Zaawansowane obszary interwencji logopedycznej: zaburzenia płynności mowy i zaburzenia głosu 2 Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: 02-S1LO19.2019

Nazwa modułu: Zaawansowane obszary interwencji logopedycznej: zaburzenia płynności mowy i zaburzenia głosu 2
Kod modułu: 02-LO-S1–ZPMZG204
Kod programu: 02-S1LO19.2019
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Podczas realizacji zajęć student opanowuje zaawansowaną wiedzę z zakresu genezy, epidemiologii i symptomatologii zaburzeń płynności mowy u dzieci starszych, młodzieży i dorosłych (jąkania i giełkotu, a także zaburzeń płynności mowy o podłożu organicznym, psychogennym i neurogennym) oraz zaawansowanych zaburzeń głosu. Zostanie zaznajomiony z wiedzą teoretyczną dotyczącą tego obszaru logopedii wraz opanowaniem standardów postępowania logopedycznego w tych zaburzeniach. Student będzie mieć możliwość pogłębiania wiedzy, rozwijania umiejętności terapeutycznych i kompetencji społecznych niezbędnych do wdrażania interwencji logopedycznej z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii zaburzeń płynności mowy u dzieci starszych, młodzieży i dorosłych oraz z zakresu zaawansowanych zaburzeń głosu. Na zajęciach ćwiczeniowych student będzie miał również możliwość zweryfikowania wcześniej zdobytej wiedzy oraz dokonania autorefleksji związanej w dalszym doskonaleniem własnego warsztatu logopedycznego.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułu zaawansowane obszary interwencji logopedycznej: zaburzenia płynności mowy i zaburzenia głosu 1
Literatura podstawowa:
Grabias, S., & Kurkowski, M. (red). (2012). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Grabias, S., Panasiuk, J., & Woźniak, T. (red.) (2015). Logopedia. Standardy postepowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna teorie pochodzenia zaburzeń głosu i zaburzeń płynności mowy, zna przyczyny oraz objawy wybranych zaburzeń głosu i zaburzeń płynności mowy u dzieci starszych, młodzieży i dorosłych. [ZPMZG204_1]
K_W02 [4/5] K_W07 [4/5]
Zna metody badania mowy i języka osób z zaburzeniami głosu oraz w przypadku chronicznych zaburzeń płynności mowy (w tym o podłożu organicznym, psychogennym i neurogennym) oraz potrafi poprawnie zinterpretować zgromadzone wyniki tych badań z wykorzystaniem wiedzy pedagogicznej, psychologicznej oraz zakresu nauk o zdrowiu. [ZPMZG204_2]
K_W04 [5/5] K_W07 [5/5]
Wykazuje się znajomością opartych na dowodach metod diagnozy i terapii, potrafi dokonać adekwatnego wyboru odpowiednich procedur diagnostyczno-terapeutycznych w zależności od potrzeb konkretnego pacjenta. [ZPMZG204_3]
K_W05 [3/5]
Potrafi zaprogramować interwencję logopedyczną z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii zaburzeń głosu oraz zaburzeń płynności mowy o różnych pochodzeniu. [ZPMZG204_4]
K_U01 [4/5] K_U02 [4/5] K_U06 [4/5]
Potrafi współdziałać w zespole terapeutycznym (np. logopedy, nauczyciela, rodzica lub logopedy, foniatry i pacjenta), a także w ramach takiego zespołu pełnić rolę koordynatora w przypadku wdrażania wybranych form interwencji logopedycznej; umie efektywnie planować pracę własną. [ZPMZG204_5]
K_U08 [4/5]
Wykazuje gotowość do pełnienia roli logopedy jako specjalisty z zakresu zaburzeń komunikacji językowej – stale systematycznie rozszerza i weryfikuje swoją wiedzę w tym zakresie; podejmuje działania profilaktyczne, diagnostyczne, terapeutyczne na rzecz poprawy jakości życia osób zmagających się zaburzeniami głosu i mowy o różnej etiologii. [ZPMZG204_6]
K_K02 [3/5] K_K06 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [ZPMZG204_w_1]
Egzamin pisemny (lub ustny) pozwoli zweryfikować wiadomości i umiejętności studenta z zakresu treści prezentowanych na wykładzie i ćwiczeniach.
ZPMZG204_1 ZPMZG204_2 ZPMZG204_3
Ocena ciągła [ZPMZG204_w_2]
Ocena ciągła umożliwi sprawdzenie stopnia przygotowania do ćwiczeń, wiedzy i umiejętności rozwijanych na ćwiczeniach oraz uzupełnionych lekturą zarekomendowanej przez prowadzącego literatury przedmiotu.
ZPMZG204_1 ZPMZG204_2 ZPMZG204_3 ZPMZG204_4 ZPMZG204_5 ZPMZG204_6
Projekt [ZPMZG204_w_3]
Przygotowanie prezentacji (indywidualnie lub zespołowo) – studium przypadku, na temat wybranej formy interwencji logopedycznej w zaburzeniach głosu lub płynności mowy o różnej etiologii zgodnie z zaleceniami podanymi przez prowadzącego w sylabusie.
ZPMZG204_1 ZPMZG204_2 ZPMZG204_3 ZPMZG204_4 ZPMZG204_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [ZPMZG204_fz_1]
Wykład informacyjno-problemowy lub konwersatoryjny wybranych zagadnień z zakresu zaburzeń głosu oraz chronicznych zaburzeń płynności mowy o rożnej etiologii, z elementami pokazu i wykorzystaniem pomocy multimedialnych – prezentacji case studies.
15
Powtórzenie i utrwalenie treści wykładów. Indywidualna lektura tekstów zalecanych jako literatura przedmiotu.
30 Egzamin [ZPMZG204_w_1]
ćwiczenia [ZPMZG204_fz_2]
Metody aktywizujące studenta (burze mózgów, SWOT, ćwiczenia w grupach – gry dramowe), analizy studiów przypadków.
15
Przygotowanie do ćwiczeń, rozwijanie wiedzy i umiejętności nabytych na ćwiczeniach oraz uzupełnionych lekturą zalecanej literatury przedmiotu. Realizacja projektu zgodnie z wymogami prowadzącego.
30 Ocena ciągła [ZPMZG204_w_2] Projekt [ZPMZG204_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)