Zaawansowane obszary interwencji logopedycznej: dysfagia
Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: 02-S1LO19.2019

Nazwa modułu: | Zaawansowane obszary interwencji logopedycznej: dysfagia |
---|---|
Kod modułu: | 02-LO-S1-ZOILD06 |
Kod programu: | 02-S1LO19.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Przedmiot realizowany w formie wykładu (15h) oraz ćwiczeń (15h). Obejmuje podstawowe i niezbędne logopedzie wiadomości na temat zaburzeń połykania będących zagrożeniem dla zdrowia i/lub życia pacjenta. Student otrzyma podstawowe informacje obejmujące m.in.: omówienie poszczególnych faz połykania, schemat unerwienia traktu ustno-gardłowego, przedstawienie klasyfikacji dysfagii oraz najczęstszych przyczyn dysfagii u dzieci i dorosłych, a także przegląd obiektywnych metod diagnozowania zaburzeń połykania (FEES, videofluoroskopia). Studenci poznają metody leczenia i rehabilitacji dysfagii wraz z analizą studiów przypadków i dokumentacji medycznej pacjentów z dysfagią. |
Wymagania wstępne: | Anatomia czynnościowa głowy i szyi 1 i 2 |
Literatura podstawowa: | Wiskirska-Woźnica, Bożena „Wprowadzenie do dysfagii jako problemu wielospecjalistycznego”, Otorynolaryngologia, 2016, Vol. 15 Issue 2, p59-62.
Tomik Jerzy, Solowska Beata, „Zaburzenia połykania”, Neurolingwistyka Praktyczna 2015 nr 1 |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student ma wiedzę dotyczącą przebiegu poszczególnych faz połykania. Zna i rozumie patomechanizm oraz symptomy dysfagii. Zna obowiązujące klasyfikacje zaburzeń połykania oraz obiektywne metody diagnozy. [ZOILD06_1] |
K_W07 [4/5] |
Student potrafi rozpoznać symptomy dysfagii oraz skierować pacjenta z podejrzeniem dysfagii na konsultację laryngologiczną/foniatryczną. Potrafi prawidłowo zinterpretować zalecenia lekarza i wyniki badań obiektywnych. Potrafi zalecić podstawowe metody adaptacyjne i kompensacyjne na podstawie wskazań lekarza. [ZOILD06_2] |
K_U07 [3/5] |
Student jest świadomy zagrożeń, jakie niesie nierozpoznanie zaburzeń połykania u pacjenta logopedycznego. Jest świadom, że prowadząc terapię pacjenta z dysfagią ponosi odpowiedzialność za życie i zdrowie pacjenta. [ZOILD06_3] |
K_K05 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Sprawdzian [ZOILD06_w_1] | Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie weryfikujący przede wszystkim następujące kompetencje studenta: znajomość poszczególnych faz połykania oraz zaburzeń mogących wystąpić w każdej z faz, umiejętność kategoryzowania zaburzeń w kontekście klasyfikacji dysfagii, umiejętność zdiagnozowania objawów zaburzeń połykania oraz znajomość badania, które należy przeprowadzić by potwierdzić/wykluczyć zaburzenia połykania. |
ZOILD06_1 |
Ocena ciągła [ZOILD06_w_2] | Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie zajęć zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie polegająca przede wszystkim na weryfikacji następujących kompetencji: umiejętność wskazania sposobu postępowania diagnostyczno-terapeutycznego na podstawie przedstawionego studium przypadku, umiejętność interpretacji zaleceń zawartych w karcie pacjenta/wypisie ze szpitala (znajomość dalszych możliwych działań w kontekście żywienia drogą ustną, prowadzenia terapii logopedycznej z wykorzystaniem pokarmu i płynu itp.). |
ZOILD06_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [ZOILD06_fs_1] | Podstawowe informacje obejmujące m.in.: omówienie poszczególnych faz połykania, unerwienia traktu ustno-gardłowego, klasyfikacji dysfagii, przyczyn dysfagii u dzieci i dorosłych, sposobów diagnozowania (FEES, videofluoroskopia). Omówienie podstawowych metod leczenia i rehabilitacji.
Metoda podająca (wykład informacyjny, prezentacja multimedialna) i/lub metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny) |
15 | Samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów |
45 |
Sprawdzian [ZOILD06_w_1] |
ćwiczenia [ZOILD06_fs_2] | Pokaz metod terapeutycznych: restytucyjnych, adaptacyjnych i kompensacyjnych, ćwiczenia praktyczne w parach, metoda problemowa (studia przypadków), dyskusja, stoliki eksperckie |
15 | Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć. |
45 |
Ocena ciągła [ZOILD06_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |