Zaawansowane obszary interwencji logopedycznej: neurogenne zaburzenia mowy Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: 02-S1LO19.2019

Nazwa modułu: Zaawansowane obszary interwencji logopedycznej: neurogenne zaburzenia mowy
Kod modułu: 02-LO-S1-ZOILNZM05
Kod programu: 02-S1LO19.2019
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z etiologią, objawami, kryteriami diagnostycznymi oraz strategiami służącymi kształtowaniu i odbudowaniu umiejętności językowych i komunikacyjnych w przypadku neurogennych zaburzeń mowy, a także usprawnianiu czynności werbalnych oraz stabilizowaniu rozpadu języka osób z zaburzeniami takimi jak: afazja, dyzartria, anartria, pragnozja, apraksja, schizofazja, SLI, oligofazja, mutyzm, jąkanie, a ponadto zaburzenia mowy związane z chorobami neurodegeneracyjnymi mózgu, autyzmem, ośrodkowym zaburzeniem przetwarzania słuchowego, dysleksją. Treści kształcenia obejmują również praktyczne umiejętności pracy z osobami z neurogennymi zaburzeniami mowy. Studenci będą nabywać wymagane kompetencje w zakresie rozpoznawania neurogennych zaburzeń mowy, programowania terapii logopedycznej w oparciu o postać kliniczną danego zaburzenia mowy i podejmowania wczesnej interwencji logopedycznej. Zapoznają się z metodami alternatywnymi i wspomagającymi zaburzenia komunikacji. Program kształcenia uwzględni również kształtowanie etycznej postawy wobec pacjenta z neurogennymi zaburzeniami mowy oraz terapeutyczną optymalizację.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułu pn. teoria zaburzeń mowy
Literatura podstawowa:
Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, Z.M. Kurkowski, Lublin 2012. Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Podręcznik akademicki, Wyd. UMCS, Lublin 2015.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma podstawową wiedzę o powiązaniach logopedii z innymi dyscyplinami naukowymi w obszarze nauk humanistycznych, medycznych i społecznych, zna normatywną oraz zaburzoną postać procesu komunikacji językowej w rozwoju osobniczym człowieka. [ZOILNZM05_1]
K_W01 [2/5] K_W02 [2/5]
Posiada ogólną wiedzę dotyczącą budowy mózgu i układu nerwowego oraz neurogennych zaburzeń językowych, ich etiologii, diagnostyki i terapii. Zna i rozumie ograniczenia dla rozwoju mowy będące następstwem zaburzeń CUN. [ZOILNZM05_2]
K_W04 [3/5] K_W05 [3/5] K_W07 [3/5]
Student posiada umiejętność zastosowania wiedzy logopedycznej w diagnostyce zaburzeń mowy o podłożu neurologicznym. [ZOILNZM05_3]
K_U02 [2/5]
Student potrafi wskazać cechy zaburzeń neurogennych, w razie potrzeby skierować pacjenta do specjalisty. Potrafi odczytać i zinterpretować wyniki badań, mających związek z zaburzeniami w komunikacji. Potrafi zaplanować i poprowadzić terapię logopedyczną [ZOILNZM05_4]
K_U01 [3/5] K_U06 [3/5] K_U07 [3/5]
Student rozumie potrzebę rozwoju posiadanych przez siebie umiejętności i wiedzy, potrafi współpracować z różnymi specjalistami zajmującymi się osobami z zaburzeniami mowy i komunikacji. Rozumie konieczność przestrzegania etyki swojego zawodu i kieruje się jej zasadami. [ZOILNZM05_5]
K_K04 [3/5] K_K05 [3/5] K_K06 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
ocena ciągła [ZOILNZM05_w_1]
Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie laboratoriów zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w aktualnie obowiązującym sylabusie.
ZOILNZM05_1 ZOILNZM05_2 ZOILNZM05_3 ZOILNZM05_4 ZOILNZM05_5
sprawdzian [ZOILNZM05_w_2]
Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w aktualnie obowiązującym sylabusie
ZOILNZM05_1 ZOILNZM05_2 ZOILNZM05_3 ZOILNZM05_4 ZOILNZM05_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [ZOILNZM05_fz_1]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego
15
Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć.
30 ocena ciągła [ZOILNZM05_w_1]
wykład [ZOILNZM05_fz_2]
metoda podająca (wykład informacyjny, prezentacja multimedialna) i/lub metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny)
15
Samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów
30 sprawdzian [ZOILNZM05_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)