2011). Zwierzę kulturowe. Warszawa: PWN.
- D.M. Buss (2000). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: GWP.
- R.B. Cialdini (2013). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Sopot: GWP.
- J. Czapiński (2012, red.). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: PWN.
- M. Gazzaniga (2011). Istota człowieczeństwa. Sopot: Smak Słowa.
- M. Górnik-Durose, A.M. Zawadzka (2012, red.). W supermarkecie szczęścia. O różnorodności zachowań konsumenckich w kontekście jakości życia. Warszawa: Difin.
- T. Zaleśkiewicz (2012). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN.
- P. Zimbardo (2012). Efekt Lucyfera. Warszawa: PWN.
Przedmiot obowiązkowy, zakończony egzaminem
|
Wymagania wstępne: | brak |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zaznajomienie z zagadnieniami zdrowia publicznego w zakresie psychologii w aspektach pracy w interdyscyplinarnym zespole medycznym [1FM_38_1] |
KFM_W15 [4/5] |
Zna podstawowe zasady higieny pracy w zakresie psychologii [1FM_38_2] |
KFM_W22 [4/5] |
Posiada umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy z zakresu psychologii w wykonywaniu zawodu fizyka medycznego [1FM_38_3] |
KFM_U03 [3/5] |
Umiejętność pracy w grupie przyjmując w niej różne role; rozumienie podziału zadań i konieczności wywiązania się jednostki z powierzonego zadania [1FM_38_4] |
KFM_K03 [4/5] |
Potrafi współpracować z lekarzem, personelem medycznym i z pacjentem swoje działania opierając na znajomości psychologicznych podstaw zachowań [1FM_38_5] |
KFM_K08 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
egzamin [1FM_38_w_1] | Forma pisemna, sprawdzenie poziomu przyswojenia treści przedstawionych w trakcie wykładów |
1FM_38_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [1FM_38_fs_1] | Interaktywny wykład wybranych zagadnień przy wykorzystaniu pomocy audiowizualnych; analizy studium przypadku, wykorzystanie elementów gier symulacyjnych. |
30 | 1. W oparciu o notatki z wykładów student dąży do utrwalenia pozyskanej wiedzy.
2. Podejmowanie prób obserwacji zjawisk społecznych spostrzeganych w życiu codziennym.
3. Aktywne poszukiwanie przykładów na zwiększenie zrozumienia zjawisk psychologicznych oraz rozwój kompetencji osobistych i zawodowych.
|
10 |
egzamin [1FM_38_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |