Zaawansowane obszary interwencji logopedycznej: dysfagia Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: 02-S1LO19.2019

Nazwa modułu: Zaawansowane obszary interwencji logopedycznej: dysfagia
Kod modułu: 02-LO-S1-ZOILD06
Kod programu: 02-S1LO19.2019
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Przedmiot realizowany w formie wykładu (15h) oraz ćwiczeń (15h). Obejmuje podstawowe i niezbędne logopedzie wiadomości na temat zaburzeń połykania będących zagrożeniem dla zdrowia i/lub życia pacjenta. Student otrzyma podstawowe informacje obejmujące m.in.: omówienie poszczególnych faz połykania, schemat unerwienia traktu ustno-gardłowego, przedstawienie klasyfikacji dysfagii oraz najczęstszych przyczyn dysfagii u dzieci i dorosłych, a także przegląd obiektywnych metod diagnozowania zaburzeń połykania (FEES, videofluoroskopia). Studenci poznają metody leczenia i rehabilitacji dysfagii wraz z analizą studiów przypadków i dokumentacji medycznej pacjentów z dysfagią.
Wymagania wstępne:
Anatomia czynnościowa głowy i szyi 1 i 2
Literatura podstawowa:
Wiskirska-Woźnica, Bożena „Wprowadzenie do dysfagii jako problemu wielospecjalistycznego”, Otorynolaryngologia, 2016, Vol. 15 Issue 2, p59-62. Tomik Jerzy, Solowska Beata, „Zaburzenia połykania”, Neurolingwistyka Praktyczna 2015 nr 1
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma wiedzę dotyczącą przebiegu poszczególnych faz połykania. Zna i rozumie patomechanizm oraz symptomy dysfagii. Zna obowiązujące klasyfikacje zaburzeń połykania oraz obiektywne metody diagnozy. [ZOILD06_1]
K_W07 [4/5]
Student potrafi rozpoznać symptomy dysfagii oraz skierować pacjenta z podejrzeniem dysfagii na konsultację laryngologiczną/foniatryczną. Potrafi prawidłowo zinterpretować zalecenia lekarza i wyniki badań obiektywnych. Potrafi zalecić podstawowe metody adaptacyjne i kompensacyjne na podstawie wskazań lekarza. [ZOILD06_2]
K_U07 [3/5] K_U08 [2/5] K_K04 [4/5]
Student jest świadomy zagrożeń, jakie niesie nierozpoznanie zaburzeń połykania u pacjenta logopedycznego. Jest świadom, że prowadząc terapię pacjenta z dysfagią ponosi odpowiedzialność za życie i zdrowie pacjenta. [ZOILD06_3]
K_K05 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Sprawdzian [ZOILD06_w_1]
Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie weryfikujący przede wszystkim następujące kompetencje studenta: znajomość poszczególnych faz połykania oraz zaburzeń mogących wystąpić w każdej z faz, umiejętność kategoryzowania zaburzeń w kontekście klasyfikacji dysfagii, umiejętność zdiagnozowania objawów zaburzeń połykania oraz znajomość badania, które należy przeprowadzić by potwierdzić/wykluczyć zaburzenia połykania.
ZOILD06_1 ZOILD06_2
Ocena ciągła [ZOILD06_w_2]
Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie zajęć zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie polegająca przede wszystkim na weryfikacji następujących kompetencji: umiejętność wskazania sposobu postępowania diagnostyczno-terapeutycznego na podstawie przedstawionego studium przypadku, umiejętność interpretacji zaleceń zawartych w karcie pacjenta/wypisie ze szpitala (znajomość dalszych możliwych działań w kontekście żywienia drogą ustną, prowadzenia terapii logopedycznej z wykorzystaniem pokarmu i płynu itp.).
ZOILD06_1 ZOILD06_2 ZOILD06_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [ZOILD06_fs_1]
Podstawowe informacje obejmujące m.in.: omówienie poszczególnych faz połykania, unerwienia traktu ustno-gardłowego, klasyfikacji dysfagii, przyczyn dysfagii u dzieci i dorosłych, sposobów diagnozowania (FEES, videofluoroskopia). Omówienie podstawowych metod leczenia i rehabilitacji. Metoda podająca (wykład informacyjny, prezentacja multimedialna) i/lub metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny)
15
Samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów
45 Sprawdzian [ZOILD06_w_1]
ćwiczenia [ZOILD06_fs_2]
Pokaz metod terapeutycznych: restytucyjnych, adaptacyjnych i kompensacyjnych, ćwiczenia praktyczne w parach, metoda problemowa (studia przypadków), dyskusja, stoliki eksperckie
15
Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć.
45 Ocena ciągła [ZOILD06_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)