Zaawansowane obszary interwencji logopedycznej: neurogenne zaburzenia mowy
Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: 02-S1LO19.2019

Nazwa modułu: | Zaawansowane obszary interwencji logopedycznej: neurogenne zaburzenia mowy |
---|---|
Kod modułu: | 02-LO-S1-ZOILNZM05 |
Kod programu: | 02-S1LO19.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z etiologią, objawami, kryteriami diagnostycznymi oraz strategiami służącymi kształtowaniu i odbudowaniu umiejętności językowych i komunikacyjnych w przypadku neurogennych zaburzeń mowy, a także usprawnianiu czynności werbalnych oraz stabilizowaniu rozpadu języka osób z zaburzeniami takimi jak: afazja, dyzartria, anartria, pragnozja, apraksja, schizofazja, SLI, oligofazja, mutyzm, jąkanie, a ponadto zaburzenia mowy związane z chorobami neurodegeneracyjnymi mózgu, autyzmem, ośrodkowym zaburzeniem przetwarzania słuchowego, dysleksją.
Treści kształcenia obejmują również praktyczne umiejętności pracy z osobami z neurogennymi zaburzeniami mowy. Studenci będą nabywać wymagane kompetencje w zakresie rozpoznawania neurogennych zaburzeń mowy, programowania terapii logopedycznej w oparciu o postać kliniczną danego zaburzenia mowy i podejmowania wczesnej interwencji logopedycznej. Zapoznają się z metodami alternatywnymi i wspomagającymi zaburzenia komunikacji. Program kształcenia uwzględni również kształtowanie etycznej postawy wobec pacjenta z neurogennymi zaburzeniami mowy oraz terapeutyczną optymalizację. |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie modułu pn. teoria zaburzeń mowy |
Literatura podstawowa: | Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, Z.M. Kurkowski, Lublin 2012.
Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Podręcznik akademicki, Wyd. UMCS, Lublin 2015. |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Ma podstawową wiedzę o powiązaniach logopedii z innymi dyscyplinami naukowymi w obszarze nauk humanistycznych, medycznych i społecznych, zna normatywną oraz zaburzoną postać procesu komunikacji językowej w rozwoju osobniczym człowieka. [ZOILNZM05_1] |
K_W01 [2/5] |
Posiada ogólną wiedzę dotyczącą budowy mózgu i układu nerwowego oraz neurogennych zaburzeń językowych, ich etiologii, diagnostyki i terapii. Zna i rozumie ograniczenia dla rozwoju mowy będące następstwem zaburzeń CUN. [ZOILNZM05_2] |
K_W04 [3/5] |
Student posiada umiejętność zastosowania wiedzy logopedycznej
w diagnostyce zaburzeń mowy o podłożu neurologicznym. [ZOILNZM05_3] |
K_U02 [2/5] |
Student potrafi wskazać cechy zaburzeń neurogennych, w razie potrzeby skierować pacjenta do specjalisty. Potrafi odczytać
i zinterpretować wyniki badań, mających związek z zaburzeniami w komunikacji. Potrafi zaplanować i poprowadzić terapię logopedyczną [ZOILNZM05_4] |
K_U01 [3/5] |
Student rozumie potrzebę rozwoju posiadanych przez siebie umiejętności i wiedzy, potrafi współpracować z różnymi specjalistami zajmującymi się osobami z zaburzeniami mowy i komunikacji. Rozumie konieczność przestrzegania etyki swojego zawodu i kieruje się jej zasadami. [ZOILNZM05_5] |
K_K04 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
ocena ciągła [ZOILNZM05_w_1] | Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie laboratoriów zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w aktualnie obowiązującym sylabusie. |
ZOILNZM05_1 |
sprawdzian [ZOILNZM05_w_2] | Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w aktualnie obowiązującym sylabusie |
ZOILNZM05_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [ZOILNZM05_fz_1] | metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego |
15 | Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć. |
30 |
ocena ciągła [ZOILNZM05_w_1] |
wykład [ZOILNZM05_fz_2] | metoda podająca (wykład informacyjny, prezentacja multimedialna) i/lub metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny) |
15 | Samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów |
30 |
sprawdzian [ZOILNZM05_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |